בונות אלטרנטיבה: "הבנתי שאי אפשר לתת למציאות הזו להמשיך להתקיים". באדיבות דוברות בונות אלטרנטיבה

בונות אלטרנטיבה: "הבנתי שאי אפשר לתת למציאות הזו להמשיך להתקיים"

לכבוד שבוע הנערה שחל בימים אלה, ראיון עם מורן זר-קצנשטיין, הייטקיסטית ומייסדת ״בונות אלטרנטיבה״ שפועלת לקידום שיוויון חברתי, העצמת נשים ויצירת מציאות שוויונית ובטוחה עבורן • מה זה אומר? מי יכול להצטרף? האם גם נוער יכול להשפיע? ואיך זה בכלל התחיל?

מורן זר-קצנשטיין, בת 40 מחולון, נשואה ואמא לשלושה, היא אשת הייטק, המכהנת כראש מערך התקשורת של פלייטיקה וכבר שנתיים מאז שהיא הקימה את קבוצת "בונות אלטרנטיבה", קבוצת לחץ אקטיביסטית, פוליטית אבל א-מפלגתית.

"בונות אלטרנטיבה" פועלת בנחישות למען קידום שיוויון חברתי, העצמת נשים ויצירת מציאות שוויונית ובטוחה עבורן. "מעולם לא הייתי נערה אקטיבסטית, התעסקתי בדברים כמו כל בנות הגיל שלי. אבל לפני שנתיים זה נפל עליי, אחרי אונס הנערה באילת משהו התעורר, הבנתי שאי אפשר לתת למציאות הזו להמשיך להתקיים".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© באדיבות דוברות בונות אלטרנטיבה

שביתת הנשים ב-23 באוגוסט 2020 הייתה יריית הפתיחה של "בונות אלטרנטיבה". במהלך שכלל מעל שלושים הפגנות ברחבי הארץ ועצרת מרכזית בכיכר רבין, השתתפו למעלה מחמשת אלפים נשים. אליהן הצטרפו ל"שביתת הנשים" עשרות ארגונים וחברות ובשעה אחת בצהריים, חברות מסחריות שבתו מכל מעשה, ערוץ 13 החשיך את המסכים, מקדונלדס סגרו את סניפיהן לאות הזדהות ועוד.

 - מה ההבדל בין "בונות אלטנרנטיבה" לבין שאר ארגוני הנשים?

"'בונות' בעצם מאגדת בתוכה נשות עסקים, יזמות, מנכ"ליות, נשות תקשורת, פעילות חברתיות וראשות ארגוני נשים.  כדי לייצר מהלכים מתואמים, כמו החתמת ראש הממשלה וראשי המפלגות השונות על חוזה השיוויון. ברגע שאנחנו עובדות יחד בשיתוף ובתיאום התוצאה משמעותית יותר".

 - את חושבת שלנוער יש דרך להשפיע היום?

"ברור שלנוער יש דרך להשפיע היום, לא רק שהוא יכול להשפיע הוא גם ציר משמעותי בדרך ליצירת השינוי והבטחה של מציאות שיווניות יותר. בשביל זה ב'בונות' הקמנו את התא הצעיר, שמיועד לנוער מעל גיל ארבע עשרה. מי שאכפת לו, שרוצה לייצר שינוי, זה המקום בשבילו. בסוף לנו כקבוצת לחץ יש את הכלים לעזור ואת הדרך לקדם נושאים שבוערים בנוער בהקשר של הבטחת מציאות שיווניות ובטוחה עבור כל נער".

מה המטרה של התא הצעיר?

"התא הצעיר של 'בונות אלטנרטיבה' שם לו למטרה להחדיר מודעות לשיוויון כבר בגיל צעיר, לתת כלים לבני ובנות הנוער שלוקחים חלק בתא, לעזור להם לקדם את הדברים שבוערים בהם ולקחת חלק בפעיליות. לרוב הנוער היום אין באמת הזדמנות של מפגש עם נשים ממעגלי ההשפעה ומוקדי קבלת ההחלטות, התא הזה הוא ההזדמנות בשבילם. בחלום שלי התא ייהפך עוד כמה שנים לתנועת נוער לכל דבר, יש כאלו שהולכים לצופים ויש כאלו שהולכים אלינו".

© באדיבות דוברות בונות אלטרנטיבה

- כל אחת יכולה להשפיע?

"ברור ויותר מזה, יש מי שתשפיע דרך חתימה על עצומה לביטול הסדר טיעון מגוחך, יש מי שתצא להפגנות ויש מי שתכין סרטון בטיקטוק שיעלה את המודעות. היום האופציות להשפיע בעיקר בזכות הטכנולוגיה כל כך התרחבו ואפשר להיות אקטיביסטית גם מהספא".

- איזו אישה היא השראה עבורך?

"איילת רזין בית אור, שהיא יושבת ראש הרשות לקידום מעמד האישה. שמקדישה את החיים שלה למען קידום של זכויות הנשים ודאגה למציאות בטוחה עבורן. היא נתקלת כל יום באתגרים ונלחמת בהם, היא שמה לה את המטרה מול העיניים והיא לא מוותרת ולא מרימה ידיים. היא עושה עבודה מדהימה, היא לגמרי השראה עבורי".

 מה החלום שלך בהקשר של "בונות אלטרנטיבה"?

"להוציא 600,000 אלף נשים וגברים לרחוב, להיות קבוצת לחץ ושבשולחן מקבלי ההחלטות יידעו שאי אפשר להתעלם מאיתנו".

© באדיבות דוברות בונות אלטרנטיבה

איזה מסר יש לך לנערות?

"תחלמו, תעזו ותגשימו. אתן יכולות הכל, אתן מסוגלות להכל שאף אחד לא יגיד לכם אחרת".

איפה מצטרפים לתא הצעיר?

"בלינק פה אנחנו רוצות לראות את כולן. גם אם את רק יכולה להיות חלק מהקבוצה וגם אם את יכולה לתרום יותר".

© באדיבות דוברות בונות אלטרנטיבה
תגובות