כדאי לדעת: "ניגשתי אליו בציפייה ללמוד". צילום: יח"צ

כדאי לדעת: "ניגשתי אליו בציפייה ללמוד"

הכירו את החוברות, שיעזרו לכם להרחיב את הידע שלכם במגוון תחומים, החל ממתמטיקה, דרך פיזיקה וכלה במדעי הרוח. למקרה שתהיתם, השפה פשוטה וברורה וההשתתפות ללא כל עלות. כל מה שעליכם לעשות הוא להוריד את החוברות ולהתחיל ללמוד!

 מהם "מספרי מרסן", כיצד מחשבים שורש ריבועי של שתיים, ומה לגבי מושגים שונים בפיזיקה, ביולוגיה או אפילו אדריכלות? הייתם רוצים לגלות? פרויקט "כדאי לדעת", שהושק לפני כחודשיים, מציע לכל ילד, צעיר ומבוגר להרחיב את ידיעותיו והשכלתו בנושאי מדע ורוח, באמצעות חוברות לימוד שכתבו חוקרים באקדמיה בשפה פשוטה וברורה, ומופצות לכלל הציבור.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"כשהבן הצעיר שלי היה בכיתה ד' או ה', לו ולחברה שלו שעמם בבית הספר, וכתבתי להם חוברת לעבודה עצמית בנושא לוגיקה מתמטית. למרות שאת הנושא פוגשים לראשונה בשנת הלימודים הראשונה של לימודי המתמטיקה והמחשבים באוניברסיטה, הוא פשוט ואפשר להסביר אותו בקלות לילדים. אחרי שראיתי את ההתלהבות שלהם, חשבתי שיהיה נכון לפרסם את החוברות לכלל בני הנוער, כדי שכולם יוכלו להרוויח מהן", מסביר לפרוגי פרופ' אילון סולן,  מבית הספר למדעי המתמטיקה באוניברסיטת תל אביב מנהל מזה ארבע השנים האחרונות את תוכנית "בנו ארבל" לתלמידים צעירים מצטיינים במתמטיקה.

הפרויקט הושק רק לפני כחודשיים וכבר זוכה להצלחה בקרב בני הנוער. חשבת שהוא יגיע למקום כזה?

"לא חשבתי שתלמידים ומורים יקבלו את הפרויקט בכזו התלהבות. שתי כיתות בחטיבת הביניים 'שמואל הנגיד' בהרצליה למדו מהחוברת 'מבוא ללוגיקה מתמטית' ונתנו עליה פידבק, שבעקבותיו שיפרנו אותה. לאחר שהם סיימו את החוברת, שאלה אותם המורה אם הם מעוניינים לקבל חוברות נוספות והם הגיבו בשמחה. בימים אלה, אותם תלמידים בודקים חוברת נוספת שלנו בתחום תורת המשחקים שנפיק תוך כמה חודשים. גם ממשרד החינוך אנחנו מקבלים תגובות חיוביות ועזרה בבדיקת החוברות והפצתן. כל התגובות שקיבלנו עד היום היו חיוביות, והדבר משמח מאוד".

כך לומדים את הפילוסופיה של המשפט © יח"צ

עליסה כץ, תלמידת כיתה י', שהתנסתה בפרויקט, מציגה בפנינו את ההיתרונות העומדים לנגד עיניה."הפרויקט מנסה להעניק לתלמידים המעוניינים בכך, כאלו שהרמה הבית ספרית פשוטה מדי עבורם, ידע מתקדם יותר מבית הספר בנושאי לימוד שונים. הוא נותן להם טעימה מלימוד ברמה אוניברסיטאית, חושף אותם לחומר מורכב יותר ומאפשר להם כניסה קלה לאוניברסיטה בעתיד". שי מיטל הלומדת בכיתה ה' וכבר הספיקה לפתור את החוברת הראשונה מציינת כי "הלימוד דרך החוברת מהנה יותר מאשר בכיתה, בעיקר משום שמדובר בתחום מחשבתי שלא נלמד בבית הספר".

עם אילו תחושות ניגשת לפרויקט הזה?

כץ: "ניגשתי אליו בצפייה ללמוד דברים שלא נתקלתי בהם קודם. בתור תלמידה יחסית טובה, קשה לי לומר שבית הספר מאתגר אותי או מלמד אותי דברים מסובכים וחדשים. זו הייתה הפעם הראשונה שהאמנתי שאני עומדת לפני אתגר אינטלקטואלי - מתמטי ומאוד אהבתי את הרעיון. ציפיתי שאני אקבל פרספקטיבה שונה לחלוטין על מתמטיקה לאחר עשיית החוברת".

"הקצב מותנה אך ורק בי וזה יתרון גדול לאין שיעור"

כץ מספרת לנו כי "כאשר אני לומדת באופן עצמאי עם חוברת לימוד, הקצב מותנה אך ורק בי וזה יתרון גדול לאין שיעור. חלקים שהיו קלים עבורי עברתי במהירות וכשהיו מסובכים יותר, התעכבתי עליהם הרבה יותר". עם זאת, לטענתה, אין זה ממשי בלימוד בכיתה. "דבר כזה לא יכול להתממש בלימוד בכיתה, שהרי חייבים לסגור פערים וליישר קו עם כולם. עשינו את אותה החוברת כמה תלמידים, אך לא כולם נהנו ממנה כמוני. אין ספק שיש ילדים שזה יתאים להם מאוד, אך הם לא הרוב באוכלוסייה". מיטל מסכימה עמה ומוסיפה כי "הלימוד דרך החוברת מהנה יותר מאשר בכיתה. אפשר להתקדם בחוברת בצורה עצמאית ומהירה יותר".

רק בכיתה ה' וכבר לומדת במסגרת הפרויקט © צילום פרטי

איך אתן מסכמות עד כה את חווית הלמידה?

כץ: "אין ספק שהיא תרמה לי רבות. נהניתי לפתור אותה ואשתמש בידע שרכשתי בה בעתיד, בעיקר בקורס במתמטיקה שלקחתי באוניברסיטה, כך שהחוברת אכן  ביצעה את תפקידה כראוי".

מיטל: "אני מרגישה שהחומר מעניין וקל יותר.בעקבותיו גם הגעתי ללמוד שפת תכנות".

העתיד של כדאי לדעת

התוכנית של פרופ' אילון סולן היא שבעוד מספר שנים החוברות יהפכו לסרטונים קצרים, ובני הנוער ישתמשו במידע שהם מפיקים כדי ללמוד ולהכיר תחומים חדשים. "אני מקווה גם שכאשר תלמיד מכיר כבר חומר שנלמד בכיתה, המורה יפנה אותו לחוברת שלנו באותו מקצוע. כך התלמיד לא יבזבז את הזמן ועם זאת יתקדם במקצוע הנלמד בכיתה". בחזון שלו הוא רואה ספרייה עשירה של סרטונים שמנגישה לבני נוער את כל התחומים האקדמיים על מנת שהם יוכלו להכיר את הבסיס של כל התחומים האקדמיים וכל התגליות החשובות במדע. כץ סבורה כי מדובר ברעיון שיש ליישם. "כל דרך להנגיש את החינוך בצורה דיגיטלית היא מבורכת. זה יהפוך את כל התהליך לנוח, יעיל, קל, זמין וזול יותר, ומשום כך יעודד יותר ילדים להשתתף".

 

תגובות