את צבא השירות הלאומי כבר יצא לכם להכיר?. בנות שירות לאומי באגודת עמינדב. צילום: פייסבוק

את צבא השירות הלאומי כבר יצא לכם להכיר?

צעירים רבים שנבצר מהם להתגייס לצה"ל מטעמים שונים, בוחרים להתנדב ולשרת את המדינה באמצעות שירות לאומי. כתבת פרוגי מסבירה מה זה בעצם אומר? ואיך בנוי מסלול ההתנדבות? כתבה ראשונה בסדרה

את מגיעה הביתה ובדואר מחכה לך הפתעה, "צו ראשון" הגיע ישר מלשכת הגיוס אליך הביתה. התרגשות ממלאה אותך מצד אחד, אבל מצד שני פחד ודאגה. את בכלל לא סגורה על זה שאת רוצה להתגייס.

מי נגד מי: משרד החוץ והמשטרה לא מתואמים.

אל תדאגי, יש לך אפשרות נוספת. יש לא מעט בנות שבוחרות לא לעשות צבא מסיבות שונות, ובכל זאת לא מוכנות "להשתמט" ורוצות לתרום את חלקן לחברה ולמדינה.

בשביל זה נוסדה "מנהלת השירות אזרחי - לאומי". המנהלת היא הרשות האחראית על מתנדבי השירות הלאומי בישראל.

היא דואגת לזכויות של המתנדבים, והיא מפקחת על כל אחת מהאגודות הקיימות. המתנדבים מגיעים מרקעים שונים ומורכבים החל מבנות דתיות לאומיות, וגם מבנות לא דתיות, בנים שקיבלו פטור מצה"ל, חרדים וערבים.

אז נכון שבשירות הלאומי לא תלבשו מדים, לא תעשו טירונות, ולא יהיו מפקדים "שישבו" לכם על הראש. אבל יש לכם הזדמנות גדולה וחוויתית לתרום את חלקכם לחברה בדרך נוספת ומהנה.

מקומות השירות הנפוצים הם בתחומים השונים: בתי ספר, גנים, תנועות נוער, בתי חולים, קופות חולים (מכבי, כללית, לאומית), מד"א, משטרת ישראל, בתי המשפט, קק"ל, עבודה עם קשישים וילדים בעלי מוגבלויות, החברה להגנת הטבע, עמותות לילדים חולי סרטן, הדרכות טיולים ומסעות.

כמו כן ישנם מקומות שירות בחו"ל מטעם הסוכנות היהודית, אתרי אינטרנט שונים, ועוד המון מקומות מיוחדים עם תפקידים מהנים שבהם תוכלו ללמוד ליהנות ובעיקר לתרום.

מקומות השירות מתחלקים בין האגודות השונות, יש מספר אגודות עיקריות בשירות הלאומי אליהן אתם יכולים להשתייך:

האגודה להתנדבות - מדובר בעמותה המייסדת, הוותיקה והגדולה ביותר, המפעילה כיום למעלה מ-5,000 מתנדבי שירות אזרחי לאומי בישראל בגילאים 17-24. האגודה להתנדבות הוקמה לפני כארבעים שנה.

עמינדבאגודה תורנית להתנדבות שפועלת בתחום השירות הלאומי כ-30 שנה. פועלת ברוח ציונות דתית שמשמעותה גם אחריות ציבורית מלאה, מעורבות וראייה ממלכתית כוללת.

בת עמי - בבת עמי כ-2600 מתנדבות ומתנדבים דתיים ושאינם דתיים, מתנדבים נורמטיביים ובעלי צרכים מיוחדים המשרתים בכל רחבי הארץ במגוון תחומים.

שלומית - עמותה ציבורית, פלורליסטית, מוכרת ומאושרת על ידי מנהלת השירות האזרחי - לאומי. העמותה היתה הראשונה שקלטה בנות יהודיות חילוניות, בנים ובני מיעוטים.

בנות השירות הלאומי של אגודת עמינדב בסמינריון. צילום: פייסבוק.
בנות השירות הלאומי של אגודת עמינדב בסמינריון. צילום: פייסבוק.

המתנדב או המתנדבת בוחרים מבין כל מקומות השירות המתחלקים בין האגודות השונות את מקום השירות (תקן) שהכי מתאים להם. הרכזת מטעם האגודה דואגת לקשר בין המתנדבים לגוף בו הם רוצים לשרת ואחרי ראיונות אישים ובחלק מהמקומות גם מבחני קבלה, מה שנישאר הוא פשוט להתחיל לקחת חלק בחוויה והתרומה שנקראת "שירות לאומי".

בכתבה נחשפתם לאופציה הנוספת הקיימת אצלנו בארץ לתרומה לקהילה, קיבלתם רקע כללי ומידע. בהמשך, תעלה באתר סדרת כתבות בהן תוכלו להיחשף לסיפורים מרתקים של בני ובנות שירות שיחלקו אתכם חוויות משנת השירות שלהם במקומות השירות המגוונים והמיוחדים הפזורים בכל רחבי הארץ ובחו"ל.

תגובות