למען עתידנו: איך אנחנו יכולים לעזור לכדור הארץ שלנו?. צילום: fotolia

למען עתידנו: איך אנחנו יכולים לעזור לכדור הארץ שלנו?

תהליך ההתחממות הגלובלית עלה לאחרונה לכותרות וטוב שכך. המודעות עולה ואפילו מנהיגי העולם מתגייסים כדי לטפל בבעיה המדאידה שמאיימת על כדור הארץ. אבל מה אנחנו יכולים לעשות ביום יום כדי לעזור ולשמור על הכוכב שלנו?

המודעות לסוגיית ההתחממות הגלובלית גוברת בחודשים האחרונים. יותר ויותר בני אדם מוחים על הבעיה ואפילו מנהיגי העולם מתגייסים כדי להפסיק את הזיהום שלנו בכדור הארץ, בין אם זה בהשתתפות בוועדות אקלים או במתן תקציבים המיועדים לפתירת הבעיה. כל זאת, כדי לשפר את החיים שלנו ושל הדורות הבאים אחרינו. לאור המצב, מה אנחנו יכולים לעשות בנושא?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לפני כמה חודשים נערה בגילנו – גרטה טונברג בת ה-16, החליטה לקחת את הנושא בידיים ולמחות על ההתחממות הגלובלית בכדור הארץ שלנו, לגרום להעלאת המודעות ולשינוי שישפר את עתידנו ועתיד כדור הארץ שלנו. מאז, אנשים רבים וביניהם בני נוער רבים הצטרפו למאבק, אבל איך אנחנו יכולים להשפיע ולשפר את המצב?

כולנו צריכים להיות קצת יותר כמו גרטה טונברג
כולנו צריכים להיות קצת יותר כמו גרטה טונברג © gettyimages_IL/Sean Gallup

לפני כמה שנים נחשפתי לסרטון "סיפורה של כפית" בה רואים את התהליך שעוברת כפית פלסטיק אחת מרגע היצור ועד שמגיעה אלינו - הצרכנים. לאחר הצפייה בסרטון הבנתי את משמעות הזיהום העצומה של כפית אחת בויחידה, ובעיקר עד כמה אנחנו, בני האדם, מזהמים את הסביבה ויכולים למנוע את הזיהום הרב באמצעות החלטה אחת פשוטה – להפסיק להשתמש במוצרים חד-פעמיים ולעבור להשתמש בכלים רב פעמיים.

למעשה, יש דרך טובה אף יותר שאנחנו יכולים לנקוט כדי לשמור על כדור הארץ שלנו, והיא להקטין את טביעת הרגל הפחמנית שלנו. טביעת רגל פחמנית היא כמות גזי החממה שנפלטים מיצור מוצר. כדי להקטין את טביעת הרגל הפחמנית שלנו, רצוי לקנות מוצרים מתוצרת מקומית, שהשינוע שלהן ממקום למקום זול יותר, מאשר לייבא מוצרים מחו"ל דרך אוניות או מטוסים.

כמו כן, בתרבות השפע של היום, אנשים קונים יותר ממה שהם צריכים בתחומי חיים רבים, החל מביגוד וכלה באוכל. לכן, ניתן להפחית בכמות הצריכה שלנו. לפני שאנחנו רצים לקנות מוצר כלשהו, אנחנו צריכים לחשוב פעמיים אם אנחנו צריכים את המוצר באמת.

יותר שקיות בד, פחות שקיות פלסטיק
יותר שקיות בד, פחות שקיות פלסטיק © adobestock

בנוסף, מדינות וממשלות רבות הבינו את חשיבות הנושא והחלו לפעול, וכך גם מדינתנו הקטנה, על ידי חקיקת חוק השקיות. חוק השקיות, שנכנס לתוקף בנובמבר 2017, הוא חוק שקובע כי שקית פלסטיק תעלה 10 אגורות ללקוח. דבר זה גרם לירידה משמעותית בכמות צריכת שקיות הפלסטיק שמזהמות את הסביבה ורבים עברו להשתמש בחלופות טובות לסביבה – שקיות רב פעמיות.

תהליך ההתחממות הגלובלית הוא תהליך הדרגתי וכפי שניתן לראות במדידות הטמפרטורות בשנים האחרונות, ממוצע הטמפרטורות העולמי עלה וחלו שינויי אקלימים קיצונים במקומות שונים. למשל, המסת הקרחונים באנטרקטיקה גורמת לצמצום שטח המחייה של בעלי החיים באזור וגם מעלה את מפלס הים – שמשמעותו שגובה המים עולה ומכסה שטחי יבשה. תחזיות רבות חוזות כי בעתיד ייעלמו שטחים נרחבים, תחילה המים יעלו ויכסו את האיים השונים בכדור הארץ ולאחר מכן קווי החופים יגיעו עד פתחי הערים. לכן, כדי למנוע את המצב הזה, לפני שנגיע לנקודת האל-חזור אנחנו מחויבים לשמור על כדור הארץ שלנו, כי כדור הארץ יש רק אחד!

כרגע, הכוח עובר לידיים שלכם, העתיד שלכם ושל כדור הארץ מוטלים על כף המאזניים!



תגובות