חשוב לדעת: אלו הזכויות שמגיעות לכם בעבודה . adobestock

חשוב לדעת: אלו הזכויות שמגיעות לכם בעבודה

מה השכר המגיע לכם, מספר שעות עבודה המקסימלי שאתם יכולים לעבוד, אילו החזרי נסיעות מגיעים לכם ומה לגבי מלצרים וטיפים? "הנוער העובד והלומד" עושים לנו סדר בכל הזכויות שחשוב שתכירו לפני שאתם מתחילים לעבוד

לאחר למעלה משנה שבה חיינו בצל הקורונה ומגבלותיה, שפגעו גם בעולם העבודה ובעיקר בתחומי התעסוקה של הצעירים ובני הנוער, קיץ 2021 נפתח בסימן של חזרה למסלול. מדינת ישראל ירוקה ומתנהלת כמעט וללא מגבלות (נכון לרגע זה), החל ממסעדות שוקקות ועד אירועי תרבות וספורט שחוזרים בגדול. כל אלו ועוד מחזירים גם את עבודת בני הנוער בחופש הגדול ואנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בזכויות שלכם, למקרה וכבר הספקתם לשכוח... 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לדברי אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי של הסתדרות הנוער העובד והלומד: "בני נוער וצעירים מהווים את אחת האוכלוסיות החלשות בשוק העבודה. בצד ההתנסות המבורכת בעבודה בקיץ יש לזכור כי עולם העבודה לבני הנוער הוא עולם "קשוח" ולעיתים אף אלים ומנצל. עבודת בני הנוער מאופיינת בתחלופה גבוהה, עבודה זמנית במשמרות בכושר מיקוח נמוך, הנובע ממחסור בהכשרה וממחסור בהיצע עבודות מספיק.  בנוסף חוסר הידע והניסיון מביא לקושי רב בהתמודדות עם מצב מורכב מול המעסיקים. כמו בכל קיץ, לכן אנו ממליצים לבני הנוער לצאת לעבודה כאשר הם מודעים לזכויותיהם ולחובותיהם, מייצרים רישום של שעות העבודה וכשהם דואגים לקבל את מלוא זכויותיהם ומועסקים בתנאים הוגנים. גם השנה אנחנו פותחים מוקד מידע ופניות שיסייע לבני הנוער והצעירים, ואנו נערכים גם לסייע להם במיצוי זכויותיהם מול המדינה". 

© Fotolia

למרות משבר הקורונה אשר ממשיך ללוות אותנו גם בימים אלו, עשרות אלפי בני נוער שיצאו לחופש הגדול מחפשים עבודת קיץ ורבים מהם ישתלבו  במקומות עבודה בתחומים שונים.  הסתדרות הנוער העובד והלומד מבקשת לרענן את זכויות בני הנוער בעבודה ומזמינה את בני הנוער לפנות אליה במידה ונוצלו על ידי מעסיקיהם.

בתוך כך, מעבירה הסתדרות הנוער העובד והלומד התייחסות למצבים ייחודיים לאור משבר הקורונה  ובניהם שמירה על בריאות העובדים כמתחייב מכללי השמירה על היגיינה וריחוק חברתי וכן זכויות בני הנוער במצב של יציאה לבידוד או מחלה. (ראו הודעה נפרדת)

לדברי אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי, הסתדרות הנוער העובד והלומד: "בני נוער וצעירים מהווים את אחת האוכלוסיות החלשות בשוק העבודה. עבודה זמנית במשמרות, חוסר ידע וניסיון מביא לקושי רב בהתמודדות עם מצב מורכב מול המעסיקים בייחוד כשאנו נמצאים בימים רגישים הן מבחינה בריאותית והן כלכלית. כמו בכל קיץ, גם השנה אנחנו פותחים מוקד מידע ופניות שיסייע לבני הנוער והצעירים, ואנו נערכים גם לסייע להם במיצוי זכויותיהם מול המדינה".

