"הסטיגמות שקיימות על אוטיזם משפיעות על חלק מהמעסיקים". צילום: דרור סיתהכל

"הסטיגמות שקיימות על אוטיזם משפיעות על חלק מהמעסיקים"

לכבוד חודש המודעות הבינלאומי לאוטיזם, עמותת "אותי" יזמה פרויקט 'מנכ"ל ליום אחד' במסגרתו הגיעו נערות ונערים עם אוטיזם למשרדי מנכ"לים בכירים בתחומים שונים • מטרת הפרויקט היא לעורר את המודעות לאוטיזם ולעובדה שאנשים עם אוטיזם יכולים וצריכים להשתלב באופן מלא בשוק העבודה

"אותי", עמותה ישראלית לאוטיזם יזמה פרויקט בשם 'מנכ"ל ליום אחד' במסגרתו הגיעו נערות ונערים עם אוטיזם למשרדי מנכ"לים בכירים בתחומים שונים והתנסו במקום עבודתם. מטרת הפרויקט היא לעורר את המודעות לאוטיזם ולעובדה שאנשים עם אוטיזם יכולים וצריכים להשתלב באופן מלא בחברה ובשוק העבודה ולהגיע לכל תפקיד אליו ישאפו.

הנערים שלקחו חלק בפרויקט התלוו למנכ"לי החברות ביום שגרתי בעבודתם, שמעו על שגרת העבודה ושאלו שאלות. כמו כן סיפרו על החיים עם אוטיזם, האתגרים, ההצלחות והשאיפות לעתיד.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בתמונה: גבי ואורן בן יוסף © צילום: דרור סיתהכל

בין הנערים, גבי דריץ, בן ה-16 ביקר בספארי ונפגש עם מנכ"ל הספארי אורן בן יוסף. גבי סיפר: "החוויה הייתה מעניינת מאוד. אני חושב שמאוד חשוב לשלב אנשים עם אוטיזם בשוק העבודה כי יש סוגיות רבות שדווקא אנשים עם אוטיזם יכולים לפתור".

אורן בן יוסף: "החוויה ביום האירוח והמפגש עם גבי הייתה עוצמתית ומעשירה. פגישה עם ילד מיוחד וקסום שכזה המתמודד יום יום עם קשיים ובו בזמן מצליח להביא לידי ביטוי את כישוריו ויכולותיו היא לא פחות ממעוררת השראה. בפגישה הסברתי לגבי על מהות הספארי, כיבוד בעלי החיים, חשיבות בעלי החיים לבני האדם ועד כמה אנחנו עמלים להנגיש להסביר ולתווך את חשיבותם לקהל שמגיע לספארי. מבחינת הספארי שילוב אנשים עם אוטיזם בשוק העבודה טומן בחובו רווח לכל העוסקים בדבר.

על אף הצורך בהתאמת התנאים בסביבת העבודה גם לבעלי צרכים מיוחדים התרומה הפוטנציאלית שלהם היא עצומה. אנו יודעים כי לצד הקשיים החברתיים שעלולים להיווצר בסביבת עבודה מורכבת אצל אנשים אוטיסטים, הם גם בעלי תכונות פנומנליות בתחומים רבים ויכולים לתרום המון למקום העבודה שלהם. בספארי אנו מתחילים בשילובם כבר בקייטנות הספארי. כשכל מערך החינוך שלנו מוכשר מלכתחילה גם לילדים אשר מאובחנים כאוטיסטים ברמות תפקוד שונות.

בתמונה: גבי ואורן בן יוסף © צילום: דרור סיתהכל

גם בשירות הלאומי שלנו ישנם תקנים (במחלקות המתאימות) לנערים הרוצים להשתלב בעבודה עם בעלי חיים. מערך המתנדבים שלנו מותאם אף הוא כדי לענות על צורך זה. בתום הביקור החוויה והעוצמות של גבי ומשפחתו השאירה לי חומר רב למחשבה כיצד ארגון כמו הספארי יכול למנף את התכונות המיוחדות האלו בעתיד."

גיא לויה, בן 17.5, צעיר עם אוטיזם שביקר במסגרת הפרויקט במשרדי מנכ"ל חברת התעופה ארקיע, שיתף: "יכול להיות שהסטיגמות שקיימות היום על אוטיזם משפיעות על חלק מהמעסיקים. אנשים משתמשים ב'אוטיסט' כקללה, קשה לשמוע את זה. הדרך להיפטר מהסטיגמות האלה הן לשים כמה שיותר אנשים עם אוטיזם בפרונט, כך הדעות הקדומות ייעלמו לאט לאט".

בתמונה: גיא וגדי טפר © צילום: דרור סיתהכל

גיא, מראשון לציון, אובחן בגיל שנתיים עם אוטיזם ועד גיל שלוש לא דיבר כלל. הוא מתעניין מאוד באקטואליה ופוליטיקה והיה רוצה להיות יום אחד שר בממשלה "הייתי רוצה לשנות דברים במדינה, בהרבה תחומים, אחד מהם למשל הוא תחום התחבורה הציבורית. כמי שמשתמש הרבה בתחבורה ציבורית הייתי שמח שהיא תהיה נגישה יותר ונוחה יותר כך שאנשים יבחרו להשתמש בה מרצון ולא מהכרח".

