בני נוער שואלים: "איך חיים עם רגשות אשם?". צילום: Fotolia. אילוסטרציה

בני נוער שואלים: "איך חיים עם רגשות אשם?"

גם לכם קשה להתמודד עם הגירושין של ההורים ואתם מרגישים לבד? גם השבוע אנשי המקצוע של "ילדים לפני הכל" בעמותת טופז כאן, בכדי לענות על כל השאלות שמטרידות אתכם

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

חג רק עם אחד ההורים

בן 14 וחצי שואל: "עוד מעט ראש השנה ואני ממש שונא את החגים. בכל פעם כשמגיע חג בא לי לברוח. לא סובל את זה שאני צריך בכל פעם להיות רק עם אבא או אמא ולהשאיר אחד מהם לבד. אין להם זוגיות ואני יודע שקשה להם".

תשובה: "ההרגשה הזו היא הרגשה שקיימת אצל לא מעט ילדים והורים שחיים במשפחות גרושות. למה? כי חגים הם מילה נרדפת לאחדות משפחתית והם מתאפיינים בהרבה עיסוק משפחתי ובמשפחות גרושות. הם יוצרים עוד מתח משום שהם מאמתים אותנו עם העובדה שהמשפחה התפרקה וזה מעורר רגשות שונים.  

גם להורים קצת קשה בחגים מאותה הסיבה. יחד עם זאת, חשוב שתזכור שלילדים יש נטייה לפרש קצת יותר קיצוני את מה שעובר על ההורים. ההורים שלך הם אנשים מבוגרים שיכולים לקחת אחריות על ההחלטות שלהם ועל החיים שלהם. הקושי שמגיע לקראת החגים הוא קושי שנלקח בחשבון בזמן ההחלטה ועדיין נכון יותר עבורם מאשר להישאר יחד. עם הזמן, הם ימצאו את הדרך להוריד מהקושי הזה. וגם אם קורה שאחד ההורים אומר משהו שגורם לך לחשוב ככה כמו למשל 'אני מתגעגע', חשוב שתבין שאתה לא אחראי לזה ובסופו של דבר ההורים וגם אתה תסתגלו לשינוי".

אילוסטרציה © צילום: Fotolia

זה בגללי?

בן 16 שואל: "ההורים שלי נפרדים וזה ממש לא נקלט. הייתה לי שנה לא קלה ורבתי עם אמא שלי הרבה והדבר שאני הכי חושש ממנו שהגירושין יצאו לפועל בגללי. אם כן, יהיה לי קשה לחיות עם זה. איך חיים עם רגשות אשם?"

"המחשבה שהגירושין של ההורים שלך הם באשמתך היא מחשבה די שכיחה בקרב הרבה מתבגרים. נסה לזכור שההחלטה של ההורים שלך להיפרד נובעת אך ורק מעניינים שביניהם ולא בגלל שום דבר אחר שאתה חושב שעשית.

גיל 16 הוא גיל בו יש עימותים בין הורים לילדים על רקע גיל ההתבגרות. אין קשר בין זוגיות להורות, הורות בנפרד וזוגיות בנפרד. פרידה וגירושין הם תוצאה של בעיות מצטברות בין בני זוג ולא בין הורים לילדים. גם אם היית משתף פעולה יותר, לומד טוב יותר, או חוזר הביתה בזמן כשההורים דרשו, זה עדיין לא היה מונע את הגירושין. לכן, חשוב לי מאד שתפנים ותבין שרגשות האשם שלך הם מיותרים, כי זו ממש לא אחריות שלך". 

אילוסטרציה © צילום: shutterstock

 השאלות והתשובות המובאות במדור באדיבות "ילדים לפני הכל - עמותת טופז". הנכם מוזמנים לפנות אליהם לקבלת עזרה

 

תגובות