"מי שמסתכל על הכתיבה כמקצוע יצליח". יובל אברמוביץ'. צילום: ערוץ 2

"מי שמסתכל על הכתיבה כמקצוע יצליח"

יובל אברמוביץ', אחד המרצים הבכירים בקורס כתיבה לנוער של "גיבור תרבות", מספר בראיון מיוחד לפרוגי מה הוביל לפתיחת הקורס ועל הרצינות של בני הנוער ורצונם להפוך את הכתיבה למקצוע

כותבים רבים החלו את דרכם המקצועית הרבה לפני שהתפרסמו. הם כתבו יומנים, חיברו שירים, כתבו בעיתוני בית ספר או עשו צעדים ראשונים ככתבי נוער עד שהצליחו להשמיע את קולם בקול רם.

בית הספר "גיבור תרבות" החליט לפתוח קורס כתיבה בקיץ הקרוב גם לבני נוער. יובל אברמוביץ', אחד המרצים הבכירים בקורס, מספר בראיון מיוחד לפרוגי על ההחלטה לפתוח קורס לבני נוער, מה מיוחד בקורס והוא גם נותן לכם גולשי פרוגי, טיפים מיוחדים.

מה הביא אתכם לפנות לכיוון של הנוער?

"מדובר באותה צורה של מחשבה, גיבור תרבות הוקם מאיזו שהיא מחשבה, כי נשאלנו כל הזמן 'איפה לומדים?' והפנינו למקומות שעבדנו והאמנו בהם. עד שאמרנו 'למה להפנות למקומות אחרים, בואו נפתח מקום משלנו'. אחת הפניות הראשונות לגיבור תרבות הייתה מאבא לילדה בת 12 שכתבה תסריט, וביקש שנקרא את התסריט ונראה אם יש לה מקום בקורס".

ומה ענית?

"קראתי את התסריט, היא באמת מוכשרת, אבל היא ילדה. ובמסגרת שלנו, שממוצע הגילאים עומד על 25, ויש שיעורים עם דנה ספקטור, נרי ליבנה ואיתי, שמדברים שם בצורה אישית והשיעורים הם חושפניים וכוללים הומור וציניות שלא מתאימים לילדים ואף דיבורים על סקס. החלטנו פשוט לדחות את כל הצעירים".

ומפה בעצם נולד הרעיון של בית הספר לנוער.

"כן. אנחנו כל הזמן דחינו את הצעירים - אם זה הורים לילדים שפנו אלינו ואם אלו בוגרים יותר, בגילאי 16-17 שפנו אלינו בעצמם. פשוט מידי כמה שבועות היינו מקבלים פנייה נוספת ובצער רב נאלצים לדחות אותה. ועכשיו הגיע החופש הגדול והחלטנו לפתוח את בית הספר גם לנוער".

מה ההבדל בין קורס הנוער לקורס הרגיל?

"התכנית תהיה מותאמת יותר לנוער - לקהל פחות מנוסה בכתיבה, אלו שכתבו בעבר בעיתוני בית ספר, או סטטוסים שנונים בפייסבוק. אמנון ז'קונט ילמד קורס של כתיבת ספר, כמובן שברמה נגישה יותר לנוער מאשר הקורס שלו לבוגרים. אני אלמד על בלוגים, הדר לוי תלמד כתיבה קומית, אוהד חיטמן ילמד פזמונאות וגיורא חמיצר (יוצר השמיניה) יבוא להרצאת אורח. אנחנו נלמד בעיקר את הדברים החווייתיים שמעניינים יותר את הנוער היום.

מה יקבל נער צעיר שיסיים את הלימודים?

"קודם כל, כמו תלמידי הקורסים הבוגרים, בני הנוער מצטרפים למשפחת גיבור תרבות. כל אחד יוכל לפתוח דף יוצר, להכיר את שאר תלמידי בית הספר, להשתתף במפגשים שאנחנו עורכים מידי כמה זמן, וכמובן שגם בני הנוער יקבלו את התעודה בסיום הלימודים".

