חושבים בגדול: היוזמה המפתיעה של בני הנוער. צילום: fotolia

חושבים בגדול: היוזמה המפתיעה של בני הנוער

אלפי נערים מכל רחבי הארץ השתתפו בקורסי יזמות של משרד הכלכלה, בניהם גם בני הנוער שהקדישו את עבודתם כדי לפתח יוזמה חדשה שעוזרת לעולים חדשים, עיוורים ותלמידים

למעלה מ-3,000 בני נוער מכל רחבי הארץ השתתפו במהלך הקיץ בקורסי היזמות של משרד הכלכלה במסגרת פרויקט "לעוף על היזמות", במהלכם נחשפו אל עולם היזמות ואף פיתחו המצאות ויוזמות חדשניות. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בין היוזמות היו מיזמים בנושאים חברתיים, נושאים סביבתיים לשמירה על איכות הסביבה, נושאי הנגשה לנכים, פיתוח מוצרים לשמירת הבריאות, מניעת טביעות בבריכה. במקום הראשון זכתה קבוצת מפתח תקווה. היוזמה של הקבוצה, "Gotcha" - היא תוכנה לסיוע בהבנת טקסטים שעוזרת לתלמידים בלימודיהם. בתוכנה המשתמש סורק את הטקסט, היא מקריאה אותו, מזהה מילים פחות שכיחות ומסבירה אותן. 

שוחחנו עם חלק מחברי הקבוצה הזוכה על היוזמה - לאה טקה, גלי אדרי, רונלד ראקוב רחלי פודולק, שעבדו על המיזם ביחד עם יובל פנר ואלעד מזרחי.

© צילום: ישראל מלובני

מאיפה הרעיון ליצור דווקא את המוצר שאתם בחרתם?

לאה טקה: "הרעיון למוצר הגיע מהחוויה שלי בתור ילדה שעלתה לארץ. עלינו מאתיופיה ושם חיינו חיים כפריים פשוטים. לכן, כשהגענו לארץ ההורים שלי נאלצו להתמודד עם הבירוקרטיה שהייתה זרה להם בשפה העברית שעדיין לא הכירו. אחי הגדול היה מתלווה אליהם לביקורים אצל הרופא, בבנק ובכל מקום שהיו זקוקים למתרגם. בתור ילד בן עשר זה לא נורמלי לדעת את המצב הכלכלי של ההורים שלך ולא הגיוני שאתה צריך לתרגם להם דברים פיננסיים ואת מצבם הכלכלי. אחי בעצמו רק באותה השנה למד עברית ונאלץ להתמודד עם מונחים של בנקים, ארנונה, ביטוח לאומי כשהוא עוד לא יודע להתנהל בצורה שוטפת בעברית.

מה החשיבות של המוצר שיצרתם?

טקה: "המוצר שלנו חשוב כל כך כי הוא נותן הזדמנות לאותם אנשים להיות עצמאיים. אין תחושה נוראית יותר מתחושת התלות באחר. אנשים בוגרים שמסתמכים על ילדים, אנשים עיוורים שמסתמכים על הסביבה ועוד. יותר מהכל אף אדם לא רוצה להיות בצד שמקבל עזרה אלא רוצה להיות מסוגל לדאוג לעצמו. תחושת העצמאות היא מרכיב חשוב בהרכבת הזהות שלנו. לכן מה שהמוצר שלנו נותן הוא אפשרות לאותם אנשים להתנהל בכוחות עצמם ולהוריד את הצורך בעזרה מצד הסביבה".

מה חשוב לדעת לפני שניגשים לפיתוח והפיכת רעיון לכדי מוצר?

טקה: "לפני הפיכת רעיון למוצר צריך לחקור את הצורך. כמו שאמר אפלטון "הצורך הוא אבי ההמצאה" אם אנו מזהים צורך אמיתי, אז למוצר שלנו יש זכות קיום. בסופו של דבר יזמים הם לא סתם אנשים שממציאים דברים אלא יותר מהכל אלא אנשים שפותרים בעיות.

© צילום: ישראל מלובני

האם לדעתכם יהיה סיכוי שבעתיד נראה את הפיתוח שלכם כמוצר קיים שישתמשו בו?

גלי אדרי: "לדעתי, יש סיכוי גבוה שאנשים ייעזרו במוצר שלנו בעתיד כי זו אפליקציה פרקטית שאפשרית לביצוע, כמו כן, היא פשוטה לשימוש ולא דורשת מאמץ".

באילו קשיים נתקלתם בדרך?

רונלד ראקוב: "בתחילת הקורס נתקלנו בבעיה די גדולה. הבעיה הייתה שלא ידענו איך לבנות את האפליקציה ומה בכלל צריך כדי לבנות אותה. לא כל כך היה לנו ידע בתכנות ורק לקראת הסוף הבנו איך אנחנו הולכים לבנות את האפליקציה ואיך היא תפעל. בנוסף לכך, הגיעה נציגה מ"מעוף" ולגמרי שינתה לנו את קהל היעד- יומיים לפני ההצגה ולכן היינו צריכים לגמרי לשנות את המיתוג והשיווק שלנו.בסופו של דבר התגברנו על הקשיים בין היתר באמצעות העזרה של מנחת הקורס שליוותה אותנו לאורך כל התהליך".

איך הגבתם כשבישרו לכם שהגעתם אל המקום הראשון?

ראקוב: "אני מאוד התרגשתי. זה אירוע גדול וכל ההשקעה שלנו באה לידי ביטוי. לא הופתעתי כשזכינו מכיוון שעשינו עבודת שיווק מדהימה והשגנו פי שניים יותר קולות מהקבוצה הכי מובילה. הרעיון שלנו הוא גם מאוד ישים ולכן ידענו שיש לנו סיכוי טוב לזכות". 

רחלי פודולק: "זה היה מעמד מאד משמח ומרגש. השקענו הרבה ברעיון ובפרסום עד כדי כך ששר הכלכלה אמר במעמד קבלת הפרס שהפרסום הגיע עד אליו. בנוסף, היה מאד כיף להציג את הפיץ' על הבמה".

 

 

 

תגובות