בריא בנטורל: כך תחזקו את המערכת החיסונית. adobestock

בריא בנטורל: כך תחזקו את המערכת החיסונית

החורף הגיע ואתו שלל מחלות החורף המוכרות שמלוות בשיעול ונזלת. יש המון דרכים טבעיות שיכולות לעזור לנו לחזק את הגוף ואת מערכת החיסון - לאורך כל החורף ובמיוחד בזמן חולי. מתזונה ועד שמנים אתריים - אלו הדרכים הטבעיות לחיזוק הגוף

החורף סוף סוף הגיע ומלבד סופות הגשם, הרעמים והברקים, יש דבר נוסך שמאפיין את העונה הקרה - מחלות חורף. בדרך כלל מדובר בצינון או שפעת קלה, מלווה בנזלת, שיעול, גודש באף, כאבי אוזניים וגרון ולעיתים אף חום. העונה, יותר מתמיד, חשוב לחזק את מערכת החיסון שלנו שמתמודדת עם אותם מתקיפי חיצוניים – וירוסים, חיידקים ונגיפים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

כאשר המערכת החיסונית מזהה שיש מתקיף, היא מגייסת מערכות הגנה נוספות כמו העור שמשמש מחסום פיזי ומערכת הנשימה שמשתמשת בשיעול כדי להפטר ממזהמים שנשאפו דרך הנשימה. כאשר ישנה מתקפה כזו, נערכת "מלחמה" בין הגורם המתקיף לחומרים של מערכת החיסון. בפרק הזמן הזה כל האנרגיה של הגוף מושקעת בהגנה ופחות בעיכול מזון או כל מטלה אחרת, לכן אנחנו עלולים לחוש עייפות. לכן, מנוחה, ואכילת מזון קל יעזרו למערכת החיסון להילחם במתקיפים. בנוסף, ניתן להיעזר ברפואה הסינית במצב זה.

© adobestock

אז איך נחזק את המערכות הגופניות שלנו ומערכת החיסון בפרט, כדי להימנע מהתקפה של וירוסים, חיידקים ונגיפים?

אחת הדרכים החשובות ביותר היא התזונה - תזונה שתכיל מזונות טבעיים, לא משומרים ולא מתועשים, בהחלט תחזק את גופינו. אלו הדברים שחשוב לחזק בתזונה:

חיזוק העצמות - תזונה שמכילה חלבון תעזור בבניית העצם, השרירים והתאים. חוסר בחלבון מאט החלמה ממחלות, וחוסר בגמישות העור להחלמה מהצטלקויות ו"מכות".

ויטמין C - מאכלים רבים המכילים ויטמין C מצויים בכל מטבח ממוצע למשל: פירות הדר כמו  אשכולית אדומה, קלמנטינה ותפוז. חשוב תמיד לאכול את הפרי בשלמותו ולא לשתות מיצי פרי טריים. עוד מכילים וויטמים C: קיווי- מכיל כמויות גבוהות; משפחת הירקות המצליבים- כרוב לבן, כרוב סגול, כרובית, ברוקולי, קולרבי ולפת. גם פלפל צהוב ואדום, אננס ופפאיה, תפוח-עץ עם הקליפה ועגבניות. כל אלו מכילים את הוויטמין.

© adobestock

ויטמין E - מכיל נוגדי חמצון ומעלה את רמת הנוגדנים בגוף. אפשר למצוא את זה בשקדים, אגוזים, גרעיני חמנייה, דלעת, שומשום ועלים ירוקים.

ברזל- תמצאו אותו בכמות גבוהה בפולי סויה, בשר, טחינה, דגים, גרעיני דלעת וקטניות.

אבץ - אגוזים למיניהם, טחינה, זרעי דלעת שניתן להוסיף לסלט, שומשום, קשיו, שקדים וקטניות.

ירקות ירוקים - חסה, פטרוזיליה וכוסברה עשירים בויטמין A ובכלורופיל שמחזק תאי דם אדומים, לאנמיה וספיגת ברזל מהמעיים, מזרז ריפוי פצעים.

שום ובצל - משמשים כאנטיביוטיקה של הטבע, מחזקים את המערכת החיסונית, מונעים ליחה ונזלות, שיעול, ברונכיט ועוד.

שתיה מרובה של מים או תה צמחים –מים חמים עם לימון, תה ירוק, קמומיל, צ'אי. שתיה מרובה מפנה רעלים.

© AdobeStock

תבלינים - זנגביל מסלק ליחה מהגוף (נזלות, סינוסיטיס, תהליכים דלקתיים), קינמון וציפורן  מחממים ומחזקים את הגוף; וכורכום הוא נוגד חימצון ומכיל ויטמין C, מגן על הגוף מרדיקלים חופשיים.

מניעה - רצוי וכדאי להימנע (או לכל הפחות להפחית) מסוכרים, פחמימות ריקות, מזון מטוגן, קפאין, אלכוהול.

מה עוד אפשר לעשות מלבד תזונה?

חשוב לשמור על פעילות גופנית שתורמת לגוף ולנפש. אפשר להתאמן בבית, לתרגל יוגה, לצאת להליכה או ריצה ברחוב או לקיים טיולים בטבע בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אם אתם מקבוצת המתקדמים - אתם יכולים לעשות גם מדיטציה. אומנם זו לא פעילות ספורטיבית, אך המדיטציה תורמת רבות להעלאת תחושות הרוגע והשלווה, שתורמים הרבה למצבנו הנפשי והבריאותי. 

© adobestock

בנוסף, אפשר להיעזר בצמחי מרפא ובשמנים אתריים.  צמחי מרפאשיחזקו לכם את המערכת החיסונית הם אכינצאה, סמבוק שחור, טימין, פרופוליס, אסטרגלוס. השמנים אתריים המומלצים הם לבנדר, אקליפטוס ורבנסרה. ניתן לעסות איתם את בית החזה והגב העליון בשמן נשא (שמן זית או שקדים) עם מספר טיפות שמן אתרי. אפשר לטפטף את השמנים גם למבער אדים (דיפיוזר) או מבער, השמן האתרי ייצא בצורת אדים וייכנס אל דרכי הנשימה שלנו. 

כותבת המאמר היא אילה-שפיר שרוני, מטפלת ברפואה סינית במשך 30 שנים, מנחה סדנאות ומרצה. מומחית בטיפול בנוער ובחיזוק המערכת החיסונית.

 

 

תגובות