הנוער למען המורים: התנועה שלא נשארה אדישה ואירגנה משט תמיכה במחאה. אלבום פרטי

הנוער למען המורים: התנועה שלא נשארה אדישה ואירגנה משט תמיכה במחאה

כשברקע נשמעות טענות על האדישות של בני הנוער, בייחוד על מחאת המורים על תנאי העבודה, החליטה תנועת "הנוער העובד והלומד" להקדיש את אירוע ״הרפסודיה״ השנתי למחאה כדי להוכיח לכולם שגם להם יש קול והם כאן כדי לתמוך • שני ומאיה, חניכות התנועה, משתפות על המאבק מהצד שלהן, מספרות מה זה אירוע הרפסודיה ולא מפחדות לענות לביקורות שמושמעות נגד הנוער.

ביום שני האחרון, יצאו כחמש מאות חניכי תנועת הנוער העובד והלומד לאירוע "רפסודיה" במסגרתו הם בונים בעצמם רפסודות במשך יומיים וביום רביעי הם צולחים את הכנרת. השנה, המשט כולו הוקדש למחאת המורים שהתחדשה בחודשים האחרונים.

המחאה, בראש ובראשונה, היא על שכרם הנמוך של המורים, שביחס למדינות מפותחות אחרות נחשב לנמוך ביותר. לא רק זה, המורים המתחילים מקבלים שכר נמוך יחסית ביחס למורים אחרים בעלי 15 שנות ותק ולא מאפשרת להם להתפרנס בכבוד. הטענות הרבות שמציפות את הרשת פונות דווקא לבני הנוער, שנשארים אדישים לנוכח המצב ולמרות שההשפעה של המחאה היא ישירה עליהן. דווקא בגלל זה, החליטה תנועת הנוער להוכיח אחרת ולהקדיש את האירוע המרכזי בתנועה למחאה כדי להוכיח- אנחנו תומכים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"המורים שלנו עובדים קשה ומגיע להם תגמול כספי וגם הערכה מאיתנו ומההורים" © אלבום פרטי

 

הכירו את מאיה קוצר ונוגה חיון, שלאחרונה סיימו כיתה י"א ושתיהן מראש העין. מאיה מרחיבה גאוגרפיה ופסיכולוגיה ונמצאת בתנועה מכיתה ד' ונוגה מרחיבה אומנות ועיצוב ונמצאת בתנועה כבר שלוש שנים. שתיהן מאוד אוהבות ומעריכות את תנועת הנוער העובד והלומד.

 - כמה זמן אתן בנוע"ל? מה אתן עושות בנוע"ל?

מאיה: "אני נמצאת כבר שמונה שנים, שנה הבאה התשיעית והמשמעותית ביותר. בשנה שעברה הדרכתי את ד' בנות והשנה התחלתי עם שכבה ז' ועצרתי כי העומס של בית ספר היה לי יותר מידי".

נוגה: "אני חלק מהתנועה כבר שלוש שנים, בשנה החולפת הדרכתי את שכבה ו' נהנתי מאוד והיה לי משמעותי ביותר". 

אז מה זה הרפסודיה?

"הגענו לפה לפני יומיים, אנחנו מדברים פה על דברים כמו יוקר המחייה, הבחירות שמגיעות וכמובן מאבק המורים. הרפסודיה היא תחילת התהליך של הגרעין, בגרעין לוקחים כמה קבוצות מכמה מקומות בארץ ומאחדים אותם יחד. ישבנו אתמול והתחלנו להכיר יותר. ביום שלישי יצאנו בארבע בבוקר לכיוון הכנרת והתחלנו לכפות, בנינו כבר שתי רפסודות. ווידאנו שהכל בסדר, עשינו חיזוקים וביום רביעי התקיים המשט. זה מאתגר לעבוד עם אנשים שאני לא מכירה, אבל לאט לאט אנחנו נפתחות ומנהלת שיחות עם אנשים חדשים״.

 

"אנחנו מדברים פה על דברים כמו יוקר המחייה, הבחירות שמגיעות וכמובן מאבק המורים" © אלבום פרטי

 

האירוע מתקיים כל שנה?

"המשט מתקיים כל שנה, מסורת שהתחילה לפני עשרות שנים. פעם גם הצופים היו חלק מזה, אנחנו יודעות שגם בתנועה הקיבוצית עושים את זה".

 - כל שנה המשט עוסק בתחום שונה? לפי מה נבחר הנושא?

