שכר המינימום עולה: איך זה הולך להשפיע על בני הנוער?. ADOBESTOCK

שכר המינימום עולה: איך זה הולך להשפיע על בני הנוער?

למה זה קורה, למה רק עכשיו ולמי אפשר לפנות אם יש בעיה? • כל התשובות בראיון עם עמוס פפרמן, רכז המחלקה המשפטית, הסתדרות הנוער העובד והלומד

עתידות: בחודש הבא המשכורת שלכם תהיה גדולה יותר. בשעה טובה ומאוד מאוחרת, בראשון הקרוב יתעדכן שכר המינימום במשק בישראל, ובתוך זה גם שכר המינימום של בני ובנות הנוער וכבר במשכורת הקרובה שתבוא עלינו לטובה ב-10.5, נצפה לראות את ההפרשים. עמוס פפרמן, רכז המחלקה המשפטית של הסתדרות הנוער העובד והלומד, מסביר מה יוצא לנו מזה, מה הזכויות שלנו ועל הארגון שמייצג אותנו ואמון על הביטחון שלנו בשוק העבודה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© ADOBESTOCK

נתחיל מהדבר הכי חשוב, בכמה תעלה המשכורת שלנו?

"זה מאוד תלוי בגיל וכמובן במספר שעות העבודה לחודש. השכר השעתי עולה בשקל עד כמעט שניים. המשמעות ליום היא יחסית נמוכה אבל לחודש היא יכולה להגיע לכמה מאות שקלים".

טוב, בוא נחזור אחורה. מה זה בעצם שכר מינימום?

"שכר מינימום זה השכר הכי נמוך שמעסיק יכול לתת לעובד. אסור לו על פי חוק לתת לו מתחת לשכר שנקבע. אפילו אם נערה או נערה מסכימים לעבוד בפחות כסף, אפילו אם הם חותמים ומאשרים שהם מוכנים לעבוד בשכר נמוך יותר – זה אסור. למעשה אם קיבלתם מתחת לשכר המינימום אתם זכאים לכל ההפרשים על פי חוק".

למה צריך חוק כזה?

"חוקים נועדו להגן על אנשים, והחוק הזה נועד להגן על בני הנוער. זו הדרך של המדינה להבטיח זכויות כדי שהעובדים הצעירים לא יהיו נתונים לחסדיהם של המעסיקים.

מדובר פה גם באינטרס של המדינה – המדינה רוצה שההתנסות הראשונה של בני הנוער עם שוק העבודה תהיה חיובית".

© ADOBESTOCK

על פי מה נקבע שכר מינימום?

"שכר המינימום נקבע על פי חוק שנקרא  באופן מאוד לא מפתיע 'חוק שכר המינימום' והוא בעצם נקבע על פי אחוז מסוים מהשכר הממוצע במשק. בגלל שהשכר הממוצע במשק עולה ואיתו גם יוקר המחייה, כל כמה שנים מתעדכן גם שכר המינימום.
לצערי שכר המינימום לא עודכן בחמש השנים האחרונות בגלל משבר הקורונה אבל עכשיו העדכון מגיע וחשוב שכל בני הנוער יהיו מעודכנים על התעריפים החדשים המגיעים להם על פי חוק".

בני הנוער מרוויחים את אותו שכר המינימום כמו המבוגרים?

"התשובה היא לא. הם מרוויחים פחות"

למה?

"עבור מעסיקים יש חסרונות בהעסקת בני נוער לעבודה כי חלים כל מני מגבלות על העסקת נוער. למשל אסור לבני נוער לעבוד בלילות ובשבתות. ההגבלות האלה נועדו כדי למנוע מצב חמור של עבדות ילדים אבל בשורה התחתונה הם עלולים להפוך את בני הנוער לעובדים פחות רצויים. הדרך לאזן את זה מול המעסיקים וכן לעודד אותם להעסיק בני נוער, הציעה המדינה פתרון בדמות שכר נמוך יותר מזה של יתר האוכלוסייה – מעל גיל 18".

© ADOBESTOCK

למה חשוב לעודד בני נוער לעבוד?

"בני הנוער בישראל רוצים לעבוד. מסקר שערכנו בהסתדרות הנוער העובד ראינו ש-53% מבני הנוער מחזיקים בעבודה ועוד למעלה משלושים אחוזים היו רוצים להשתלב בשוק העבודה ולא מצליחים. יש  הרבה חשיבות לאופן שבו בני נוער וצעירים יפגשו את שוק העבודה – איך הם יתפסו אותו. אם כמקום חיובי ומיטיב או כמקום דורסני ומנצל. יכולה להיות לזה השפעה אדירה על הכלכלה בישראל ובכלל על החברה הישראלית".

מה היא הסתדרות הנוער העובד והלומד?

"מדובר בגוף היציג היחיד בישראל לבני נוער וצעירים בנוגע לזכויות בעבודה. למעשה כל נערה או נערה שמתמודדים עם קשיים בשוק העבודה יכול לבקש סיוע מהתדרות הנוער, כולל ייצוג משפטי. הגוף הוקם לפני 100 שנים על ידי בני נוער עובדים שהבינו שהם צריכים להתאגד על מנת לדאוג ולשמור על הזכויות שלהם"

 למה צריך ייצוג כזה?

"כי עבור מרבית בני הנוער, שוק העבודה זו הפעם הראשונה שהם פוגשים בחייהם מבוגרים שאינם בהגדרה אמורים לדאוג להם. בניגוד להורים, בני משפחה, מורים ומדריכים – המעסיקים לא בהכרח דואגים לצעירים או מבינים את האחריות שיש עליהם כמבוגרים מול בני נוער, ולא רק יחסי מעסיק ועובד. על כן חשוב שיהיה גוף שיאפשר לבני הנוער או להורים שלהם לדעת מה הם הזכויות שלהם ושיידע גם להילחם על אותן זכויות עבורם. לצערי יש הרבה מעסיקים שמנצלים את התמימות או את חוסר הידיעה".

© adobestock (אילוסטרציה)

איך יודעים אם הזכויות נפגעו?

"בעשירי למאי תבדקו את התלוש החודשי לחודש אפריל ותבדקו אם השכר שלכם עלה".

אם נפגעו לי הזכויות?

"יש לנו אפליקציה שנקראת עבודה פלוס. שם יש את כל המידע על הזכויות של בני נוער עובדים וגם מידע על אלפי משרות הוגנות לבני נוער. בנוסף יש שם דרך לפנות אלינו עם שאלות ותלונות על מעסיקים.בנוסף יש לנו אתר עם כל הזכויות ויש גם מוקד טלפוני שמספרו *1121".

מילה לסיום?

"עבודה זה מצוין. זאת הכנסה, לומדים מוסר עבודה, לומדים על העולם ועל החיים – אבל לא פחות חשוב מזה לשמור על עצמכם. תקראו, תתייעצו ותשאלו שאלות. הזכויות שלכם חשובות. תשמרו עליהן".

תגובות