תוצרת הארץ: ההמצאות הישראליות למלחמה בקורנה. AdobeStock

תוצרת הארץ: ההמצאות הישראליות למלחמה בקורנה

מכונות הנשמה, אפליקציה לאיתור חולים ואפילו ניידת בדיקות מיוחדת - לא תאמינו על אילו המצאות עובדים במרץ חברות הסטארט-אפ הישראליות כדי להילחם בקורונה

אין ספק שכיום ישראל נחשבת למעצמת סטארט אפ עם מיטב המוחות המובילים בתחומים השונים. הקרונה שמתפשטת בכל העולם, השפיעה כמובן גם על התחום הזה אבל אפשר להגיד שמדובר בהשפעה חיובית - שכן ברגעי לחץ ומשבר מיטב המוחות והסטארטפיסטים בארץ מתגייסים למען הכלל ולא תאמינו על מה הם עובדים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מכונות הנשמה

אחת מהחששות הגדולות של צוותי הרפואה במדינות ברחבי העולם היא החוסר במכונות הנשמה. בשלבים הקשים של המחלה, היא יכולה לגרום לחולה בה להתקשות לנשום - מה שמצריך מהרופאים בדרך כלל לעזור לו עם מכונת הנשמה. אבל, אף מדינה בעולם לא הייתה מוכנה למגפה כלל עולמית ויש חשש גדול שמכונות ההנשמה שיש בארץ לא יספיקו לכל החולים הקשים. לכן היה צורך במציאת פתרון מהיר ומיידי. ליגת הרובוטיקה של First, מיקרוסופט ישראל, איכילוב, מד"א; יחידה 108 של חיל האוויר והתעשייה האווירית משתפים פעולה לטובת פתרון בנושא. הרעיון, שנולד ביחידת האלקטרוניקה והתקשו"ב בחיל האוויר, הוא ליצור מכונת הנשמה, בקוד פתוח, שניתן לייצר בכמויות יחסית גדולות במעבדות בעלות נמוכה של כסף ללא צורך במפעלים - ובכך לפתור את בעיית הזמינות של מכונות ההנשמה היקרות. מדובר למעשה במוצר שעושה שימוש בבלון הנשמה ידני ומפעיל אותו באופן חכם ואוטומטי. 

© AdobeStock

איתור מסלולי החולים

עם התפשטות הקורונה בארץ, היה צורך מהיר לאתר את מסלול החולים, כדי לעדכן במהירות את כל אלו ששהו בסביבתם והיו עלולים להידבק. משרד הבריאות פנה לסטארט-אפ הישראלי גלובקיפר כדי שיפתח עבורם אפליקציה שתזהיר תושבים שנמצאים בקרבת חולה קורונה. משרד הבריאות לא סתם בחר בגלובקיפר למשימה. לחברת הסטארטאפ היה כבר מוצר קיים שיודע לנטר מיקום באמצעות ווייפיי, בלוטות' ו-GPS. האפליקציה יודעת להתריע בפני המשתמשים שלה במידה והם שהו ליד חולה קורונה אך עדיין יודעת לשמור על אנונימיות הפרטים האישיים והמידע שנאסף. 

 מיגון הצוותים הרפואיים

דובר לא פעם על החשש של הצוותים הרפואיים מפני הידבקות. אין באמת ציוד מיגון שיכול להגן על מי שלובש אותו במאה אחוזים מפני הידבקות ולכן מחפשים כל הזמן דרים לשיפור וייעול המסכות והחליפות כדי להבטיח את שלומם של אלו המטפלים בחולים. בטכניון המציאו מדבקה ייחודית שמיוצרת בתלת מימד והיא משפרת את המסיכה הכירורגית הסטנדרטית שיש לצוותים הרפואיים. המדבקה מורכבת מסיבים קטנים המצופים בחומר חיטוי ובכך היא עוזרת לשפר ת הליכידה של החלקיקים והרסיסים הקטנים של החיידקים והנגיפים המגיעים אל המסכה. 

© AdobeStock

אבחון מהיר

מספר הבדיקות שנערכות לאיתור חולי קורנה עולה מדי יום, אך עדיין יש עיכובים רבים ולוקח זמן רב מרגע לקיחת הדגימה ועד הגעת התוצאות. חברת AID GENOMICS הישראלית פיתחה בדיקה מהירה שיכולה לעזור באיתור מהיר של חולים. מדובר בבדיקת קורונה ניידת, שעתידה לקצר את זמן ההמתנה לתוצאות הבדיקה ל-40 דקות בלבד (מאשר כמה ימים). לבדיקה הזאת יש כמה יתרונות - היא נגישה ופשוטה ובנוסף היא מסוגלת לתת תשובה (חיובית או שלילית) כבר בזמן הדגירה, בניגוד לבדיקות הרגילות שאינן מבחינות בנגיף בזמן הדגירה של הנגיף בגוף, אלא רק בזמן התפרצות המחלה. 

מעבדה ניידת

לא כל מי שמתבקש לכך, יכול להגיע לבדיקה במתחמי הקורונה המיועדים לכך והיה צורך ממשי ליצור מעבדת בדיקות ניידת וממוגנת שתוכל לנוע ממקום למקום ולבצע את הבדיקות לאיתור החולים. פלסן ראם זהו חברת בת של החברה פלסן סאסא שמיצרת בעיקר כלי רכב ממוגנים, תיכננה ניידת ראשונית לבדיקות קורונה, שאם היא תעבור את כל האישורים תהייה אפשרות לייצור סדרתי של ניידות כאלו. המטרה היא לייצר מעבדה ניידת בה יוכל לעבוד צוות יום שלם מבלי לצאת החוצה. בניידית המיוחדת יהיו ערכת מחשוב, שירותים כימיים, עשרות ליטרים של מי שתיה ומקרר. בנוסף, תהייה מערכת מיזוג ייעודית שתאפשר לצוות שעובד בפנים לעבוד ללא ציוד מגן מגביל כשהם לוקחים דגימות מאנשים העומדים מחוץ לרכב. 

© AdobeStock
 



תגובות