במהלך הביקור שנערך בנתב"ג, גיא התלווה לגדי טפר, מנכ"ל ארקיע לסיור במטוסי החברה ושיחה עם מספר עובדים. "המפגש עם גיא היה מרגש במיוחד וחיזק אצלי את ההבנה שאנחנו פועלים נכון בחברה שאנחנו קולטים עובדים מאוכלוסיות רבות ומגוונות ובפרט בעלי מוגבלויות. לכל המעסיקים, בכל התחומים, אני אומר שהעסקת אנשים עם מוגבלויות בחברה מסייעת לחברה ומהווה יתרון גדול לתאגיד בריא ויציב, היא חובתנו ואחריותנו. ברגע שמתאימים לעובד את מקום עבודתו לפי יכולותיו ניתן להביא אותו להישגים רבים עבורו וכמובן עבור הארגון. ארקיע מעסיקה עובדים בעלי מוגבלויות בתחומים רבים, זכינו בשותפים לעשיה"

בתמונה: גיא וגדי טפר © צילום: דרור סיתהכל

"גיוון בארגון הוא יתרון ולא מגבלה" מציין אייל שויקי מנכ"ל בית הנשיא שאירח בלשכתו של ליזי ברגבדזה, בת ה-19, נערה עם אוטיזם מלוד, "כשאתה משלב אדם עם צרכים מיוחדים זה יתרון גדול לארגון, בין היתר כי אתה חושף אנשים לאוכלוסיות חדשות או שונות. אני כאבא משתדל לחשוף את בנותיי לכמה שיותר אוכלוסיות כדי שיכירו את האחר או השונה מהן."

אייל שויקי, נכנס לתפקיד מנכ"ל בית הנשיא לפני כשנה וחצי אחרי מספר שנים בשירות הציבורי בכנסת, במהלך ביקורה של ליזי בבית הנשיא היא סיירה בבית, נפגשה עם רעיית הנשיא, מיכל הרצוג, לקחה חלק בישיבות הצוות יחד עם אייל ואף השתתפה באחת הפגישות בה נכח נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שהפתיע את ליזי בכניסתו.

השפית מסעדת OPA שיראל ברגר ליוותה את יובל פלד, צעירה עם אוטיזם "התאהבתי ביובל. הייתה לנו חוויה מיוחדת ביחד והתחברתי מאוד למשפט אחד שאמרה 'אנחנו הנורמליים'. השקפת עולמה של יובל כל כך רגישה לסביבה והטבע והלוואי ולכולנו היה לב כזה רגיש להוביל שינוי אמיתי ונכון בעולם."

בתמונה: יובל פלד ושיראל ברגר  © צילום: דרור סיתהכל

יובל מספרת על הקושי היומיומי שמלווה אותה "קשה לי לדבר עם אנשים שאני לא מכירה, הרבה פעמים אני נמנעת מדברים רק כי זה דורש ממני לדבר עם אנשים. אבל אני מאמינה שכמו הקשיים לאנשים עם אוטיזם יש גם יכולות גבוהות ויחודיות. למשל לי יש יכולת לזהות פרטים קטנים שאנשים רגילים לא מזהים ורואה בזה יתרון משמעותי. הסיפור של המסעדה של שיראל ששם במרכז אוכל טבעוני וטבעי הימם אותי ומאוד אהבתי את זה. כשאהיה גדולה החלום שלי הוא להקים חווה שיקומית לבעלי חיים שעברו התעללות או ניצלו מתעשיית החיי. בחווה אקים גן ירק, אגדל ירקות ופירות שאמכור בחווה ויהיו בה גם סיורים וטיפולים לאוכלוסיות שונות, טיפול  דרך בעלי  החיים וגן הירק.

"אותי", עמותה ישראלית לאוטיזם משמשת למעלה מ-30 שנים העמותה הוותיקה והמובילה בישראל לטיפול באנשים על הרצף האוטיסט. העמותה מעניקה מעטפת מחבקת ומעצימה ופועלת לקידומם לאורך כל הדרך, מהגיל הרך ועד לחייהם כבוגרים בקהילה.

"אותי" פועלת במסגרות טיפוליות ברחבי הארץ, במרכז ובפריפריה ומסייעת לילדים, בני נוער ובוגרים עם אוטיזם להתקדם ולהשתלב בחברה, מפעילה תוכניות הכשרה ייחודיות ומפתחת, בעזרת אנשי מקצוע מובילים בתחומם, שיטות טיפול והתמודדות רבות. העמותה פועלת בשיתוף מערכת הבריאות, קופות החולים, מערכת החינוך, מערכת הרווחה ועם הרשויות המקומיות.

תגובות