מרעיון למציאות: "גם בגיל 17 אנחנו מסוגלות למצוא פתרון". צילום: פרטי

מרעיון למציאות: "גם בגיל 17 אנחנו מסוגלות למצוא פתרון"

קרן כץ פיתחה בגיל 17 מערכת שנועדה לפתור את בעיית שכחת הילדים ברכבים במסגרת פרויקט "מהנדסות העתיד". בטור אישי היא מספרת על התהליך, החוויות והמנטוריות שעוררו בה השראה

בשיתוף עם תעשייה אווירית

לפני שנתיים, בדיוק בזמן הזה של השנה ישבנו מאה בנות נרגשות ומסוקרנות ו-22 מנטוריות נרגשות ומסוקרנות לא פחות, באודיטוריום של התעשייה האווירית. עמדנו בפתחה של חוויה שנזכור תמיד. באותו היום, התחלנו סדרה בת שישה מפגשים. התחלקנו לעשר קבוצות של עשר בנות ושתי מנטוריות בכל קבוצה וקיבלנו אתגרים שונים.
 
עוד בערוץ המגזין של פרוגי:
האתגר של הקבוצה שלי היה למצוא פתרון לבעיית שכחת הילדים ברכבים. אני וחברותיי לקבוצה חשבנו לעצמנו ברגעים הראשונים 'איך אנחנו, תלמידות תיכון בנות 17, נמצא פתרון לבעיה כל כך מורכבת וקריטית?' המנטוריות האמינו בנו וגרמו לנו להאמין בעצמנו ולהבין שלכל בעיה, גם הכי מורכבת ומסובכת, יש פתרון ואנחנו מסוגלות למצוא את הפתרון המיוחל!
 
עעע
"אנחנו מסוגלות למצוא את הפתרון המיוחל", כץ © פרטי
 
חקרנו, בדקנו, שאלנו, למדנו ולבסוף מצאנו. כל אחת מאיתנו הגיעה למפגש הבא עם רעיון לפתרון ומדהים היה לראות כמה הפתרון של כל אחת מאיתנו הושפע מתחום העניין שלה ומה״התמחות״ שלה. היו פתרונות שהתבססו על ביולוגיה, פיזיקה, מחשבים ועוד רעיונות רבים ששאבו השראה מתחומים שונים. בסוף לאחר ששקלנו את כל אחד מהפתרונות שהוצעו בחרנו בפתרון מבוסס טכנולוגיה בשם RFID.
 
המערכת שפיתחנו מבוססת על כך שכל ילד שעולה להסעה מצוייד בתג RFID בו שמורים פרטים אודות אותו הילד. התג של הילד מתקשר באמצעות גלי רדיו עם מקלט שקיים ברכב ההסעות וכך בכל רגע נתון המערכת יודעת מי נמצא ברכב ההסעות. 
ןןןן
מציגה את הטכנולוגיה, עם המנטורית ד"ר יעל טרמין © פרטי
 
במידה והנהג רוצה לנעול את הרכב והמערכת מזהה שישנו ילד ברכב, המערכת מונעת באופן אקטיבי מהנהג לנעול את הדלת. פיתחנו גם אופציה שאינה אקטיבית ובמסגרתה, אם נהג נועל את דלת הרכב ובטעות נשכח ילד בפנים -  הנהג, הורי הילד, בית הספר של הילד וכוחות הביטחון מקבלים מסרון התראה מפורט הכולל מיקום GPS של הרכב.
 
בפיתוח המערכת התחלקנו לשלוש קבוצות - הנדסת מערכת, הנדסת תוכנה ושיווק. אני הייתי ראש קבוצת הנדסת מערכת וראש קבוצת הנדסת תוכנה. למדתי להוביל את הקבוצה שלי ליעד בו נדרשנו לעמוד. בין שלבי פיתוח המערכת, פגשנו גם בכל שבוע נשים עוצמתיות ומעוררות השראה הנמצאות בתפקידי מפתח בתעשייה הטכנולוגית בישראל. בכל מפגש צברתי לי עוד מודל לחיקוי והבנתי יותר ויותר כמה כוח יש לנו הנשים להוביל, לחקור, לפרוץ גבולות ולהגיע הכי רחוק שאפשר! בנוסף, סיירנו במפעלי התעשייה האווירית ונחשפנו לפיתוחים חדשניים מרהיבים שגרמו לכולנו להתרגש ומילאו אותנו בהשראה רבה.
 
dcf6afed0fba7
"מחכה ליום בו אהייה מנטורית בעצמי " © פרטי
 
לקראת סיום הפרויקט, המנטוריות שלנו ארגנו לנו בהפתעה מפגש עם לקוח אמיתי - מנכ"ל 'אגד הסעים' שבא לשמוע על המערכת שפיתחנו. הצגנו בפניו את המערכת והוא נדהם והתלהב עד כדי כך שהציע לממן לנו פיילוט בשישה אוטובוסים! זה ריגש אותי מאוד שלקוח אמיתי מעוניין במערכת שאנחנו, תלמידות בנות 17 פיתחנו!
 
הדרך שעברנו הסתיימה בטקס סיום מיוחד ומרגש בהשתתפות בכירים מהתעשייה הטכנולוגית בישראל ובהשתתפות שר הביטחון. אבל למעשה, הדרך שלנו, של כל אחת ממאה הבנות רק התחילה ואני מחכה ליום בו אהייה מנטורית בעצמי בפרויקט "מהנדסות העתיד" בעוד עשר או 20 שנה!
 

רוצות גם לקחת חלק בפרויקט "מהנדסות העתיד"? יש לכן הזדמנות אחרונה להירשם. הרשמה מסתיימת מחר, יום שישי ה-19.1 

 

 
 
תגובות