תנועת הנוער שלי: והפעם "התנועה החדשה". יח"צ התנועה החדשה

תנועת הנוער שלי: והפעם "התנועה החדשה"

בכל שבוע נכיר לכם תנועת נוער אחרת, נספר לכם על היסטוריה שלה ואיך היא פועלת היום ואיפה • השבוע "התנועה החדשה״, מיקה ארז ועינב יספרו לנו מה מייחד את התנועה? מתי יש יום פעילות? מה זה אומר מסלול החוות החקלאיות? ומה הראשי תיבות של ק״ן? (כן לא מדובר בזה של הציפור) כל התשובות לפניכם!

תנועות נוער וארגוני ילדים ונוער בישראל הם גופים המאגדים קבוצות של בני נוער וילדים במסגרות חברתיות וחינוכיות. הפעילות קשורה לחינוך הבלתי פורמלי, כשהכוונה היא שאין קשר לבתי הספר בהם החניכים לומדים. המסגרות השונות מקיפות את עולמם של החניכים/ות באמצעות מערכת תרבות, אידאולוגיה וכו', באמצעותן החניכים מגבשים את זהותם.

בישראל יש היום יותר מרבע מליון חניכים ומדריכים שלוקחים חלק פעיל בתנועות הנוער השונות, יש כיום למעלה מ- 50 תנועות נוער, הפועלות בכל רחבי הארץ במגוון שפות המותאמות לאוכלסייה. כאלו הפועלות לשילוב מספר אוכלסיות וכאלו המשלבות אוכלסיות עם צרכים מיוחדים. ישנן תנועות נוער חילוניות, מעורבות, ערביות ודתיות.

התנועה החדשה היא תנועת הנוער הגדולה והמגוונת במרחב הכפרי. התנועה הוקמה בשנת 2019, מתוך חיבור רעיוני עם ארגון 'השומר החדש', ראשי מועצות אזוריות, בוגרים וקהילות שבעברם היו בתנועת בני המושבים עיצבו את חזון התנועה, אופייה ושאיפותיה. כיום התנועה פועלת באמצעות מסלול החוות גם במרחב העירוני. התנועה פועלת כיום ב-280 קינים וחוות, 25 רשויות אזוריות ומקומיות ומונה מעל 25,000 חניכים מפארן שבערבה ועד אלרום שבגולן. התנועה מוכרת על ידי משרד החינוך וחלק ממועצת ארגוני הילדים והנוער בישראל.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© יח"צ התנועה החדשה

 

מיקה ארז מצורן, תלמידה בכיתה יא, בת 17. מכיתה ד היא חניכה בתנועת הנוער ''התנועה החדשה'' בישוב והיום היא מדריכה את כיתה ח בתנועה ואת עינב צור, במקור מאביחיל עושה שנת שירות במסלול החוות של התנועה החדשה בנאות מרדכי שבגליל העליון. עינב חלק מתנועת נוער כבר מכיתה ד' ועכשיו היא שינשינית.

- למה בחרת לקחת חלק בתנועת נוער?

מיקה: ״האמת שהתחלתי ללכת לתנועה בכיתה ד' כי האחים הגדולים שלי הלכו וכי זה היה מאוד ברור שכולם הולכים לתנועה. בחרתי להמשיך לקחת חלק בעיקר בגלל תחושת השייכות שהמקום הזה נותן לי. להרגיש חלק ממשהו חשוב.״

עינב: ״חשוב להיות חלק מתנועת נוער בגלל שזו דרך חינוכית יחידה במינה. המודל בו נוער בוגר מדריך נוער צעיר ומדבר אליו בגובה העיניים על נושאים שלא תמיד מועברים בבית הספר יוצר סביבה חינוכית שוויונית ופתוחה יותר. המדריכים הם 'אחים גדולים' של החניכים הם גדלו באותו יישוב, באותה תנועת נוער ומכירים וזוכרים טוב את החוויה שלהם כשהיו באותו גיל״.

 - איזה מושגים חשוב שנכיר״בתנועה החדשה״?

"קודם כל את שני שמות המסלולים שפועלים בתנועה:

מסלול הק''נים - שפועל בעיקר במרחב הכפרי בו לכל יישוב יש ק''ן (קבוצת נוער) שבמסגרתה מדריכים צעירים, מעבירים פעולות לחניכים צעירים.

מסלול החוות - מסלול חדש יותר שפועל גם במרחב העירוני והקיבוצי בו הפעילויות מועברות וסובבות במקום בק''ן בחווה.

חווה קהילתית - מרחב קהילתי עם ערוגות, צמחייה ולעיתים בסביבת שטחים חקלאיים שהוא גם מקום מפגש לקהילה באופן כללי וגם המקום שבו מועברות הפעולות השבועיות של התנועה. את החווה מקימים ומטפחים הנוער, החניכים והשינ״שנים בתנועה.

הטרומ''פים (טרום פעילים) - חניכים בכיתה ט שעוברים בשנה הזאת תהליך ט ארוך. תהליך שמכין אותם לקראת שנות ההדרכה הבאות שלהם בתנועה.

המש''צים (מנחי שכבה צעירה)- הם בכיתה יב והם אחראים על הצוותים השונים לפי שכבות ההדרכה בתנועה ועל צוותי פעילים. הם בעצם מעבירים ישב''צים (ישיבות צוות) וגורמים להכל לקרות כמו שצריך.

