כבוד: בן 18 זכה בפרס על עבודתו בתחום הרפואה. צילום: חמוטל לוטן

כבוד: בן 18 זכה בפרס על עבודתו בתחום הרפואה

גאווה ישראלית: אליאס אליאס, רק בן 18 וכבר זכה בפרס של כבוד תחרות מדענים צעירים של האיחוד האירופי על עבודתו פורצת הדרך בנושא טרשת נפוצה.

לא רק טיק טוק ואינסטגרם, בני הנוער שלנו איכותיים והנה עוד הוכחה לכך - אליאס אליאס בן ה-18 מנצרת זכה בפרס יוקרתי בתחרות מדענים צעירים של האיחוד האירופי על עבודתו פורצת הדרך בנושא טרשת נפוצה. אליאס נסע לתחרות, לייצג את ישראל, לאחר שזכה במקום השני בתחרות הארצית "מדענים ומפתחים צעירים בישראל 2019" במוזיאון המדע בירושלים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

התחרות הבינלאומית, שהתקיימה זו השנה ה-31, כללה 100 עבודות ופרויקטים מצטיינים בתחומי מדע, שהוגשו על ידי 155 צעירים וצעירות שהגיעו מ-39 מדינות מרחבי העולם. עבודת המחקר של אליאס, שעסקה במחלת הטרשת הנפוצה, נעשתה במסגרת תכנית "אלפא" בטכניון.

במעמד קבלת הפרס
במעמד קבלת הפרס © חמוטל לוטן

"מדע תמיד סקרן אותי, מאז שהייתי קטן התעניינתי בספרי מדע וכל הזמן רציתי לדעת עוד על העולם סביבי", מספר לנו אליאס, "כששמעתי על תכנית 'אלפא', ישר ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות, כי תמיד רציתי לעסוק במדע באופן פרקטי מעבר לתאוריה".

תכנית מדעני העתיד - "אלפא", היא מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך ומיועדת לתלמידים מחוננים ומטרתה לתת לתלמידים בתיכון את האפשרות להשתלב ולהתנסות בעולם המחקר. הפעילות בתכנית המיוחדת אורכת שנתיים, בכיתות י' וי"א ובמהלכה כל תלמיד עושה מחקר בתחום מסוים וכותב עבודת גמר על הנושא.

מדוע בחרת לעסוק דווקא בנושא של טרשת נפוצה?

"בתחילת התכנית כל תלמיד בוחר תחום שהוא רוצה לחקור. אני בחרתי לחקור בתחום הרפואה כי זה תחום שתמיד עניין וסקרן אותי וגם כי למחקר בתחום הזה יש השפעה גדולה על חיי בני האדם. אחרי שהתלמיד בוחר תחום, מצוותים לו מנחה ונושא מחקר, ואני לשמחתי קיבלתי מחקר בנושא טרשת נפוצה".

במחקרו, בדק אליאס טיפול בטרשת נפוצה באמצעות נוגדן E-12, מתוך הנחה שנוגדן זה מגן על העצבים ומאט את התקדמות המחלה. הוא מצא כי העכברים שטופלו באמצעות הנוגדן הזה, אכן הראו הפחתה בתסמיני המחלה. גילוי זה יכול להוות בעתיד בסיס לפיתוח טיפול תרופתי חדש לטרשת נפוצה.

"תמיד רציתי לעסוק במדע באופן פרקטי מעבר לתאוריה", אליאס © חמוטל לוטן

"העבודה על הפרויקט הייתה מאתגרת ביותר. עוד כשהייתי בכיתה י׳ הייתי צריך לקרוא מאמרים וללמוד רקע רחב לקראת ביצוע הניסוי. כמובן שלצדי היו המנחה שלי, ד"ר נסרין לחוד, וראש המעבדה פרופסור נתן קרין, שעזרו לי בכל השלבים. אחרי למידת הרקע התחלתי בעבודה במעבדה שהייתה מאוד כיפית. מאוד התרגשתי לראות ולבצע ניסויים על הדברים שלמדתי מהמאמרים. היו רגעים קשים בתהליך, במיוחד בכתיבה של העבודה ובביצוע המחקר, אבל בסוף הצלחתי להתמודד עם הלחץ וסיימתי בזמן".

כאמור, אליאס נסע להשתתף בתחרות באירופה לאחר שזכה במקום השני בתחרות "תחרות מדענים ומפתחים צעירים בישראל 2019", בניהולו של מוזיאון המדע בירושלים ובשיתוף משרד החינוך-מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים וקרן גורן-מונטי-פרארי באמצעות הקרן לירושלים.

איך היו התגובות מהחברים והמשפחה כשהם שמעו שאתה טס לייצג את ישראל בתחרות בינלאומית? 

"המשפחה והחברים היו מאוד גאים בי, במיוחד ההורים. הם התרגשו מאוד לקראת הטיסה והאמינו בי שאני אצליח לזכות בפרס בתחרות".

איך היו התגובות כשהם שמעו שזכית בפרס כבוד בתחרות? 

כל המשפחה והחברים היו מאוד גאים בי ושמחו מאוד שקיבלתי פרס כבוד, וגם החברים שהיו איתי במשלחת התרגשו מאוד כשזכיתי. לייצג את ישראל ולהביא פרס הביתה זו תחושה מדהימה התחושה הייתה מדהימה, במיוחד שלא ציפיתי שאזכה. הרגשתי גאווה גדולה, כשעליתי על הבמה לקבל את הפרס ושייצגתי את ישראל בכבוד".

אליאס כמובן גם זכה בפרס - הוא יטוס לאיטליה, להתארח במרכז מחקר. "אני מאוד מתרגש לקראת הטיסה לאיטליה, אני הולך לבקר באחד ממרכזי המחקר הגדולים של האיחוד האירופי, ואני מאוד מתלהב לראות את הטכנולוגיה שם ולשמוע על מחקרים חדשניים שמבוצעים שם".

מה התכניות לעתיד? תמשיך לעסוק בחקר של טרשת נפוצה? 

"בעתיד אני רוצה ללמוד רפואה ולהמשיך בתחום המחקר, לא ספציפית בטרשת נפוצה, אבל משהו בתחום האימונלוגיה -מערכת החיסון או בתחום הנוירולוגיה - מערכת העצבים והמוח".

יש לך מסר לקוראים הצעירים שגם חולמים לפתח תרופה או לעסוק במדע?

אם יש תחום שמעניין אתכם ואתם נמשכים אליו, אז לכו על זה עד הסוף. אל תקשיבו לאחרים שמנסים להכניס אתכם למסגרת של תלמידים רגילים, תמיד תחפשו להיות יוצאי דופן ותעשו דברים שיאתגרו אתכם ואתם נהנים מהם. תירשמו לתכניות של מדע, תרחיבו את הידע שלכם, תשתתפו בתחרויות, תירשמו לתכניות של תלמידים מחוננים, העיקר שתעשו משהו שיקרב אתכם לתחום הזה".

תחרות מדענים ומפתחים צעירים  בימים אלו נפתחה ההרשמה לבני נוער בגילאי 15-21  לתחרות מדענים ומפתחים צעירים לשנת 2020.  עוד פרטים תוכלו למצוא כאן

 



תגובות