יחד יוצרים שינוי: הצעירים שפועלים למען החינוך שלכם. צילום: Fotolia

יחד יוצרים שינוי: הצעירים שפועלים למען החינוך שלכם

אתם מרגישים שאתם לא ממצים את הפוטנציאל שלכם בבית הספר? חולמים על מערכת חינוך אחרת? אולי בעזרתכם, השינוי הזה יוכל לקרות בקרוב. • כל הפרטים על היוזמה המיוחדת, ששואפת לשנות את כל מה שהכרתם בבית הספר

אם גם אתם מרגישים כמו עוד בורג במערכת ומייחלים לשינוי בבתי הספר, כדאי שתדעו שהיום (ה'), תיערך לראשונה עצרת הקוראת לשינוי מהותי בחינוך, בה ישתתפו דוברים מארגונים חינוכיים רבים, על ידי שיתוף פעולה של הורים, מורים ותלמידים מתנועת "יחד יוצרים שינוי בחינוך", אשר בחרו לחבור יחדיו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"בשלב כלשהו העולם יגיע לידיים שלנו ואני חושבת שמי שמנהל אותו היום לא עושה את זה נכון. אנחנו צריכים לקחת אחריות מגיל צעיר", אומרת לפרוגי שני בכר (20), סטודנטית למשפטים. בכר מאמינה כי קולם של הילדים לא נשמע בדרך כלל ולכן העצרת כל כך מרגשת עבורה. "גם מבוגר שאומר 'אני רוצה לשמוע אותך' בדרך כלל רוצה לשמוע דברים מסוימים. מבחינתי מערכת חינוך היא חיבור בין רצון לכישורי חיים". אריאל בן ציון (17) ממודיעין, מציין כי "אני מרגיש שבבית הספר רומסים את ההתלהבות. אומרים לי שאני צריך לוותר על על עצמי כדי להתאים".

"אומרים לי שאני צריך לוותר על עצמי" © צילום: shutterstock

עד כמה מערכת החינוך מכינה את דור העתיד לחיים האמיתיים, בכר סבורה כי לא מספיק. "קיבלתי פרטים שוליים שלא עוזרים לי בחיים, כמו תעודת הבגרות. יש לי חברים ששואלים אותי איך כותבים צ'ק ומה זה משכנתא. איפה כישורי החיים האלה, למה אנחנו מקבלים במקרה הטוב שעה בשבוע שעוסקת בזה, שגם אליה אף אחד לא מתייחס ברצינות?".

איך הרגשתם בבית הספר?

בן ציון: "בבית הספר היסודי היה בסדר, הרגשתי שרואים אותי ולמדתי דברים חדשים. כשהגעתי לחטיבה בדברים השתנו. הייתי בשוק מכמות הילדים בשכבה והכיתות, הרגשתי שקוף. זה גרם לכך שהיה לו קשה יותר להתמודד מבחינה חברתית, דבר שהתבטא בציונים שלו. הדרדרתי אפילו במקצועות שהייתי טוב בהם".

בכר: "הרגשתי שבית הספר הוא הישרדות ושאני אוכל להשפיע רק כשאהיה בחוץ. אין לי קול, לא שומעים אותי. אני עוד מספר מבחינתם". ניסיתי להיות הכי טובה לימודית, הכי טובה חברתית, הכי טובה שאפשר. זה עבד, אבל גבה מחירים נורא קשים. במשך 12 שנים ויתרתי על הרצונות שלי. הקדשתי את כל כולי לזה שיעריכו אותי. אני לא רוצה שאף ילד בישראל לא יעבור את מה שאני עברתי. אני רוצה שישמעו את כולם, בלי קשר לציונים או תנאים".

צוות לעניין

נראה כי החיבור בין השניים עובד היטב, דווקא בשל העובדה שהם מגיעים מעולמות שונים ותקופות אחרות בחיים. בן ציון אומר כי "שיתפתי את הקשיים והלחץ, מהמקום האישי שלי כתלמיד. בנוסף, קידמתי כל מיני נושאים והצעתי פעילויות".

גם בכר לקחה חלק בדיונים ושיתפה אודות הקשיים של התלמידים. היא מספרת שבמהלך הפעילות ביקרו בבתי הספר ונפגשו עם בעלי תפקידים: "מנהלי בתי הספר התלהבו מהרעיונות שלנו והבטיחו להזמין אותנו למפגש עם התלמידים. הם התרגשו שעצם הנוכחות שלנו מולם, מנפצת את הסטיגמה על הדור של היום". כמו כן, לדבריה, הם הרגישו בתוך התנועה כשותפים מלאים ועם הזמן החלו ליצור פתרונות, כמו שיעורים אלטרנטיביים והכשרות למורים.

"אין לי קול" © gettyimages

מהו השלב הבא?

בכר: "אני רואה קידום של שיח שמדבר על אחריות, על המקום שלנו כתלמידים להשמיע את הדעות שלנו ולהשפיע על המציאות. כיום, אנחנו מדברים הרבה על ערכים באוויר, מדברים על כבוד ואחרי שהשיעור נגמר התלמידים מקללים זה את זו. איזה מין כבוד זה?"

בן ציון: "אני מאמין שבית הספר צריך לתת יותר מקום למרחבים של יזמות, אפשרות לבחור מה ואיך אנחנו רוצים ללמוד".

עצרת "בשביל כל הילדים", תיערך היום (ה') בשעה 18:30 בכיכר רבין.

 

תגובות