דור משפיע: בני הנוער אקטיביסטים למען החברה. צילום: אדיר בוקר

דור משפיע: בני הנוער אקטיביסטים למען החברה

הדור שלנו לא מפסיק לספוג ביקורת על היותו נועז ובעייתי יותר, אבל לא פעם מגיעים בני נוער שמוכיחים לנו בדיוק אחרת • ברשת אורט החליטו לקדם את הנושא ולעודד תלמידים להגביר את המעורבות החברתית וליצור מיזמים שמטרתם להשפיע על החברה

הדור שלנו מרבה לספוג ביקורת על כך שהוא חצוף יותר, נועז יותר, בעייתי יותר. מי מאיתנו לא שמע מבוגר מתלונן ואומר אמירה מכלילה על "הצעירים של היום"? חלק מהביקורת הזו מתייחסת לכך שאנו הצעירים מסתמכים בעיקר על פלטפורמות אינטרנטיות, כמו אינסטגרם או טיקטוק, שיכולות ליצור מן אשליה של אקטיביזם שאין לה השפעה משמעותית ב"עולם האמיתי". אבל דווקא הדור שלנו, יודע להשתמש באופן אפקטיבי ומקסימלי ברשתות החברתיות לשם העלאת מודעות לבעיות שונות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© צילום: רני גוב

אבל לא רק, נטען שהצעירים מפשטים מידיי בעיות חברתיות מורכבות, הרי בשביל להצליח ולהציג בעיה מורכבת בסרטון טיקטוק קצר של עד כדקה,ועל הדרך להשמיט הרבה מאוד פרטים חשובים מהבעיה וממורכבותה. מה שלבסוף, לרוב, יכול לגרום להבנה שטחית וצרה של הבעיה. במקום זאת, לא מתייחסים לכך שהדור שלנו מסוגל לפעול ולשנות, להיות אקטיבי ואכפתי, להפיץ מסרים בצורה רחבה, גם בעזרת סרטון של כמה שניות.

לשם כך, החליטו ברשת החינוך הגדולה בארץ, לקדם את הנושא ולעודד תלמידים להגביר את המעורבות החברתית שלהם בתחומים שהם בוחרים ועל ידי תוכניות שהם יוצרים. המטרה היא להגיע לתוכנית שתשלב גם את המאמצים בפלטפורמות הדיגיטליות וגם תיצור חיבור לעולם המוחשי ולכלל החברה הישראלית.

© צילום: רני גוב
© צילום: רני גוב

מהפרויקט יצאו מיזמים מרגשים, כמו המיזם של קרן אור בדש מגן יבנה, שבו הובילה עם חבריה מיזם הנקרא "רישיון לסמארטפון" שהיא ערכה המאפשרת להורים להכין את ילדיהם לקראת הסמארטפון הראשון.

"המיזם הוא מבחן תיאוריה לילדים שמקבלים את הפלאפון הראשון, על מנת להכין אותם לקשיים ולהביא להם כלים להתמודד עם הבעיות שיתקלו בהם, לאחר שהצטרפתי לתוכנית שומרי מסך, הבנתי את העומק בפעילויות ובמה שעושים בתוכנית. כשהייתי צעירה יותר עברתי בריונות ברשת וחלק מזה גרם לי לרצות ולתרום ולהשתתף."

כשנשאלה קרן אור מדוע היא מקריבה זמן בתקופה כה עמוסה של לימודים ובגרויות, על מיזמים חברתיים ענתה " הצטרפתי לתוכנית שומרי מסך במקרה ורק לאחר שהצטרפתי הבנתי את העומק בפעילויות ובמה שעושים בתוכנית. חלק מזה נבע ממקרים שקרו כשהייתי צעירה יותר, עברתי בריונות ברשת וחלק מזה גרם לי לרצות ולתרום להשתתף ולעזור למי שצריך עזרה".

© צילום: רני גוב

על זכיית הפרויקט בתחרות 'שומרי מסך' של גוגל אמרה קרן אור: "זה מטורף, לא ציפיתי שזה יגיע לממדים האלו, גם הייתי בכנסת ודיברנו עם שרים וחברי כנסת וגם זכינו בתחרות של גוגל עם המיזם הזה, בודדים האנשים שמגיעים לכאלו השיגים ואני גאה בעצמי על זה. אם מנסים ותורמים בסוף גם מצליחים, וזה חשוב שכולם ידעו."

דפנה אלון מנהלת תוכנית "אורטוב" ברשת "אורט" – "כנס הכוכבים הוא מסורת שמתקיימת מידי שנה. בתי הספר ממליצים על פעילים חברתיים בולטים בעשייתם יוצאת הדופן למען הקהילה. בני נוער מופלאים אלו מתכנסים יחדיו ומתכננים מפגש הוקרה לעשייה חברתית ולהתנדבות של רשת אורט. האירוע כולו מסמל את המקום המרכזי, שרשת אורט נותנת לנושא הערכי ולתרומה לקהילה.  התלמידים המצטיינים זוכים להוקרה הן במסגרת הבית ספרית, הן בפלטפורמות הדיגיטליות ולסיום בכנס החגיגי. בדרך זו מצהירה הרשת על סדרי העדיפות שלה ועל הציפיה שלה מהלומדים במוסדותיה."

תמר שרגאי מאולפנת אלקנה, אחת המתנדבות אמרה: "אני זוכרת שתמיד חינכו אותנו לתת. לצאת להתנדב, פעם בשבוע לתת מעצמך וכו' וכו'. אבל למה אף אחד לא אמר שזה בכלל לא לתת, זה לקבל? שאתה יוצא מחדר בבית חולים ששימחת בו, אתה יוצאת עם שמחה חדשה, אחרת. אתה יוצא בן אדם יותר טוב. וכשאתה חוזר מאיזו התנדבות חקלאית אתה חוזר עם אהבה חדשה, שנשארת פועמת להרבה זמן. וזה אפילו סתם לעזור לאיזה טרמפיסט או איש ברחוב. אתה מרגיש... חי יותר.

התנדבות בשבילי היא הכל. היא מקור הכוח והשמחה שלי. ההשקעה שלי ביומיום ואחד הראשונים בסדר העדיפויות-לא כי אני מרגישה חובה, להפך, כי זה מה שממלא אותי. שבוע שעובר בלי התנדבות הוא ריק מבחינתי. אני נשארת צמאה לעשייה הזו. ותכלס, כולנו כאלה. אנחנו פשוט לא שמים לב, זה בדברים הקטנים. הרגשתי שבזכות העשייה שלי נהייתי אדם יותר טוב".

© צילום: רני גוב

 

תגובות