מציינים 125: מהו הקונגרס הציוני ואיך הוא קשור לנוער?. רונן חורש

מציינים 125: מהו הקונגרס הציוני ואיך הוא קשור לנוער?

אם תרצו אין זו אגדה - תשאלו את חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל שייסד את הקונגרס הציוני הראשון • בימים אלו אותו הקונגרס מציין 125 שנים! אבל מה זה בעצם אומר ואיך בני הנוער מתקשרים לנושא? קבלו הסבר מיוחד!

קונגרס הצעירים לחינוך בלתי פורמלי ומנהיגות ציונית צעירה, שהופק על ידי המחלקה לנוער חלוץ ודור המשך בהסתדרות הציונית העולמית, התארח השנה בקונגרס הציוני של ההסתדרות הציונית העולמית, אליו הגיעו צעירים מ-14 תנועות נוער עולמיות ציוניות מכל רחבי העולם, יחד עם ש"ש של הסוכנות היהודית וצמרת הגיעו כדי לדבר על מנהיגות בקהילות היהודיות, ערכים מרכזיים בחברה ועוד. הקונגרס הציוני הנוכחי מציין 125 שנים לקונגרס הציוני הראשון בבאזל שייסד חוזה המדינה ומייסד ההסתדרות הציונית העולמית בנימין זאב הרצל ובסימן חגיגות 75 שנה למדינה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בקונגרס השתתפו כ-1,000 בני ובנות נוער, האירוע כלל מפגש בין צעירים וצעירות ישראלים למשתתפים מהעולם שיצרו מעגלי דיון ושיח ביותר מ-100 שולחנות עגולים. מאות המשתתפים והמשתתפות התדיינו על מנהיגות בקהילות היהודיות, ערכים מרכזיים בחברה ועל המקום והאחריות שלהם על הציונות בתפוצות.

מדובר בצעירים שנחשבים כמנהיגים או בעלי פוטנציאל הנהגה בקהילות היהודיות אליהן הם משתייכים בתפוצות. חלק גדול מהצעירים היהודיים חברים בתנועות נוער העולמיות המייצגות פסיפס שלם של הציונות, כולל תנועות 'הנוער הציוני', 'בני עקיבא', 'השומר הצעיר', 'בית"ר', 'הבונים דרור', 'מכבי', 'חלוץ למרחב', 'מגשימי חירות', 'מרום', 'יהודה הצעיר', 'הצופים', 'נצר', 'נועם' ועוד. הצעירים הגיעו ממגוון מדינות כולל ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, ארגנטינה, ברזיל, אורגוואי, הולנד, מקסיקו, בלגיה, אקוודור, בריטניה, דרום אפריקה, צ'ילה, קוסטה ריקה, פראגואי, פרו, איטליה, ספרד, ניו זילנד ונצואלה וישראל.

 

סרגיו אדלשטיין, ראש המחלקה לנוער חלוץ ודור המשך בהסתדרות הציונית העולמית, סיפר במהלך קונגרס הצעירים, שהתקיים היום, על המשימה החשובה והלא פשוטה שלקחו בני הנוער על עצמם והוסיף כי "אחריות, מחויבות, סולידריות – הם ערכי יסוד של כל מנהיג. כל המנהיגים והמנהיגות באולם פה מתוך בחירה ופועלים למען הדורות הבאים – כבני אדם ערכיים עבור החניכים שלהם".

© רונן חורש


הנה כמה עובדות מעניינות על הקונגרס הציוני:
1. הקונגרס הציוני העולמי הראשון התכנס לפני 125 שנים!
2. הקונגרס הציוני הראשון התקיים בקזינו המפואר של בזל.
3. הקונגרס הראשון כמעט התקיים במרתף בירה (לכו תדעו איך הוא היה נגמר...).
4. למרות שהקונגרס הציוני הראשון היה מאורגן היטב, הייתה בו תקלה אחת לפחות: לאירוע ההיסטורי לא הוזמן צלם. מאחר והקונגרס השני נערך באותו אולם, התמונות שצולמו בו נצרבו בתודעה הציבורית כאילו צולמו בקונגרס הראשון.
5. הקונגרס הציוני התקיים לאורך השנים במספר ערים: בזל, לוצרן, זֵ'נֵבָה וציריך בשוויץ, האג בהולנד, המבורג בגמרניה, פראג וקרלסבאד בצ'כיה, וינה באוסטריה ובירושלים, בירת ישראל.

© adobestock (אילוסטרציה)
תגובות