מבט אל תוך המוח: הנערים שלומדים במגמה בלתי רגילה. צילום: נועה זכריה

מבט אל תוך המוח: הנערים שלומדים במגמה בלתי רגילה

לצד מגמת פסיכולוגיה ומגמת מחשבים, ישנה מגמה מיוחדת במינה המאפשרת מבט הישר לתוך המוח שלנו. בה לומדים התלמידים מה משפיע עליו, איך נכון לעמוד מול קהל וכיצד ניתן להפוך מאמר אקדמי לבלוג מרתק. ברוכים הבאים לעולם מדעי המוח!

איך המוח שלנו עובד? למה אנחנו מקבלים החלטה מסוימת ולא אחרת? וכיצד ייתכן שאנו זוכרים דבר אחד, אך שוכחים אחר? על כל התשובות האלו לומדים לענות במגמה אחת ויחידה, מגמת מדעי המוח החושפת את התלמידים למבנה הפנימי של המוח תוך פיתוח המיומנויות השונות. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מדובר בתוכנית ייחודית שנערכת במכון דוידסון לחינוך מדעי, תוך שהיא מקנה לתלמידיה חמש יחידות לימוד. תאמינו או לא, אבל הלמידה ברובה מתבצעת דרך המחשב. התלמידים מקבלים משימות ממוחשבות המשלבות תמונות, סרטונים ודמויות המציגים את החומר באופן יצירתי. מלבד הלמידה במחשב, מגיעים התלמידים למכון במשך שלוש פעמים בשנה, על מנת ללמוד על המחקרים השונים. שחר נמני (17) הלומדת במקיף יהוד ואביעד אלנהורן (16) הלומד בקריית החינוך ע"ש יצחק רבין במזכרת בתיה הם הדוגמה האידיאלית לתלמידים שגאים בבחירה הבלתי שגרתית שלהם.

מרבית הלמידה נעשית במחשב © shutterstock

"לומדים על דברים שלא היינו מקבלים במקום אחר"

ד"ר נועה זכריה, מנחת המגמה, מסבירה לפרוגי כי "מדעי המוח הוא תחום מדעי שעשה פריצת דרך אדירה בשנים האחרונות. היום יש לנו את היכולת להסתכל אל תוך הקופסה השחורה הזו ולשאול שאלות שמעניינות אותנו. תלמיד במגמה לא רק לומד חומר מרתק, אלא גם לומד לחשוב כמדען ולבצע מחקרים שמקדמים את הידע האנושי על המוח". נמני מאמינה אף היא בדבריה של זכריה ומציינת כי "בבית הספר אנחנו יושבים בכיתות מלאות עם פחות תשומת לב מהמורה. לעומת זאת, בפרויקט של מכון ויצמן אנחנו לומדים בכל פעם בדרכים אחרות על דברים שלא היינו מקבלים במקום אחר".

יש מגוון כל כך רחב של מגמות. מה כל כך מושך אתכם במדעי המוח?

אלנהורן: "מדעי המוח הוא תחום שמשלב בתוכו נושאים רבים, מביולוגיה ופיזיקה ועד פסיכולוגיה. בנוסף לכך, מדעי המוח נחשב לתחום חדשני שכל הזמן יוצאים מחקרים ומאמרים חדשים בנושא. הוא מאוד רלוונטי לזמננו".

נמני: "אני מתעניינת בנושא הרפואה ורוצה לעסוק בזה בעצמי אחרי הצבא. מעניין אותי ללמוד על התנהגויות, תופעות ומחלות. זה לא משהו שהייתי יכולה ללמוד במקום אחר ואני מאמינה שזה רק יתרום לי בהמשך".

איך זה ללמוד באוניברסיטה כבר בגיל כל כך צעיר?

נמני: "אני לא מרגישה יותר מדי שזה לימודים באוניברסיטה. זה מבחנתי משהו שהתרגלתי אליו והוא כמו כל מקצוע שאני לומדת, רק שאני היחידה מבין החברים הקרובים שלומדים את זה. המקצוע הזה דורש השקעה רבה של זמן".

אלנהורן: "אנחנו לומדים חומר ברמה אקדמאית ולמרות רמת הקושי הגבוה, המורה שלנו מנסה להעביר לנו את החומר בצורה הכי פשוטה ומובמת שיש, שגורמת לנו להתעניין בחומר".

מימין:
מימין: שחר נמני ואביעד אלנהורן © צילום: נועה זכריה, פרטי

"זה לא פשוט בכלל"

במסגרת התוכנית אתם אפילו כותבים בלוג. איך זה עובד?

אלנהורן: "תחילה, קראנו מאמר בנושא שעניין אותנו שקשור למדעי המוח, ולאחר מכן היינו צריכים לכתוב את הבלוג ולקרוא בלוגים של ילדים אחרים. הקמנו את הבלוג על מנת לשתף את הציבור בנושאים שקשורים למדעי המוח ולגרום לו להתעניין ולשאול שאלות".

נמני: "זה לא פשוט בכלל לכתוב בלוג. זה דורש הרבה הבנה מראש וידע בכתיבה, כי אחרת זה עוד יותר קשה. צריך גם לדעת לכתוב אותו בדרך מעניינת ובקלילות".

מי משמש עבורכם כמודל לחיקוי?

נמני: "אבא של חבר קרוב שלי הוא מנתח מוח ממש נחשב וההיכרות שלי איתו גרמה לי לרצות את זה יותר, ואפילו לדעת יותר מה אנשים בתחום הזה עושים. חוץ מזה, אני חלק מהאנשים שמושפעים מהאנטומיה של גריי".
אלנהורן: "המשפחה שלי. אני מעריך את התכונות השונות שלה ולוקח מכל אחד בה תכונה אחרת".

 

תגובות