הדברים שלא ידעתם על ארבעת המינים. ארבעת המינים. צילום: Shutterstock

הדברים שלא ידעתם על ארבעת המינים

למה אתרוג יכול לעלות יותר מאלף דולרים? כמה עולה הלולב ולמה אסור להשקיע יותר מדי כסף בערבות? כתבנו עושה לנו סדר בכל מה שאנחנו צריכים לדעת על ארבעת המינים

התכוננתם כבר לחג סוכות? עזרתם להורים לתקוע מסמר בעץ או יותר נכון להרכיב את הסוכה מהמחסן? החלטנו לנפץ לכם את כל המיתוסים ולהסביר לכם לאחת ולתמיד למה צריך להציב בסוכה את ארבעת המינים.

נתחיל באתרוג שבעיקרון לא עולה הרבה, הוא אמנם יקר יותר מתפוז ולימון אבל לא יותר מדי. לשם נטילת ארבעת המינים חייבים שהאתרוג יעמוד בכמה פרמטרים, שחלקם ממש מחמירים, ומאחר ונדיר למצוא אתרוגים שעומדים בכל התנאים, המחירים מטפסים ומטפסים.

בסרט האושפיזין מוצג אתרוג שמכונה "היהלום", בשווי 1000 שקלים, זו לא בדיחה, ראיתי גם אתרוגים בעלות של אלף דולר ומעלה. האמת, שאני לא מבין עבור מה לקנות אתרוג כזה יקר, הרי בסופו של דבר מכולם עושים ריבה, ותסמכו עליי שהריבה מכל האתרוגים יוצאת באותו הטעם. בואו לטעום מהריבה של אמא שלי אחרי סוכות.

בודקים את האתרוג עם משקפיים מיוחדים.
בודקים את האתרוג עם משקפיים מיוחדים.
צילום: גיל יוחנן

הלולב זה החלק הזול יותר, אבל לא הזול ביותר, בארבעים שקל אפשר לקנות לולב מהודר, אבל יש גם יקרים הרבה יותר. לי אישית זה לא משנה, כי גם ככה אחרי יומיים אני מצליח לדפוק לו את ה"שפיץ" במומחיות רבה וחסרת מזל, אז אני משתדל לקנות את הזולים יותר.

הלולב מורכב מעלים דו שכבתיים שצמודים אליו בסדר מופתי, ואגב, מהעלים האלו מכינים את הטבעות לקשירת ההדסים והערבות אל הלולב, אני אלמד אתכם בהזדמנות איך מכינים את זה. האחיינים הקטנים שלי מכינים מהעלים של הלולב מחצלות וסלים, אומנות אמיתית, משום מה קיימת רק בסוכות.

אז ככה, יש לנו לולב אחד, אתרוג אחד, וערבות – שתיים. שתי ערבות, אני קונה את החבילה הראשונה בערימה, בעצם את השנייה, כמו ישראלי אמיתי, ומסתלק לדרכי. אבל יש את המבוגרים יותר, שעומדים דקות ארוכות ובודקים את הערבות מכל הכיוונים, וגם משלמים יקר יותר.

בכל מקרה, באמצע החג גם ככה מחליפים את הערבות כי הן מתייבשות והופכות לאפר, אז חבל להשקיע יותר מידי. אגב, הערבה לפני שנים רבות הייתה מרכיב חשוב בתרופות פלא, בעיקר בתרבות מצרים העתיקה. כיום החומר הלבן שנמצא על-גבי העלים משמש להכנת סבונים ושמני מרפא.

רוצים לעזור לו לבחור?
רוצים לעזור לו לבחור?
צילום: AFP

אם בערבות אנחנו מוגבלים לזוג בודד, עם ההדסים זה סיפור שונה, ויקר הרבה יותר – ככל שאתה מרגיש דתי יותר, תשים יותר הדסים. עדיף צפתיים מהודרים. המינימום לסט ארבעת המינים הוא שלושה הדסים, כאשר המחיר הממוצע של ערכה עומד על 15 שקלים פחות או יותר.

הרבי מליובאוויטש, מנהיגה של תנועת חב"ד, היה מאגד סביב הלולב שלו 36 הדסים מהודרים ובמשך השנים, היו כל חסידי חב"ד עוברים מידי יום בסוכתו, ומשתדלים לברך על הלולב שלו, שהתפרסם במיוחד בשל כמות ההדסים שמאוגדת סביבו. כיום, ניתן לראות חב"דניקים רבים שהולכים עם לולבים מנופחים, מלאים בעשרות הדסים, לזכר הלולב של הרבי.

ובכן, חג הסוכות הוא חג מעניין מאוד, ואפשר להמשיך ולדבר עליו שעות רבות נוספות, אבל היריעה קצרה, וגם כך העורך הראשי יכעס על האורך ועל כך שאני טוחן לכם את המוח, אבל זהו תפקידי. נתראה בחג הבא בירושלים הבנויה ובפרוגי המקפץ.

תגובות