הגרעינרים- הם אנשים שעושים שנת שירות בתנועה, הם מאוד משמעותיים לתפקוד הסניף, ויש להם חלק מאוד גדול בניהולו. בכל מועצה יש קומונה שבה גרים הגרעינרים ולכל גרעינר יש מושבים שהוא אחראי עליהם."

© יח"צ התנועה החדשה

 

 כל כמה זמן מתקיים יום פעילות?

״ימי הפעילות הפעילות משתנים בין במועצות והמושבים השונים בתנועה. אצלנו בימי שלישי ובימי ראשון יש פעולות. יש מושבים שפועלים גם בימי שישי וכמובן שימי שיא, אירועים של התנועה, מפעלים, סמינרים וטיולים משתנים בהתאם ללו''ז השנתי ויכולים לקרות בכל יום בשבוע".

- תתארי לי, איך נראה יום פעילות אצלכם?

עינב: ״ביום פעילות המדריכים נפגשים עם הקבוצות שלהם בחווה או בק''ן ומעבירים פעולות על ערכי התנועה, עובדים על גיבוש הקבוצה וגאוות היחידה כקבוצה, כיישוב וכחלק מתנועה. בחוות גם מנצלים את ימי הפעילות לעבודות שונות בחווה.

עוד סוג של יום פעילות הוא 'חווה פתוחה' הפנינג שיא שקורה פעם או פעמיים בחודש ובו כל הקהילה מוזמנת לחווה. לפעילויות לכל המשפחה, לעיתים יש מכירה של הייבול של החווה שאת הרווחים ממנה משקיעים במחזור השתילה הבא״.

"'חווה פתוחה' הפנינג שיא שקורה פעם או פעמיים בחודש" © יח"צ התנועה החדשה

 מה את/ה חושבת שמייחד את התנועה?

עינב: ״מה שמייחד את התנועה היא השאיפה לחבר קהילה לאדמה. להרבה מהנוער היום אין את החיבור לעבודת האדמה, לחקלאות וזה בדיוק מה שהתנועה פועלת כדי לשנות״.

מיקה: ״לדעתי מה שמייחד את התנועה החדשה זה התוכן שאנחנו עוסקים בו בשגרה. התנועה שמה דגש על דיונים ברמה גבוהה בכל שכבות הגיל, מדברים על נושאים חברתיים שונים ופועלים למענם. החיבור לארץ, לאדמה וגולת הכותרת זה דרך המפעל השנתי לזכרו של יוסי יפה שעוסק בעבודה חקלאית וקהילתית״.

 - איזה תפקידים מיוחדים שיש אצלכם בתנועה?

עינב: ״חניכי שכב''ג שלא מעוניינים בהדרכה יכולים להיות פעילי חווה ולקחת על עצמם חלק בניהול השוטף של החווה. זה תפקיד שלדעתי אין בתנועות אחרות״.

מיקה: ״אחד התפקידים המיוחדים שיש אצלנו זה כאמור הגרעינרים. כמו עינב, אנשים שדחו את הגיוס שלהם בשנה ולקחו על עצמם תפקיד לא פשוט וקיבלו תחומי אחריות רבים״.

 - איזה אירוע את מרגישה שהוא משמעותי בשבילך בתנועה החדשה?

מיקה: ״האירוע שהיה הכי משמעותי עבורי בתנועה היה הסמינר מד''מים שהתקיים בקיץ שבין כיתה י לכיתה יא. סמינר שבו מתחלקים לקבוצות מכל הארץ וישנים יחד שבוע שלם. שם באמת הבנתי את המהות של להיות חלק מתנועת נוער, הכרתי שם חברים כל כך טובים ופשוט נהנתי מכל רגע״. 

עינב: ״חג המעלות. זה אירוע שפותח את השנה בתנועה ובו חניכים מגלים מי המדריכים שלהם לשאר השנה, מדליקים כתובות אש ושותלים עם הקהילה את מחזור השתילות הראשון של השנה. זה אירוע מלא באווירה טובה וקהילתיות והוא פותח את השנה באנרגיות גבוהות״.

 

"הכרתי שם חברים כל כך טובים ופשוט נהנתי מכל רגע" © יח"צ התנועה החדשה

מה את הכי אוהבת בתנועה?

מיקה: ״אני חושבת שאני הכי אוהבת בתנועה את האנשים. האנשים שתמיד יתנו לי חיבוק חם, תחושה של בית ואהבה״.

עינב: ״את התחושה הביתית, להכיר אנשים חדשים וישר להרגיש שיש משהו במשותף, החיבור שהתנועה יוצרת בין שכבות גיל ביישוב, את המסר והערכים של התנועה״.

- איזה סטיגמה היית רוצה לנפץ?

מיקה: ״אני לא יודעת אם יש סטיגמה ספציפית שאני רוצה לנפץ. אבל כן הייתי רוצה להגיד לכל בני הדור שלי שזה בסדר להיות אנשים אכפתיים! זה בסדר לפעול למען מה שחשוב לנו.״

- אז איך מצטרפים?

"הכי פשוט שיש! נכנסים לאתר של התנועה החדשה ובודקים אם בעיר או במועצה שלכם כבר פועלת התנועה".

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by התנועה החדשה (@tnua_hadasha)

 

תגובות