תחילת עבודה

עליכם לקבל הודעה המפרטת את פרטי המעסיק (שם החברה, מספר החברה, בעלי תפקידים ומספרי טלפון) ואת תנאי ההעסקה שלכם, עד שבוע מיום תחילת העבודה (ולא עד 30 ימים, כנהוג אצל מבוגרים).  כמו כן, על המעסיק להחתים אתכם על כרטיס עובד (טופס 101). ללא הודעה לעובד וטופס 101, אתם חשופים לפגיעה וניצול במקום העבודה!

  1. שכר מינימום

מגיע לכם לפחות שכר מינימום (גם אם נתן את הסכמתו לקבלת שכר נמוך יותר), על פי הטבלה הבאה:

  1. שכר על כל שעת עבודה

מגיע לכם שכר על כל שעת עבודה, כולל: התלמדות, ניסיון, ישיבות עבודה, שעות הכשרה ועוד. כלומר, התלמדות ללא תשלום אינה חוקית.

© AdobeStock
  1. שעות עבודה

מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ - 40 שעות בשבוע (במקומות בהם עובדים חמישה ימים בשבוע, ניתן להעסיק נער 9 שעות במשמרת ובתנאי שלא יעבור את  40 השעות השבועיות). אם הועסקתם מעל מספר השעות הזה ביום, המעסיק מחויב לשלם לכם שעות נוספות משכר הבסיס (ולא רק משכר המינימום). 

  1. רישום הימים והשעות 

כל מעסיק חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות, בכרטיס, מחברת או אמצעים אלקטרוניים וממוחשבים. 

אנו ממליצים גם לכם לנהל רישום נפרד של השעות והימים בהם אתם עובדים – רישום מסודר ומדויק יאפשר לדעת מהו השכר לו אתם זכאים, ויכול לעמוד כנגד רישום השעות של המעסיק, אם אבד, נמחק או נפגם.

רישמו את כל השעות והימים שאתם עובדים© adobestock
  1. גיל העסקה 

במהלך חופשת הקיץ מותר להעסיק נוער החל מגיל 14, במהלך שנת הלימודים ניתן להעסיק נוער מגיל 16 בלבד, אלא במקרים בהם משרד החינוך אישר את סיום לימודיה של הנער או הנערה, ואז מותר להעסיק מגיל 15.

  1. ניכויים מהשכר לבני נוער  

ניכוי מיסים – נער שמשתכר מתחת ל-7,613 שקלים בחודש ונערה המשתכרת מתחת ל-8,516 שקלים פטורים ממס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות. 

קנסות ועונשים כספיים- קנסות ועונשים כספיים, כולל ניכוי בגין נזק כספי שנגרם על ידי העובד, נחשבים על פי חוק לניכויים שלא כדין והם אסורים בהחלט! כמובן שאם התגלה שנעשה נזק בכוונה, העובד חשוף לתביעה פלילית. 

  1. הפסקות

ביום עבודה שאורכו שש שעות עבודה ומעלה, חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה, מתוכם לפחות חצי שעה רצופה. למעסיק מותר לנכות את זמן ההפסקה מהשכר, רק אם ניתנה הפסקה של חצי שעה רצופה לפחות. 

© adobestock
  1. עבודת לילה 

על פי החוק, אסור להעסיק נוער אחרי השעה 22:00 בלילה. בקיץ ניתן להעסיק נוער עד השעה 24:00, ובלבד שהמעסיק מספק לעובד הסעה לביתו. כמו כן, קיים איסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 אחרי השעה 20:00.

  1. החזרי נסיעות

בנוסף למשכורת, כל עובד צריך לקבל החזרי הוצאות עבור הנסיעה לעבודה וממנה. החוק מחייב מעסיקים  להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה ולחזור לביתו ואינו מחייב להחזיר סכום העולה על 22.60 שקלים ליום עבודה. עובד המתגורר במרחק שאינו עולה על 500 מטרים (או במרחק שתי תחנות אוטובוס) ממקום עבודתו, אינו זכאי לקבל החזר הוצאות נסיעה. אם עבדתם עד שעה שבה כבר אין תחבורה ציבורית לביתכם, על המעסיק להחזיר לכם את הוצאת הנסיעה במונית, לרוב כנגד הצגת קבלה.