קורס כתיבה.
קורס כתיבה לנוער.
צילום: עידן גולדווסר.

כבר התחלתם לקבל פניות להצטרפות לקורס?

"כן. אני חושב שהיום בגלל הפייסבוק והבלוגים, וכל מיני אתרים שנוער כותבים בהם, קיימת מודעות גדולה יותר אצל הנוער לחשיבות הכתיבה, ואני שוב מתפעל מכמות הפניות. למרות שחלקן לא רלוונטיות, כי הן באות מתלמידים שגרים רחוק".

מאיזו עיר רחוקה הגיעו הפניות?

"היה תלמיד מרמת הגולן שרצה להצטרף, ותלמידה שגרה בדימונה. אם היה מדובר במבוגר שמסוגל להתנייד בקלות יחסית, היינו מקבלים אותם, כי על הכישרונות שלהם אף אחד לא חולק. בעיית המרחק פוסלת את האפשרות שהם ילמדו בקורס".

נראה לך שבני הנוער מתייחסים לקורס ברצינות, או כאל "עוד קורס"?

"אני יכול לומר לך שאני מופתע בכל פעם מחדש מהרצינות שבה מתייחסים בני הנוער כיום לכתיבה. כשאני הייתי בגיל 15, וכבר כתבתי בעיתון בית ספר, לא חשבתי שאני אוכל גם לעבוד בכתיבה ולהתפרנס מזה, והנוער היום כנראה מתוחכם יותר ואפשר לראות זאת בכל מקום. גם כאן בפרוגי, יש כתבים מאוד צעירים ואני שמח לראות שבני הנוער לוקחים ברצינות את הכתיבה".

כתב פרוגי, משה אבוטבול, מראיין את סקאזי.
כתב פרוגי, משה אבוטבול, מראיין את סקאזי.
צילום: פרוגי.

לדעתך כל הצעירים שנרשמו לקורס באמת מתכוונים לעבוד בזה?

"אני חושב שרבים מהם בהחלט ילכו בכיוון הזה, כי מי שמסתכל על הכתיבה כמקצוע, וחושב על העתיד שלו בגיל מוקדם יחסית, יצליח בכך. שם הקורס אולי קצת מטעה לפעמים ונשמע כמו סוג של הבטחה לעתיד, אבל בעצם אמרנו שאנחנו רוצים ללמד את הכתיבה ולהפוך אותה למקצוע, כמו שלומדים לשחק, לבשל ולנהל, לומדים גם לכתוב".

בין כל העיסוקים האלו, וגם שתי החנויות שאתה מנהל, מתי מצאת את הזמן להצטלם לעונה החדשה של השמיניה?

"אני סוג של בא והולך, לא קבוע. כשמשעמם לי במקום אחד, אני הולך למקום שונה. לא מזמן הצטלמתי לסדרה 'אירופה בשלוש דקות', ששודרה בערוץ הראשון ועסקה באירוויזיון. וגם עכשיו, אני לא יודע עד כמה מותר לי לספר על כך, אבל אני אכן אופיע בעונה החדשה של השמיניה, זו שכולם מחכים לה. סיימנו כבר לצלם, וכנראה שהסדרה תשודר בספטמבר".

יש לך טיפים לגולשי פרוגי?

"הרבה אנשים, וגם בני נוער וצעירים, מתייעצים איתי בפייסבוק ושואלים איך התחלתי להיות שחקן, איך נהייתי עיתונאי ואיך הופכים להיות איש עסקים. אני חושב שהתשובה לכל השאלות האלו, די קשורה לבלוג שפתחתי, בלוג הרשימה, ואני חושב שאם כל אחד יתכנן את מהלך חייו, יבנה רשימה עם הדברים שהוא רוצה לעשות, ויתחיל לתכנן מגיל צעיר וגם לבצע, הוא כנראה גם יצליח".

תגובות