למען הנוער העובד: "פנינו למעסיק והוא שילם לתמיר 12 אלף שקלים". adobestock (אילוסטרציה)

למען הנוער העובד: "פנינו למעסיק והוא שילם לתמיר 12 אלף שקלים"

חופשת הקיץ היא התקופה בה בני נוער רבים מוצאים את עצמם מעבירים בעבודות ראשונות ותחת מעסיקים, אבל איך מתמודדים עם אי מתן זכויות לעובד הצעיר ועם מי אפשר לדבר כשקורה משהו שלא כדין? "הנוער העובד והלומד" השיקו אפליקציה חדשה שתעזור לצעירים רבים בתחום

בשיתוף עם הנוער העובד והלומד

חופשת הקיץ היא תקופה עמוסה ומלאת כיף בקרב בני הנוער. למרות שיש הפסקה מהלימודים, צעירים רבים מנצלים את החופש כדי לעבוד ולהרוויח כסף. ואכן, בחודשי הקיץ יש עלייה במספר הצעירים שעובדים במשק, ובדרך כלל עלו עבודות כמו מלצרות, עבודה במסעדות, רשתות מזון ואולמות אירועים ועוד עבודות נוספות שמאפיינות את בני ובנות הנוער. אך לצערנו, מעסיקים רבים מנצלים את חוסר הניסיון והידע של הצעירים ולא תמיד מעניקים להם את כל הזכויות המגיעות להם.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מי שמודע לתופעה המצערת הזאת, אלו אנשי "הנוער העובד והלומד" שפועלים למען העלאת הזכויות בקרב בני הנוער ובמקביל פועלים כדי לעזור לכל אלו שנפגעו מהמעסיקים שלהם או לא קיבלו את כל זכויותהם. לכבוד הקיץ, השיקו ב"נוער העובד והלומד" את אפליקציית "עבודה+", שמציעה רישום שעות, חישוב שכר חודשי, מידע על זכויות, מציאת עבודה וכן בקשת ליווי וסיוע משפטי.

מקרה אחד בו עזרו חברי ההסתדרות לנער שלא קיבל את כל זכויותיו הוא של מאור בן ה-17. מאור עבד בשוק התקווה במשך ארבע שנים באותו מקום (החל לעבוד בגיל 13, למרות שזה לא חוקי), עם השנים הוא התקדם במקום העבודה, ובגלל שנות עבודתו הרבות, ועל אף גילו הצעיר, נהיה לעובד הוותיק והמוערך ביותר במקום העבודה. 

אילוסטרציה
אילוסטרציה © AdobeStock

במהלך עבודתו, ולאחר שנתיים וחצי מתחילת עבודתו במקום, התחלפו הבעלים במקום העבודה. כאשר מאור היה מעוניין להתפטר בשל גיוסו הקרב (התפטרות שמזכה בפיצויי פיטורים), הוא נענה על ידי בעלי המקום שהוא זכאי לפיצויים רק עבור השנה וחצי האחרונות, שהוא היה הבעלים ולא בעבור השנתיים וחצי הקודמות, שהיו בעלים אחרים.

מאור פנה לעזרתם של אנשי "הנוער העובד והלומד" ואלו עזרו לו לקבל את מלוא זכויותיו לפי החוק. הם דיברו עם מעסיקו הקודם, ששילם לו את יתרת פיצויי הפיטורים בסך 12 אלף שקלים!

סיפור נוסף הוא של תמיר, גם הוא בן 17, שעבד בבית קפה בחיפה בתפקיד מלצר. באחד הימים הוא ומנהל המקום התווכחו, ובלהט הרגע מנהל המקום אמר לתמיר ללכת הביתה, ותמיר השיב לו כי הוא מתפטר. יום לאחר מכן תמיר חזר בו, התנצל וביקש לחזור לעבודה כרגיל. במשך שבועיים, הוא פנה לכל המנהלים שהוא הכיר, שתי אחמ"שיות ומנהל המקום, אך לא קיבל מענה מאף אחד מהם. כשהבין שאין כוונה להשיבו לעבודה, פנה להסתדרות הנוער העובד והלומד והם עזרו לו בשלושה מישורים.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © adobestock

קודם כל, חשוב להבין כי תמיר פוטר שלא כדין – אין לראות בדברים שנאמרו בלהט הרגע, מצד המנהל או מצד תמיר כהודעה רשמית. בנוסף, לא ניתננה לו הזדמנות לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת לפיטורים לה הוא זכאי ובכך הפסיד שכר שהיה יכול לקבל. ודבר אחרון - בעת הפיטורים המעסיק של תמיר לא שילם לו את פידיון ימי החופשה המגיעים לו.

אנשי ההסתדרות ניסו להתקשר למעסיק ואף שלחו מכתב רשמי, אך לא קיבלו מענה לפניותיהם. אבל, הם לא התייאשו והיו נחושים לעזור לתמיר לקבל את המגיע לו. בסופו של דבר הם הגישו תביעה לבית הדין ותמיר, שהיה כבר חייל, קיבל סכום של 2,750 שקלים.

עבודה וזכויות הן לא צחוק ולא משחק ילדים. לפני שאתם מתחילים לעבוד חשוב שתדעו ותכירו את הזכויות המגיעות לכם, כמו גם חובותיכם. אפליקציית עבודה+ תעזור לכם לעקוב אחר הנעשה מבחינת שעות עבודה, שכר וזכויות ואם גם אתם נתקלתם בבעיה או ביחס לא הוגן מצד המעסיקים שלכם, דעו שאתם לא לבד ותמיד תוכלו לקבל עזרה והכוונה מהנוער העובד והלומד

תגובות