להכיר מקרוב: החשיבות העומדת מאחורי חג החנוכה. צילום מסך מהאינסטגרם

להכיר מקרוב: החשיבות העומדת מאחורי חג החנוכה

היום אנחנו מציינים את ראשית חג החנוכה, אך חלקנו אינם יודעים על שום מה. מה קרה בחנוכה? איזו מצווה החלה במנהג עממי? ומה אנו יכולים ללמוד מן החג? הרב הר- נוי בכתבה מיוחדת שתענה לכם על כל השאלות שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

באמצע תקופת בית המקדש השני, בערך בשנת 165 לפני הספירה, במזרח התיכון שולטים היוונים יורשיו של אלכסנדר מוקדון (שמת בלי ילדים). מכיוון שארץ ישראל נמצאת בתווך בין מצרים לסוריה יש עליה מאבקים רבים בין יורשיו של אלכסנדר מוקדון. לסכסוכים אלו ישנה השפעה ישירה על חיי היהודים בארץ ישראל.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בחנוכה אנו מציינים שני נסים. הנס האחד הוא הניצחון של קבוצת לוחמים יהודים קטנה עם ציוד מלחמתי מינימלי על הצבא האדיר של היוונים-סוריים (אנטיוכוס) המצויד והחמוש. הנס השני התרחש במערכה החמישית בין יהודה המכבי וחייליו ליוונים. הקרב ידוע בשם "קרב בית צור" ובסיומו כובשים היהודים את ירושלים, ומטהרים את בית המקדש. מחפשים פך (כן, זה הכתיב הנכון ולא פח) שמן סגור ונעול בחותמת הכהן הגדול ומגלים כי היוונים פתחו את כל השמנים. לאחר חיפושים רבים האם מוצאים פך שיש בו שמן ליום אחד ונעשה נס והשמן דלק שמונה ימים עד שהביאו שמן חדש מנחלת שבט אשר, שם שמן הזית היה משובח ביותר.

הידעתם?

מצוות נר חנוכה היא המצווה היחידה שהחלה במנהג עממי ורק אחר כך הפך למצווה. כשעלה לשלטון הורדוס לאחר שרצח את כל בני חשמונאי, הוא אסר על היהודים לחגוג את חנוכה במסיבות ברחובות. היהודים שרצו להמשיך ולציין את הנס, התחילו להדליק נרות בכל שנה בחג החנוכה בתוך הבית הרחק מעיני בלשיו של הורדוס. חכמינו החליטו לקבוע את המנהג הזה כמצווה לדורות.

© צילום מסך מהאינסטגרם

אז איך מקיימים את המצווה?

*מצווה משובחת להדליק בשמן זית זכר לנס אבל גם בנרות אפשר לקיים את המצווה. בכל יום אנו מוסיפים נר כי בכל יום הלך הנס והתגבר, וכך ביום החמישי מדליקים חמש נרות וביום השמיני שמונה נרות. מנהג קהילות ספרד הוא שרק אבא או אמא מדליקים חנוכייה, ומנהג הקהילות אשכנז שכל אחד מבני הבית בעבר גיל בר מצווה מדליק חנוכייה משלו.

*את החנוכיה צריך להדליק במקום שבו יהיה פרסום הנס. לכן מי שגר עד קומה שלישית יניח בחלון שפונה לרחוב. מי שגר מעל עשרה מטרים (קומה שלישית והלאה) יניח במרכז הבית ופרסום הנס יהיה כלפי בני הבית.

* בלילה הראשון מברכים שלוש ברכות :

א.     ברוך אתה א-דני, א-לוהינו מלך העולם, אשר קידשנו במצוותיו, וציוונו להדליק נר של חנוכה.

ב.      ברוך אתה א-דני, א-לוהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה.

ג.      ברוך אתה א-דני, א-לוהינו מלך העולם, שהחיינו, וקיימנו, והגענו לזמן הזה. 

צריך לגמור את הברכות ורק אז להתחיל להדליק. לא תוך כדי הברכה להתחיל להדליק. מהלילה השני והלאה מברכים רק את הברכות הראשונה והשנייה.

*מצוות הדלקת הנרות השנה החל מהשעה 16:55 (צאת הכוכבים). עדיף לקיים את המצווה בחצי השעה שאחרי צאת הכוכבים, אך גם אחרי כן במשך החלק הראשון של הלילה מותר להדליק את נרות החנוכה.

* את הנר הראשון שמים בצד ימין של החנוכיה. ביום השני מדליקים קודם את הנר השמאלי ואז ימינה את הנר של אתמול וכך כל יום מהנר החדש ימינה.

*נוהגים לשים נר נוסף שנקרא שמש שאינו חובה ואינו חלק מהמצווה אלא תפקידו להדליק ממנו את הנרות.

חג שמח!
חג שמח! © בני גם זו לטובה

אז מה לומדים מחנוכה?

א. לא להתייאש – בשני הניסים היהודים לא התייאשו. במלחמה למרות הנחיתות המספרית, הם יצאו להילחם על האמונה שלהם וגם בחיפוש אחר פח השמן הם לא התייאשו והמשיכו לחפש.

ב. כשרוצים לגרש חושך צריך להרבות אור כמו שאומר השיר "באנו חושך לגרש בידינו אור ואש".

גם בחיים שלנו אם אנו רוצים לצמצם את הרע בעולם עלינו להרבות אור אומנם "כל אחד הוא אור קטן ", אך "כולנו אור איתן".

תגובות