חרדה חברתית: כל מה שצריך לדעת כדי להתמודד איתה. adobestock

חרדה חברתית: כל מה שצריך לדעת כדי להתמודד איתה

מתקשים בסיטואציות חברתיות? המחשבה על מפגש עם אנשים או ההליכה לבית הספר מעוררת בכם פחדים וחרדות? אתם לא לבד. זה נקרא חרדה חברתית ויש דרך להתמודד עם כך. פזית גולדשטיין – מטפלת קוגניטיבית התנהגותית ומנחה בעמותת "רקפת", מביאה לנו את הטיפים שיעזרו בהתמודדות עם החרדה

אם אתם נוטים להימנע ממפגשים חברתיים, שהלחץ לקראת ההגעה לבית הספר גבוה, ובכלל אינטראקציה עם חברים או מורים גורמת לכם חרדה ותחושת אי-נוחות גבוהה – דעו שיש מה לעשות. זה נקרא "חרדה חברתית", ואתם לגמרי לא לבד! יש הרבה בני נוער שמתמודדים עם חרדה וזו ממש לא בושה. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ביקשנו ממפזית גולדשטיין – מטפלת קוגניטיבית התנהגותית ומנחה בעמותת "רקפת", לתת לנו כמה טיפים שיעזרו בהתמודדות עם החרדה:

הכירו בתחושה

קודם כל חשוב להכיר בתחושה שעולה, ודעו שאתם בהחלט לא לבד. אחד מכל שמונה ילדים חווה חרדה חברתית ובמיוחד בתקופה הזאת של קורונה וריחוק חברתי, המגמה אף עולה. מרבית בני הנוער חווים קשיים מהותיים כשהם חוזרים לשדה החברתי הפיזי, לאחר תקופה ארוכה של זומים וריחוק חברתי. התחושות שלכם בהחלט הגיוניות ומוקבלות.

אתם לא לבד
אתם לא לבד © adobestock

שליטה מפחיתה פחד

חשוב מאוד להכיר את מנגנון הפחד. עיקר הבנת המנגנון הזה היא ההבנה שהמחשבות שלנו יכולות לעורר אצלנו הרגשה טובה והרגשה לא טובה. לכן שימו לב מה היו המחשבות שלכם בזמן בו התעוררה החרדה. איזה מחשבה חשבתם חלקיק שניה לפני שהחרדה הופיע? מה אמרתם לעצמכם? שימו לב כי מה שאתם חושבים משפיע ישירות על הרגשתכם. ניתן בהחלט "להתווכח" עם המחשבות, ולבחור במחשבות שמקדמות אותן יותר.

נסו לאתגר את עצמכם

למרות שהתחושות של הלחץ והחרדה בהחלט מובנות ונפוצות, אין זה אומר שיש "להיכנע" להם. נסו לאתגר את עצמכם והתמודדו עם החרדה. אופייה של החרדה הוא כזה, שהיא תמיד מתחילה חזק ומפחיתה את העוצמה במהלך זמן קצר יחסית. שימו לב שכך זה עובד, כדי שתדעו למה לצפות ובעיקר כדי שתוכלו להתמודד עם הסיטואציה המעוררת חרדה, תוך ידיעה כי "גל החרדה" עוד מעט יעבור ויגמר. אתם מוזמנים בכל יום להתאמן על כך – לסמן אתגר קטן, ולכבוש אותו בצעדים קטנים. קשה לכם להגיע לבית הספר? תתחילו בלהגיע לשעה אחת / חצי יום... קשה לכם לצאת להפסקה? התחילו בלצאת למסדרון רק לשלוש דקות וכן הלאה.

חשוב לשתף

במידה והחרדה הינה גבוהה ומשפיעה על התפקוד חשוב מאוד לשתף בתחושות. הנכם מוזמנים לשתף מורה, מחנכת, יועץ, הורה, חבר או כל אחד אחר שאתם מרגישים איתו בנוח.

חשוב לשתף ולדבר
חשוב לשתף ולדבר © adobestock

ייעוץ מקצועי

בשלב מסוים פרק "עשה זאת בעצמך" מסתיים. במקרים בהם החרדות פוגעות בתפקוד ומקשות על החזרה לשגרה חשוב לקבל חוות דעת מקצועית מאנשי מקצוע בעלי הבנה בחרדות אצל ילדים ונוער. חשוב לדעת כי ניתן לטפל בחרדה חברתית, וכיום קיימים כלים יעילים מאוד לכך. אין טעם לסבול ולצמצם את החיים, ניתן לאמן את השריר החברתי ולהתחיל לפרוח. 

 

תגובות