  1. חופשה שנתית

בני הנוער העובדים זכאים ל 18 ימי חופשה בשנה המשולמים על ידי המעסיק (במשרה מלאה. במשרה חלקית מחויב המעסיק למנות את ימי החופשה להם העובד זכאי בהתאם להיקף משרתו). במידה ולא נוצלו ימי חופש אלו – יש לשלם את פדיונם (פיצוי כספי בשווי ימי החופש הללו) עם סיום העבודה. במידה ועבדתם על פני פחות מ- 75 ימים אתם זכאים לתשלום חופשה בסך- 4% משכרו הכולל.

  1. סביבת עבודה בטוחה

עבודות בקיץ מתאפיינות פעמים רבות בסחיבת ציוד כבד, עבודה ממושכת בשמש או כאמור, עבודה עד שעות מאוחרות. על המעסיק לדאוג שבני הנוער העובדים אצלו לא נפגעים, בין אם בכך שלא יאפשר להם לסחוב ציוד כבד (סחיבת של מעל 12.5 ק"ג לבנים ומעל 8 ק"ג לבנות אסורה על פי חוק. סחיבה של משקלים מתחת לאמור מותרת רק עד למשך שעתיים. סחיבה באמצעות מריצה מותרת עד 50 ק"ג כולל משקל המריצה), יאפשרו להם לעבוד בצל או לקחת הפסקות ומים ככל שהם צריכים, וכאמור, אם העבודה מסתיימת מאוחר, לספק לעובד הסעה עד הבית.

יש לתדרך כל עובד ועובדת בדבר הסכנות העשויות להיות כרוכות במסגרת תפקידם בעבודה, וכן במידת הצורך לספק להם ציוד מגן אישי כנדרש בחוק. נציין כי ישנן עבודות בהן אסור להעסיק נוער (כמפורט ברשימה של משרד הכלכלה) ובכל אופן יש להעניק תשומת לב מיוחדת לנוער מבחינת בטיחות בעבודה.

כמו כן נציין כי יש ליצור סביבה בטוחה ברבדים נוספים: מניעת הטרדה מינית בעבודה ומודעות ליחסים שבין העובדים לעובדות, כל שכן בין מנהלים\אחראים לעובדות, תליית התקנון או תמצית החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה.

© Fotolia

טיפים למלצרים:

  •  רישום כל הימים, השעות והטיפים! יש לרשום לעצמכם במסודר את כל התאריכים שבהם עבדתם, כמה שעות עבדתם בכל תאריך ואת סכום הטיפים שקיבלתם באותו יום - רישום מסודר ומדויק יאפשר לדעת מהו השכר לו אתם זכאים.

  • המלצה – לא לחתום על חוזה העסקה לפני שאתם מתייעצים איתנו! – הפסיקה החדשה קובעת שהטיפים הם שכר עבודה של העובד והמעסיק צריך לשלם מכיסו ולא מהטיפים עבור הזכויות שלכם. אם מנסים להחתים אתכם על מסמך שקובע אחרת אנחנו מציעים לא לחתום בלי להתייעץ איתנו.

  • לשמור כל התכתבות ווטסאפ או הודעה או טופס שקיבלת בנוגע לתנאי ההעסקה שלכם – אלה יכולים לסייע לכם ולנו במידה וניצלו אתכם.

  • גם על שעות המתנה במסעדה וגם על התלמדות צריך לשלם! – שימו לב!

  • אסור לתת לכם קנס כספי על צלחת שנשברה או שולחן שהלקוחות בו ברחו בלי לשלם, ללא הסכמה חתומה על ידיכם – לכן התייעצו איתנו במידת הצורך.

נוצלתם בעבודה? פנו לנוער העובד והלומד בטלפון 1121* בנוסף הארגון השיק את אפליקציית "עבודה +" לנערים ונערות עובדים, שמציעה רישום שעות, חישוב שכר חודשי, מידע על זכויות, מציאת עבודה וכן בקשת ליווי וסיוע משפטי

 



תגובות