צריך לשנות את שיטת הפסיכומטרי?. צריך לשנות את שיטת הפסיכומטרי? צילום: אינסטגרם

צריך לשנות את שיטת הפסיכומטרי?

כתבת פרוגי בטור דעה מיוחד: יש לשנות את שיטת הפסיכומטרי ולמצוא מדד אחר להערכה, שלא יהיה בנוי על מצבי לחץ ושיוכל לתת הזדמנות לכולם ללמוד את המקצוע שהם רוצים לעסוק בו בעתיד

בחינת הפסיכומטרי היא בחינה המשמשת ככלי מיון לכניסה לאוניברסיטאות השונות ולמוסדות נוספים להשכלה גבוהה ולפעמים כמבחן קבלה למשרה בחברה.

כיתה י"א: צו ראשון, מתכונות, בגרויות. כיתה י"ב: השעון מתקתק, עוד מעט הפסיכומטרי ישיג גם אותי, את חברי ואתכם.

כולם אומרים - לא לדאוג, הכל יהיה בסדר, נעבור בשלום. אבל האם מדובר באמרות אובייקטיביות?

כאמור, פסיכומטרי משמש ככלי לכניסה לאוניברסיטאות. אך יחד  עם זאת, הוא משמש גם ככלי מנפץ חלומות.

תלמידים וחיילים יושבים ימים על גבי ימים, אוכלים, שותים ומתכוננים ביזע ודמעות לבחינה הפסיכומטרית. הם נרשמים לקורסים מיוחדים, מורידים קורס אינטרנטי, מכוונים שעון מעורר בשביל להתיישב בבקרים לקרוא ספרים ולפתור תרגילים. בסופו של דבר יום הבחינה מגיע ותוך חודש גם התוצאות שמביאות לפעמים בשורה לא נעימה: המאמצים כשלו.  

בשביל רוב האוכלוסיה ההחלטה לאיזו אוניברסיטה להתקבל ולאיזה תואר ללמוד היא דבר קריטי. המון מקצועות ואוניברסיטאות דורשים ציונים גבוהים כל כך שהם נראים כבלתי אפשריים לאחוז גבוה באוכלוסיה.

בחינת הפסיכומטרי.
בחינת הפסיכומטרי.
אילוסטרציה: עידן גולדווסר

ברור לכולנו שחייב להיות קרטריון קבלה, אך האם הפסיכומטרי רלוונטי לכל הפקולטות אותן אנו בוחרים? האם באמת קיים כלי אוניברסלי ואובייקטיבי?

ישנם לא מעט אנשים שאינם מסוגלים לתפקד כמו שצריך במצבי לחץ וסטרס, כמו למשל בבחינת הפסיכומטרי שצריכה להיות מהירה ומוקצבת על זמן. גם הם מפסידים הזדמנות ללמוד וגם אנחנו מפסידים אנשי מקצוע שיכלו להיות טובים.

כל שנה ושנה המוני צעירים שמשמעותי עבורם ללמוד מקצוע מסוים, אינם מקבלים את ההזדמנות ללמוד אותו בישראל כתוצאה מציון הפסיכומטרי, צריכים לנסוע לחוץ לארץ בכדי לקבל את ההשכלה. לגור רחוק מהמשפחה והחברים, לשלם יותר, להסתגל לאקלים חדש וקשייים נוספים. 

אז אולי מעבר לבחינה הפסיכומטרית ולתעודת הבגרות כדאי לשכלל עוד קרטריון ספציפית למקצוע אליו רוצים להתקבל? אולי בשביל מי שיכול להצליח מאוד במקצוע מסויים, אך סובל מלחץ של מבחנים או מחוסר מזל? 

רצוי ליצור מבחנים רלוונטים המותאמים למקצועות אותם הבן אדם רוצה ללמוד ולתת לאנשים להוכיח את עצמם-את היכולות שלהם והידע. חשוב מאוד לתת למבחנים הללו משקל משמעותי בתוצאה הסופית.

פתרון נוסף הוא לחקות את השיטה שאימצה צרפת. שיטה המאפשרת בשנה הראשונה לקבל כמות בלתי מוגבלת של סטודנטים בעלי שאיפות ולאחר המבחנים הסופיים של השנה להשאיר רק את הטובים ביותר.

בשיטה כזאת או אחרת, אני מקווה שימצאו את הדרך המאפשרת לאנשים הנכונים להגשים את חלומם וכך גם המדינה תהנה מאנשי מקצוע מצוינים, בעלי שאיפות ורצון רב להצלחה. 

תגיות
תגובות