תורידו את המסיכות: פורים לצד יום האישה. צילום: adobestock

תורידו את המסיכות: פורים לצד יום האישה

לא בכל יום מתאחדים חג הפורים ויום האישה הבינלאומי לכדי יום אחד. השנה, זה קרה. חג המסכות מתנגש עם יום שחוגג את הנשיות. האם זה חיבור הגיוני? אפילו מאוד! טור דעה

חג פורים הוא ללא ספק אחד החגים הכי אהובים ושמחים בשנה. הוא חג מלא בצבעוניות מרשימה, שמחה מטורפת בכל מקום, אירועים שאליהם מתכוננים עוד מתקופת החגים, משלוחי המנות, התחפושות וכמובן - המסכות. בכל שנה, בחודשים שלפני תחילת החגיגות, אנחנו ממהרים להכין את התחפושת המושקעת והמיוחדת ביותר, וזאת בלי לשים לב, שהמסכה האמיתית נמצאת עלינו מדי יום, בניסיון הפשוט והתמים להיות שייך לחברה ולספק את הרצונות של המכתיבים מהי "שלמות" בפני עצמה. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עוד מראשית הימים נדרשו הנשים לעמוד בציפיות שהוצבו להן בהתאם לתקופה. עד למהפכה הפמיניסטית היה מקובל בחברה שהגבר הוא המפרנס העיקרי במשפחה. מאז, הציפיות החברתיות השתנו מעט וכיום נוכל לראות כי הנשים, עם הזמן, הפכו לעצמאיות יותר וזכו לשוויון זכויות בנושא היציאה לעבודה. אך יום האישה מצוין לשם העצמה נשית ובמטרה להביא אל סדר היום את נושא אי השוויון שעדיין קיים בחברה. אחד מהנושאים שהפכו מדוברים בתקופה האחרונה הוא נושא דרישות החברה מהאישה, שגם לאחר כל השנים שעברו, לא השתנו במלואן ואף לא זכו לתיקון הנדרש והראוי. 

יום האישה כאמור מתייחס לשוויון והחל כאירוע סוציאלי ופוליטי. בשנים האחרונות הוא הפך לאחד הימים המעצימים ביותר בשנה. ביום כמו יום האישה חשוב שנזכור שהמושג "אישה" שונה ומיוחד לכל אחת בדרך שלה. מה שיוגדר כ-"נשי" בשביל אישה אחת, לא בהכרח יוגדר כנשי בשביל אחרת. בדרך כלל כשעולה נושא הנשיות והדימוי העצמי, עולה גם נושא מודל היופי, שמתיימר להיות מושג מגדיר של מהי נשיות ומהי "שלמות" בעולם המודרני. אך האם זה נכון שאישה נעטה על עצמה מסכה התואמת את מודל היופי ותסתיר את האישיות והייחודיות שבה רק כדי להיות מי שמצופה ממנה מהיות? 

© Fotolia

מגיל קטן למדנו את הנורמות והושרשו הסטריאוטיפים בלי משים לב. למדנו כחלק מתהליך החיברות מה נכון ומה לא, איך הנשים אמורות לפעול במצבים מסוימים על מנת להוכיח את נשיותן, שמענו אמירות כגון "תהיי נשית", "לא יאהבו אותך אם תתנהגי ככה", "תהיי כמוהה". תמיד נהגנו כנשים, להשוות את עצמנו לאישה שמופיעה על שלטי החוצות כי היא בעצם "ההגדרה לנשיות" ולעמוד מאחורי אותן הנורמות ומאחורי המודל, ובכך לנסות להידמות לשאר הבנות, גם אם איננו מאמינות בדרכן או רחוקות שנות אור מאישיותן. אז לקראת חג פורים, אני מציעה  לכן לנסות ולהוריד את המסכות, ללכת בדרך שאתן מאמינות בה בלב שלם ולא לוותר על דבר רק כי אתן "נשים".  



תגובות