הדור הבא: הפרויקט שיפחית את האלימות במגרשים. צילום מסך מסרטון תדמית

הדור הבא: הפרויקט שיפחית את האלימות במגרשים

על מקרי האלימות בענפי הספורט והמגרשים אנחנו שומעים לא מעט, אך כעת, על פי חזונו של נשיא המדינה, פרויקט מיוחד בא להפחית את התופעה ומתמקד במועדוני הספורט של בני הנוער

בשיתוף עם הטוטו

אלימות בקרב בני נוער וילדים היא תופעה שהולכת וגוברת בשנים האחרונות ואנחנו שומעים יותר ויותר על מקרי אלימות קשים ומעשי ונדליזם. החל ממקרי אלימות בבית הספר, מכות, דקירות, חרמות, אלימות מילולית ועד לאלימות במשחקי ספורט ועל המגרשים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מקרי אלימות בענפי הספורט ובמגרשים הם אינם תופעה חדשה, אלא כזאת שרק הולכת ומחדדת בפנינו את המחלוקות והשסעים בחברה הישראלית. לעיתים קרובות אנחנו שומעים על משחקי ספורט שהתפוצצו בגלל אלימות של אוהדים, מאמנים הורים או השחקנים עצמם. כמובן שהתופעה המצערת הזאת לא פוסחת על בני הנוער - שלעיתים גם לוקחים חלק במריבות ובמקרי האלימות והוונדליזם. רק בחודש מרץ האחרון התפתחה קטטה ענקית בין עשרות נערים - אוהדי מכבי תל אביב ואוהדי מכבי חיפה, באירוע גמר גביע המדינה בכדורעף לגברים ולנשים.

אחת מהסיבות למקרי האלימות נובעת מההבדלים בין המגזרים שמרכיבים את החברה הישראלית - חילונים דתיים, חרדים וערבים. המגזרים מפולגים זה מזה ואחד מהביטויים הקשים של תופעת הפילוג היא האלימות שאנחנו רואים על המגרשים - בין השחקנים ובין האוהדים.

יייי
המיזם מאחד בין האוכלוסיות השונות© צילום מסך מסרטון תדמית מגן כבוד: הדור הבא

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שם לעצמו מטרה לאחד ולגבש את קבוצות האוכלוסייה השונות בארץ וליצור סדר ישראלי חדש. כל פעולות הנשיא למען מטרה זו נמצאות תחת הכותרת הרחבה של "תקווה ישראלית". אחת מהזירות בה פועל הנשיא לקידום החזון שלו והטמעת ערכי התכנית - היא זירת הספורט. 

"תקווה ישראלית בספורט" היא תכנית שמטרתה לעודד עשייה קהילתית - חברתית ופועלת כדי להפחית את מקרי האלימות והגזענות. כל זה נעשה באמצעות פרויקט "מגן כבוד" בהובלת הנשיא בשותפות עם משרד התרבות והספורט, ההתאחדות לכדורגל, מנהלת הליגות לכדורגל, הטוטו ועמותת ערכים בספורט. 

20170404_538807
ערכים וכישורי חיים לצד אימונים על המגרש © עודד קרני

"מגן הכבוד - הדור הבא״ שהושק בעונה הקודמת נולד מתוך רצון להעניק לבני הנוער והילדים בסיס של ערכים חינוכיים וערכיים, וכן מתוך הצורך להתמודד עם מקרי אלימות במשחקי הנוער והילדים. המטרה של הפרויקט היא להפוך את מועדוני הספורט של הנוער לבסיסים שפועלים לצמצום פערים וליצירת שיתופי פעולה בין המגזרים השונים. 

פרויקט "מגן הכבוד: הדור הבא״ מוקדש כולו לספורטאים ולדור הצעיר ופונה למחלקות הנוער והילדים בלבד. המטרה היא להפוך את מסגרות הספורט במחלקות הנוער למסגרות ספורט חינוכיות וערכיות שבהן המאמן הוא דמות לחיקוי, ההורים מעורבים בצורה חיובית והילדים רוכשים כישורי חיים. הדגש הוא על הפיכת המועדון למסגרת קהילתית, שתלמד מקצועיות, סובלנות וכבוד. 

בתקופה בה הניצחון הוא ערך עליון, מאבד המשחק הספורטיבי את כוחו. הורים, מאמנים, שחקנים ואוהדים מקדשים את הניצחון וההצלחה ושוכחים ש"זה רק ספורט" והמטרה האמתית היא הרבה יותר חשובה מניצחון.

הפרויקט משלב פעילות ערכית לצד האימון הגופני והטכני. מאמני הקבוצות מלמדים את המתאמנים הצעירים כישורי חיים שיוכלו לעזור להם גם על המגרש וגם מחוצה לו כמו סבלנות, חשיבות אחידות הקבוצה, גיבוש, כבוד הדדי, שליטה על מצבי תסכול ועוד. 

tikvaisraelit
קבוצות הנוער של בית"ר י-ם ובני סכנין ביחד צופות ביחד במשחקי היורו© מארק ניימן/לע"מ

לפרויקט נרשמו כ-80 מועדונים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים, הכוללים יותר מ-25,000 ילדים ובני נוער. בסיום העונה יוענק תואר "מגן הכבוד" למחלקות הנוער והילדים המובילות בעשייה ערכית-חינוכית, ביצירת שיתופי פעולה בין מגזריים ובהתמודדות עם תופעות של אלימות וגזענות. 

ערן איתן, מנהל "תקווה ישראלית בספורט": "בעשר השנים האחרונות זכיתי לעבוד יחד עם בני נוער בכל הגילאים כאיש חינוך וכמאמן של נבחרות ישראל הצעירות בכדורסל. למדתי שיש לנו נוער מדהים שצמא לדמויות חיוביות לחיקוי שיוכלו ללכת אחריהן ולמסגרת שבה יוכלו לפתח את האישיות שלהם - בגלל זה נולד המיזם. הוקעת האלימות והגזענות מהמגרשים והפיכת מחלקות הנוער למסגרות ספורט חינוכיות יכולות לא לרק להשפיע על תרבות הספורט, אלא גם ליצור תקווה ישראלית".
 
תגובות