לא רק משה רבנו: מי הם המנהיגים הגדולים של היהדות? . adobestock, gettyimges.IL\ Peter Macdiarmid

לא רק משה רבנו: מי הם המנהיגים הגדולים של היהדות?

משה זכור כאחד המנהיגים הגדולים ביהדות, אבל מאז היו לא מעט מנהיגים נוספים וחשובים ביהדות • זו הרשימה שלנו

כולנו מכירים כבר מהגן את סיפור יציאת מצרים. בני ישראל בעבדות, אלוהים מצווה את משה לגאול את עם ישראל ומשה מגיע ומצליח בדרך פלא לשחרר את העם מפרעה מלך מצרים. בסיפור זה, משה מוביל ומנהיג את ישראל בצורה מופלאה וראויה להערצה, והוא זוכה להיות אחד המנהיגים הכי גדולים של ההיסטוריה היהודית, אם לא הכי. אבל מלבדו, יש לנו עוד כמה מנהיגים די מרכזיים שלא זכו לתהילה ולהכרה של משה רבנו. מי הם?

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

קודם כל, נגדיר מהי מנהיגות. באופן די מוסכם, מנהיגות היא היכולת להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת, יש היגידו במינימום סמכות. אני מסכים עם ההגדרה הזו, חוץ מהחלק שמנהיגות היא יכולת. לדעתי, מנהיגות היא מאפיין של פעולה או מעשה כלשהו. מנהיג הוא לא אדם שיש לו את יכולת המנהיגות, אלא הוא אדם שעושה הרבה מעשים מנהיגותיים, כמו שסנדלר יהיה אדם שמכין הרבה נעליים או שנגר יהיה אחד שמכין חפצים מעץ. כלומר, המנהיגים הגדולים של ההיסטוריה שלנו יהיו האנשים שעשו הכי הרבה השפעה או שינוי על אנשים דרך מעשים מנהיגותיים, והם לאו דווקא כריזמטיים או "מלכי הכיתה", כמו שמשה היה מגמגם וכבד דיבור.

הברון רוטשילד

הברון רוטשילד היה נדבן ציוני צרפתי שחי לפני 200 שנה, ופעל רבות לבנייה היהודית בישראל. הוא עזר להקים 10 מושבות בישראל, ביניהם ראשון לציון ופתח תקווה, והיה נשיא הכבוד של הסוכנות היהודית. בעזרת אנשיו, אותם הוביל לעבר מטרת יישוב ארץ ישראל, הוא הכפיל את הקרקעות של היהודים על ידי קנייה מהטורקים, ורק לבד הוא קנה יותר שטח מאשר כל הארגונים היהודים ביחד. ולמרות זאת, עם כל העשייה שלו, בתחילת דרכו הוא לא פרסם את שמו בפומבי וכך זכה לכינוי "הנדיב הידוע". זאת אומרת, "הכריזמטיות" שלו והחזות שלו לא היו חלק מהעשייה שלו והוא הצליח נטו בגלל מעשים מנהיגותיים, ולכן, הוא מנהיג דגול.

© AdobeStock

יורם יאיר

יורם יאיר הוא אלוף לשעבר בצה"ל, פעיל חברתי בכמה עמותות בהתנדבות מלאה ונבחר להדליק משואה ביום העצמאות הזה. הוא מכהן כיו"ר תנועת "אחריי!", שמכינה אלפי בני נוער וצעירים לשירות משמעותי בצה"ל ולתפקידי מנהיגות בקהילה, כיו"ר ארגון "יחד למען החייל", וכיו"ר עמותה המפעילה כפרי גמילה מסמים ואלכוהול. בנוסף, הוא בנה ועומד בראש תוכנית רבין למנהיגות במרכז הבינתחומי הרצליה וסייע להקים את "האגודה לקידום החינוך ביפו". וואו! כמה מעשיים מנהיגותיים!

 


נחמיה

נחמיה היה מנהיג יהודי מתקופת התנ"ך. הוא שמר על ירושלים ובנה אותה בעזרת האצלת סמכויות לעם, שהיה בתקופה קשה, וכדי להבטיח את ההגנה על העיר, הוא ציווה על כל הבונים להישאר לישון בתוך העיר ולהשתמש בשופרות שלהם אם יש צורך. הוא שימש דוגמה אישית בכך שהוא גם ישן בעיר, ואפילו לא פשט את בגדיו בשעת השינה כדי להיות תמיד מוכן. חוץ מזה, נחמיה היה סוג של "רובין הוד". הוא העביר כסף מהעשירים לעניים, הכריח את העשירים לשחרר עבדים עניים וניסה לתקן את המצב הכלכלי הנוראי בעיר על ידי השגת תפקידים ועבודות לאנשים בלי פרנסה.

עדי אלטשולר

עדי אלטשולר היא אשת חינוך ויזמת חברתית. היא המייסדת של תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו", אחת תנועות הנוער הגדולות בישראל, היא הקימה את המיזם "זיכרון בסלון" וניהלה את ארגון החינוך של גוגל. כיום, היא משמשת כמנכ"לית עמותת "אינקלו", המובילה את המהלך להקמת בתי ספר מכילים(חינוך מיוחד ורגיל בשילוב) בשיתוף משרד החינוך, אותה היא ייסדה לפני כמה שנים. כמו שאמרנו - המנהיגות היא במעשה. ועדי, בחרה לעשות. וכל זה כשהיא רק בת 35! רק נזכיר שהיא גם זכתה לכבוד הגדול - להשיא משואה בטקס העצמאות.

שמעון פרס

טוב, כולנו יודעים מי זה שמעון פרס - הוא היה חבר כנסת שנים רבות, נשיא המדינה ואפילו ראש ממשלת ישראל. אבל הנה כמה עובדות שכנראה לא ידעתם עליו, ולדעתי, הן אלו שהופכות אותו לאחד המנהיגים העיקריים של ישראל. פרס היה ממקימי הכור הגרעיני של ישראל והתעשייה האווירית, זוכה פרס נובל לשלום ונחשב לחולם ידוע, אחד שהחזון והחלומות שלו הם אלו שהובילו אותו. יש כאלו הרואים בתכונה הזו שלו כמסוכנת ומנותקת מהמציאות, אבל לדעתי, זו הסיבה שהוא הצליח כל כך. מנהיג חייב לחלום, מנהיג חייב להאמין בשינוי, גם אם זה שינוי מטורף והזוי. הרי וולט דיסני אמר: "אם אתה מסוגל לחלום את זה, אתה מסוגל לבצע את זה".

© gettyimges.IL\GPO

יש לכם מנהיגים גדולים שהיו יכולים להיכנס לרשימה?
כתבו לנו!

תגובות