"אנחנו יודעות שהשנה הנושא זה המורים אבל לא יודעות אם כל שנה יש נושא אחר, מניחות שכן. הנושא שנבחר הוא לפי מה שבוער בחברה שלנו".

- מי בחר את הנושא השנה?

"מדריכי הגרעין שהם בוגרי התנועה. הם ישבו יחד וקיבלו החלטה משותפת, לפי מה שבוער בחברה שלנו ויהיה גם רלוונטי לבני ובנות נוער".

 

"להגיד שכל הנוער אדיש זו הכללה, אנחנו נוער אקטיביסט" © אלבום פרטי

- לאחרונה נשמעות שוב ושוב ביקורות על הנוער שאדיש למתרחש, מה אתן עונות לביקורות כאלו?

מאיה: "אני נמצאת בתנועה המון זמן, אני לא יכולה לדבר בשם אנשים אחרים אבל בשם עצמי אני יכולה להגיד שאכפת לי. אצלנו בקן זה עלה לדיון, קיימנו פעולות על המצב. בעיניי אנחנו ממש לא דור אדיש הכללה מיותרת"?

נוגה: "להגיד שכל הנוער אדיש זו הכללה, אנחנו נוער אקטיביסט. יש המון נוער שעושה ומשנה, אני לא מסכימה עם זה בכלל. להקדיש יומיים בשבוע למען ילדים צעירים זה יכול להיות הרבה דברים אבל אדישות למתרחש זה לא״.

- מה דעתכן על המאבק המורים?

נוגה: "אחד מהמאבקים היותר חשובים, המדינה צריכה להשקיע בחינוך כי זו השקעה שתחזור אליה. בגלל תגמול הוותק וההתנהלות הדיי מיושנת, יש במערכת הרבה מורים וותיקים שהרבה פעמים פשוט נשחקים עם הזמן. אין כמעט צעירים ובתור בת נוער שהמפגש עם מערכת החינוך הוא יומיומי זה מבאס. היחס אל המורים הוא מזעזע, המורים שלנו עובדים קשה ומגיע להם תגמול כספי וגם הערכה מאיתנו ומההורים".

מאיה:"אני שמחה שמתייחסים לזה, שזה נמצא על סדר היום. מורים בסך הכל רוצים להיות שם בשבילנו, לעבוד בשתי משרות זה לא אידאלי ולא ריאלי. זה פשוט מונע מנם להשקיע בנו, אני מקווה שההסתדרות ומשרד האוצר ישבו יחד וימצאו פתרון שייטיב עם כל הצדדים".

- מה הפתרון האידאלי בעינכן?

מאיה: "הפתרון האידאלי הוא להקשיב למורים, לתת למורים את הבמה הראויה. שהמטרה הראשוינית תהיה טובה המורה כי ממנה תיגזר טובת התלמיד/ה".

נוגה: "סדרי העדיפיות הם לא נכונים בעיני, המורים החדשים עובדים לא פחות קשה מוותיקים ואולי אפילו יותר, לכן מגיע למורים החדשים שכר הוגן ושווה. מקווה שמדרגות השכר יהיו גם על סמך ביצועים של המורים ולא רק על וותק, בעייני ככה יגיעו מורים מתאימים ויהיו במערכת מורים איכותיים". 

 

"החלום לראות יותר מורים שבאמת נהנים מהמקצוע, שהם לא טרודים בעניינים כמו איך לסגור את החודש" © אלבום פרטי

 

- מה החלום שלכן?

מאיה: "לראות יותר מורים שבאמת נהנים מהמקצוע, שהם לא טרודים בעניינים כמו איך לסגור את החודש. מקווה לראות כמה שיותר מורים חדשים במערכת שייטיבו עם התלמידים ויקבלו את ההערכה הראויה לכך". 

נוגה: "אני רוצה שיהיו תלמידים שטוב להם במערכת החינוך. ללמוד זה כיף וזה חשוב וחבל לי שתחת המעטה של הלחץ והציונים כל הלמידה והחוויה מתפספסת. להרבה תלמידים כל מה שנשאר בזיכרון זה הסבל מתקופת הבגרויות. החלום הגדול הוא שבית יהיה יותר בית ספר לחיים, כזה שמעניק כלים כזה שייתן הרגשה שאני לא לבד ושמי שיוצא משם ייצא עם חוויות משמעותיות ולא רק עם תעודה".

תגובות