שגרירים של העבר: בני הנוער שמתחברים למורשת ישראל. צילום: ארגון יוצאי מרכז אירופה

שגרירים של העבר: בני הנוער שמתחברים למורשת ישראל

מפגש בין ארגונים שיצר צירוף של עולמות כל כך שונים, גרם ל-20 בני נוער מרעננה להיחשף מקרוב לסיפורים היחודיים של מקימי המדינה. "הם לימדו אותי לא לחכות שמישהו אחר יעשה את זה, אלא לקחת בעצמי דברים שמטרידים אותי ולשנות", מספר אחד הנערים

במסגרת מיזם ייחודי, נפגשים כ-20 בני נוער עם חברי ארגון יוצאי מרכז אירופה, וזאת במסגרת יוזמה משותפת של עיריית רעננה, ארגון יוצאי מרכז אירופה ופורום דב לאוטמן למדיניות החינוך. המפגשים הללו מאפשרים לשגרירים הצעירים ליצור קשר חם עם האנשים, שנטלו חלק משמעותי בבניין המדינה, להאזין לסיפוריהם ובעיקר להתחבר לארץ ישראל של לפני 70 שנה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בין הסיפורים ששמעו בני הנוער, בולט סיפורו של סגן אלוף אמנון הלבני ז"ל, אשר אותו סיפרה להם אשתו, תרצה. הלבני היה קברניט המטוס שחילץ את החטופים ב"מבצע יונתן" והביאם ארצה, וכן שירת כטייס קרב ומפקד טייסת במלחמת סיני, בששת הימים ובמלחמת יום כיפור. באמצעות המפגש עם בני הנוער, סיפקה להם תרצה הצצה מקרוב לגבורתו ולמה שעמד מאחוריה, וכן אף החדירה בהם את מורשתו. 

"מחמם לי את הלב"

גם תרצה עצמה ניחנה בלא מעט גבורה. היא סייעה בהקמת מוזיאון יהודי בגרמניה, התנדבה במשך 20 שנה עם קשישים בעצמה, ואף כיום, כשהיא כבר בת 83 - לא מפסיקה לתת. על המפגש היא מספרת כי "אני מאוד רגישה לנושא של חוסר החינוך וחוסר הידע בקרב צעירים. כשאני פוגשת פתאום קבוצה כזו, של בחורים ובחורות נחמדים, שלא יושבים כל הזמן עם הטלפון, אלא פשוט מקשיבים ורוצים לדעת -  זה נותן לי סיפוק ומחמם לי את הלב. אני רוצה לתת להם את מה שהם לא יודעים, שלא נותנים להם".

דוד בועז, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה, מדגיש כי "השנה ימלאו לישראל 70 שנה ואין בעיניי דרך טובה יותר ממפגשים בין דוריים לציין המעמד ולחלוק יחד את תובנות העבר, מורשת דור המייסדים עם דור העתיד המקבל הכשרה כשגרירים של מדינת ישראל, תוך קידום ערכים דמוקרטיים של רב תרבותיות והחיים המשותפים בחברה הישראלית. זהו בעיני המפתח לחיים טובים יותר עבור כל חלקי החברה הישראלית".

"אין בעיניי דרך טובה יותר ממפגשים" © ארגון יוצאי מרכז אירופה

  מלבד תרצה וחברי הארגון האחרים, ניתן למצוא במפגשים את יוחנן בי לב, שניהל את לשכת המסחר בין ישראל לגרמניה במשך עשר שנים. בי לב אומר כי "עושה רושם שבני הנוער כבר יודעים הרבה על ההיסטוריה של המדינה, אך עדיין היו צמאים לשמוע עוד. סיפרתי להם על עצמי: על הילדות שלי, על עבדותי בענף החקלאות, על המגורים בירושלים ועל סיפור הפינוי בזמן המצור על ירושלים. המפגשים מהסוג הזה חשובים מאוד וצריך להרבות במפגשים בין דוריים כאלה לכל הנערים בגילם".

ליאור יעקבי ודליה כהן, תלמידי כיתה י' מרעננה, שלוקחים חלק במיזם "השגריר הבא של ישראל", מעידים על הייחודיות שטמונה במפגשים. "יש לי אמפתיה גדולה לגיל השלישי, אני רוחש הרבה כבוד לאנשים האלו ומעניין אותי לשמוע את מה שיש להם להגיד", מציין יעקבי. "התעניינתי לשמוע את סיפור החיים של המבוגרים באופן אישי והייתי מופתעת מכמה שהם התפעלו מאיתנו כנוער", מוסיפה כהן.

"יש להם סיפורים מדהימים ומלאי השראה"

מה אתם לוקחים אתכם מהמפגשים עם יוצאי מרכז אירופה?

יעקבי: "את הצורך להסתכל על האנשים האלו יותר כאנשים כאנשים עצמאיים, חכמים ועם הרבה ניסיון חיים, ולא כאנשים המוגבלים ביכולותיהם".

כהן: "כל כך הרבה. יש להם סיפורים מדהימים ומלאי השראה. הרבה מהם ראו בעיות שיש לנו בחברה ובמקום להתלונן, עשו עם זה משהו. הם לימדו אותי לא לחכות שמישהו אחר יעשה את זה, אלא לקחת בעצמי דברים שמטרידים אותי ולשנות".

השניים מסכימים כאחד על כך שעל כל הנערים במדינה להיחשף לסיפורים אותם שמעו. כהן אף טוענת כי "זה גורם לבני נוער לחשוב כל כך אחרת על המדינה, ולהבין כמה ברי מזל אנחנו לעומת אלו שהקימו את המדינה. אין לנו על מה להתלונן כשמבינים מה היו התנאים בזמנם". 

יוחנן בי לב פוגש את בני הנוער © ארגון יוצאי מרכז אירופה

מה כל כך מושך אתכם בתחום הזה?

יעקבי: "אני אוהב מאוד את הנושא של מדעי המדינה ופוליטיקה, ואפילו התחלתי בכיתה ט’ תואר במדעי המדינה. מאוד מעניין אותי לשמוע דעות ולדבר".

כהן: "אני אוהבת לייצג את ישראל. מעניין אותי לייצג את ישראל כשאני אהיה גדולה, ו'שגרירים צעירים' זה מקום טוב להתחיל בכך. אני עולה חדשה מאנגליה כך שזה עוד יותר מושך אותי".

בעתיד הלא רחוק כבר לא יהיה מי שיוכל לספר את הסיפורים האלו. אתם רואים את עצמכם כממשיכים שלהם?

יעקבי: "אני חושב שזה חלק מהחשיבות של המפגשים האלו, שהסיפורים האלו ישמרו ולא יישכחו עם הזמן".

כהן: "לחלוטין, אנחנו אלו שממשיכים את מדינת ישראל. אנחנו לגמרי חלק מאותו הסיפור. התפקיד של כל אזרח במדינה מבחינתי הוא לדעת את ההיסטוריה והמורשת ולהמשיך אותה".

 

תגובות