ללא פיקוח: כך משיגים ילדים ונוער רובי אוויר בקלות. אילוסטרציה. צילום: Fotolia

ללא פיקוח: כך משיגים ילדים ונוער רובי אוויר בקלות

בעקבות גל תקיפות מצידם של ילדים ונוער באמצעות רובי אוויר ורגע לפני דיון מיוחד בכנסת על הנושא, בדקנו עד כמה קל לרכוש ולהשיג אמצעים כאלו ללא פיקוח. צפו

בחודשים האחרונים נרשמה עלייה חדה בשימוש של רובי ואקדחי אוויר מצידם של ילדים ונוער כלפי חבריהם ובכמה מקרים גם כלפי סגל בבתי ספר שונים (כשהזכור מביניהם התרחש באילת). את הרובים והאקדחים משיגים אותם צעירים בעיקר באמצעות נגישות הדבר ברשת כמו למשל באתרי יד שנייה למיניהם - שם המוכרים הם אנשים פרטיים. כעת, הנושא עולה לדיון מיוחד בכנסת שיבדוק כיצד ניתן לטפל בתופעה, האם יהיה אפשר להעניש ולהגביל את המשתמשים בו בגילאים הצעירים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בתחקיר מיוחד שערכנו בפרוגי, התחזינו לנער בן 15 המנסה לרכוש רובה אוויר (נשק צעצוע מסוג "איירסופט") מחנות רשמית המיועדת לכך. כשביררנו האם הדבר כרוך בהצגת תעודת זהות נאמר לנו כי אין צורך וכי כמה זמן לאחר שרוכשים את המוצר באתר חוזרים אל הלקוח ואם הוא מתחת לגיל 18 מבקשים לשוחח טלפונית עם ההורים. אלא כשששאלנו את המוכר  - איך ניתן לדעת טלפונית שאכן מדובר בהורה אמיתי ולא בנער מתחזה או מבוגר הוא טען כי הם לא חוקרים יתר על המידה ("בגדול אנחנו לא יותר מדי חוקרים פרטי פרטים, אם ילד מדבר איתי ונשמע בקול שלו שהוא בן 13 אז אני קצת יותר חוקר") וכי הדבר דומה למבוגר ברחוב שעוזר לקטין לרכוש סיגריות או אלכוהול.

מתוך אולפן הבוקר של ynet | צילום: אלי סגל
 

אתר פרוגי אינו תומך ברכישת אקדחי ורובי אוויר למיניהם, התחקיר לא נעשה לצורך עידוד רכישה אלא הבאת המודעות לסכנה ולקלות בה ניתן להגיע אליה

בישראל רובי אוויר היורים תחמושת מעופרת מוגדרים כנשק לכל דבר ומצריכים אישור ורשיון ממשרד הפנים כדי להחזיקו וכדי להשתמש בו. אך הסוג הנפוץ, וכזה שמשתמשים בו בני הנוער בישראל הוא צעצוע מסוג האיירסופט היורים פלסטיק או קרמיקה. כמו כן, הם מוגדרים כענף ספורט אולימפי. מחירים של צעצוע מהסוג הזה נעים בין 300 ל-3,000 שקלים. בשימוש ללא הגנה כלפי ה"מטרות", הפגיעות יכולות לשבור שיניים, לעשות נזק בלתי הפיך לעיניים ולאוזניים, למכות גוף יבשות ולשטפי דם. 

"מדובר באפקט הדבקה", אומרת חברת הכנסת ד"ר יפעת שאשא ביטון - יו"ר הוועדה לזכויות הילד ומוסיפה: "זה משהו שנתפס כמעשה קונדס, אבל כולנו יודעים שאנחנו לא בסרט מלחמה וזה לא משחק מחשב, זו מציאות שהולכת ותופחת על פנינו ואנחנו חייבים ומהר על מנת לעצור אותה".

תגובות