ים שקט: מדוע חשוב לשמור על מקורות המים שלנו?. adobestock

ים שקט: מדוע חשוב לשמור על מקורות המים שלנו?

אלון רוטשילד רכז ויזם הפרויקט "החצי הכחול", שאנשיו פועלים לשמירה על הימים שלנו ועל בעלי החיים הימיים, מספר לנו על הפרויקט, על החשיבות בשמירה על הטבע וגם מבקש להעביר מסר חשוב • ראיון מיוחד לכבוד יום כדור הארץ

בשנים האחרונות עלה צורך לשמירת הימים בארץ ישראל מזיהומים ופסולת.
החברה להגנת הטבע יצאה בפרויקט ייחודי שנקרא "החצי הכחול". ראיינו את אלון רוטשילד רכז ויזם הפרויקט אשר סיפר לנו על מטרת הפרויקט, החשיבות שלו וגם סיפר לנו מסר חשוב להמשך הדרך.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

במה מתמקד פרויקט "החצי הכחול"?

"הפרויקט חותר לעתיד טוב יותר של הים התיכון עם טבע בריא ומאוזן התומך בתפקוד המערכות האקולוגיות, לטובת ולרווחת הים והציבור הרחב".

מה הצורך בשמירה על הים שלנו?

"יש צורך רב בשמירת הימים שלנו בגלל שכ- 90% מאוכלוסיות הדגים הגדולים נעלמו מהאוקיאנוסים ושטח התפוצה של שליש מחיות הים הצטמצם בצורה משמעותית. קיימת דעיכה של כמות החיים בים בחמישים השנים האחרונות ולמרות שישנם מינים רבים של בעלי חיים ימיים שעדיין איתנו, יש מהם כמויות קטנות כל כך עד שבפועל אינם מהווים חלק מתפקד במערכת האקולוגית", מסביר לנו רוטשילד.

© AdobeStock

"מספר מדענים מעריכים שאם לא נשמור על הימים יתחיל גל של הכחדת מינים, הדומה לגל ההיכחדות ששטף את היבשה לאחר המהפכה התעשייתית. הים התיכון נחשב לים בו הטבע הוא המאוים ביותר על פני כדור הארץ".

איך ניתן לצמצם את הזיהום האנושי שמצטבר בים?

"דרכי ההתמודדות עם אירועי הזיהום בים יתבצעו בשלושה מישורים. דבר ראשון, מניעה – הקטנת ההסתברות להתרחשות תקרית. אם במידה מסוימת כבר קיים אירוע של זיהום אז הדרך היא לטפל באירוע ולהפחית את הנזקים הכלכליים והסביבתיים למינימום האפשרי. ולסוף, שיקום. החזרת החיים למסלולם הרגיל בזמן הקצר ביותר ושיקום נכסים אקולוגיים שנפגעו. אם לא נשמור על הסביבה שלנו, אף אחד לא ישמור. והימים לאט לאט יצמצמו והזיהום יהיה כל כך גדול ומשמעותי. לכן, חייבים למנוע את שרשרת הזיהום הזו".

© AdobeStock

באילו עוד פעולות נקטו אנשי הפרויקט על מנת להעלות את המודעות?

"פתחנו אפליקציה שנקראת 'SeaWatch' שהוא מוקד לטיפול בדיווחי ציבור אודות מפגעים בים התיכון ובמפרץ אילת. המוקד נועד לייעל ולהעצים את אכיפת החוק ומניעת מפגעים בים התיכון, על ידי הגברת מודעות הציבור ומקבלי ההחלטות לאתגרי השימור בים והעברת תלונות על מפגעים בזמן אמת אל גורמי האכיפה".

מה המסר שתרצה להעביר האלה?

"שמירת הימים חשובה מאד, ואם לא נשמור על הסביבה שלנו, הסביבה תיהרס. ולכן, החשיבות העיקרית היא להפיץ את המסר של שמירת הסביבה כמה שיותר ולשמור גם אנחנו בעצמנו על הסביבה בשביל שנוכל לחיות בסביבה בריאה יותר ונקייה יותר".



תגיות