מדברים דוגרי:  צוחקים איתך, מה אתה כבד?. AdobeStock

מדברים דוגרי: צוחקים איתך, מה אתה כבד?

צחוקים, איזה כיף זה לצחוק, נכון? אבל מה קורה כשהבדיחה היא על חשבון מישהו והוא נפגע מזה? איך מזהים? מה עושים? ואיך אפשר לעזור? פינה חדשה בפרוגי בשיתוף מנחי מרכז "מצמיחים" מביאה את כל הנושאים החברתיים בגובה העיניים ופותחת הכל "דוגרי"

בטוח גם אצלכם בחבר'ה או בשכבה, יש הרבה "צחוקים", וזה סופר חשוב, כי החיים הרבה יותר כיפיים כשצוחקים. אבל איכשהו, הרבה פעמים, הצחוקים האלה לא כיפיים לכולם. ובינינו, לפעמים הם גם לא נועדו רק בשביל הכיף.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

יש לא מעט מקרים שבהם הצחוק הוא על חשבון ילדים אחרים, ושלצד אלו שנהנים וצוחקים יש את אלו שמרגישים מושפלים ואולי אפילו מחניקים איזה גוש דמעות בגרון. הרבה יעמידו פנים שהכל בסדר ולא יגידו כלום, בעיקר בגלל החשש להיתפס כחלש ופגיע, או לספוג הערות בסגנון – "יוווו, איזו כבדה", "אתה – אין לך חוש הומור, הא?". זה יכול להיות סטיקר מגוחך שהכינו על מישהי או איזו הערה על מראה חיצוני. העניין הוא, שזה באמת נושא מאוד חמקמק. הרי מותר לפעמים להיות קליל ולצחוק על דברים, ומבאס שצריך לחשוב על כל מילה ,להיות רק רציניים ולהגיד רק את הדבר הנכון. 

אז תשמעו, הנושא הזה לא עד כדי כך חמקמק. בואו תנסו לענות בכנות על השאלות הבאות כדי לבחון את הנושא:  

1. יוצא לכם לראות שצוחקים על ילד, ואתם מהצד רואים או שמים לב שגם אם הוא מחייך, הוא לא באמת מרגיש בנוח בסיטואציה? 

אם עניתם על השאלה ב"לא" – קחו לעצמכם "אתגר" ונסו בימים הקרובים להתבונן בהפסקות ובשיעורים בילדים אחרים ולנחש מה הם מרגישים לפי הבעות הפנים שלהם ושפת הגוף שלהם.  

2. הילד שצוחק – מבין לדעתכם שהוא פוגע באחר? 

יש כאלו שבאמת מפספסים שמישהו נפגע, אבל יש לא מעט שיודעים שהם פוגעים ומשתמשים ב"זה רק בצחוק" כדי להמשיך. 

3. קרה לך פעם שחברים צחקו איתכם או עליכם, באמת ברוח טובה, אבל אתם כבר נפגעתם וממש רציתם שיעזבו אתכם ויעברו לנושא אחר? 

אצל הרבה מאיתנו עולה המחשבה ש"אם היא נפגעה, למה היא לא אמרה להם שיפסיקו?", אבל בואו נהיה כנים. לא קל לעצור ולהגיד שנפגענו. אנחנו חוששים שיחשבו עלינו שאנחנו ילדותיים, מגזימים ואולי אפילו יירדו עלינו יותר. 

4. יש ילדים בכיתה שלכם שעליהם לא צוחקים? למה? 

מכירים את זה שיש ילדים, שיודעים לעשות צחוקים על אחרים, אבל אף אחד לא צוחק עליהם? לרוב אלה ילדים חזקים, אף אחד לא רוצה להסתבך איתם... אבל רגע, אם זה רק צחוקים, אז למה שזה יגרום לסיבוכים? יש צחוקים שהם לא תמימים. כשצוחקים על מי שקצת חלש בחבורה, ולא צוחקים על מי שמקובל או חזק, זה אומר שיודעים שהצחוק הזה הוא גם פוגע. 

אז מה אפשר לעשות אם אנחנו מרגישים שצוחקים על מישהו והוא בעצם נעלב?

1. תתערבו. אל תחכו שהילד יגיד שהוא נפגע. אפשר להגיד - "די עזבו, לא מתאים/לא מצחיק".

2. אם אתם חוששים להביך את הילד או הילדה או לצאת "כבדים" – פשוט תעבירו נושא כדי שיעזבו אותו, או שתקראו לו לבוא איתכם למקום אחר.

3. אם יש לכם חבר שעושה את הצחוקים שפוגעים – דברו איתו על זה, תבהירו לו בעדינות שזה גורם לאחרים להיפגע ולא מעלה את ההערכה אליו בפני אחרים. 

4. אם אתם לפעמים נסחפים עם ההומור וקולטים שאתם פוגעים באחרים – שווה לבקש סליחה ולהשתדל לשים לב יותר לשפת הגוף.

 מרכז מצמיחים פועל לצמצום אלימות, שיימינג ובריונות ברשתות החברתיות. לחצו כאן אם אתם מעוניינים בטיפים נוספים

 

 

תגובות