אהבה באוויר: למה אנחנו חוגגים את הוולנטיינס? . צילום: לאון ברוקארד, ויקיפדיה-פליקר

אהבה באוויר: למה אנחנו חוגגים את הוולנטיינס?

רובנו (או לפחות הזוגות שבינינו) נחגוג מחר (ו') את הוולנטיינס דיי, אבל שאלתם את עצמכם פעם למה אנחנו חוגגים אותו בעצם? מי היה ולנטיין ומה הוא עשה ששמו נקשר ליום האהבה? כתב פרוגי יהל כבירי ריכז עבורכם את הסיפורים והאגדות על הסיבות ליום האהבה

וולנטיינס דיי הוא היום הכי רומנטי בשנה - כל הקניון תמיד מלא בפרחים, לבבות, שוקולדים ובובות של דובונים שכתוב עליהם "I LOVE U". כל החנויות חוגגות עם מבצעים, הכל ורוד, אדום, לבבי… אבל בעצם, למה החג הנוצרי הזה קיים, ולמה דווקא עכשיו? ישנן כמה השערות או אגדות, אם תרצו לקרוא לזה ככה, שמנסות להסביר למה אנחנו חוגגים את וולנטיינס דיי דווקא ב-14.2, כל אחת רומנטית לפחות כמו היום עצמו.

 עוד במדור החדשות של פרוגי: 

כדי להבין את ההשערה הראשונה, צריך קודם כל להבין את אחת המסורת הגדולות באמונה הנוצרית. בדת זו יש ימים רבים המוקדשים כל אחד לקדוש אחר. יום אחד הוא היום של הקדוש ג'ון, יום אחר של הקדוש אברהם, יום אחר של הקדוש יוחנן. כל יום, קדוש אחר. כמו רבים מהחגים בנצרות, גם וולנטיינס דיי התחיל מיום פשוט - והפעם, היום של הקדוש וולנטיין. לפי האגדה, הקיסר קלאודיוס החליט לאסור את מוסד הנישואים בגלל שהוא מפריע לחיילים להתרכז בעבודתם. הקדוש וולנטיין הזדעזע מהרעיון, והחליט להשיא זוגות צעירים בסתר, במחבוא. כמובן שהוא נתפס מהר מאוד ונשלח לכלא. שמועה נוספת מוסיפה לאגדה הזו שלפני שנתפס, הספיק לשלוח לאשתו מכתב אחד, והוא נחתם במילים "מוולנטיין שלך".

לעומת זאת, השערה אחרת מספרת על זה שוולנטיין בכלל היה כומר אמיץ שהבריח נוצרים מהכלא הרומי, ובשל כך הוצא להורג - תחליטו מה אתם חושבים שיותר רומנטי. טענה אחרת היא שהסיבה שאנחנו חוגגים את וולנטיינס דיי היא בעקבות מנהג עתיק מרומא העתיקה, ובו, כל שנה ב-15 בפברואר, נערך פסטיבל פוריות. אף אחד לא באמת מבין איך זה מקביל לוולנטיינס דיי של ימינו, אבל זה נשמע, אם נודה באמת בינינו ובין עצמנו, דיי הגיוני ומקביל.

השערה נוספת היא שהסיבה היא אולי קצת יותר טבעית ופחות "אגדתית", ולפיה אנו חוגגים את וולנטיין בדיוק ביום בו מתחילה עונת ההזדווגות של הציפורים ברחבי העולם. אבל ההשערה הזו קצת יותר מיושנת - כבר הוכח שעונת ההזדווגות של הציפורים לא מתחילה ביום מוגדר וספציפי, אלא באזור בין סוף החורף לאביב.

בסופו של דבר, אפשר לסכם הכל במילה אחת - אהבה. אנחנו פשוט רוצים לחגוג אהבה וזהו, לא? אז למה לסבך את זה? אנחנו לא צריכים להאמין לאגדה על קדוש ושמו וולנטיין שהשיא אנשים בסתר; או לשבור את הראש כשאנחנו מנסים למצוא דברים מקבילים בין פסטיבל פוריות עתיק לבין חג מודרני למדי; או לנסות להסתכל על זה במובן מדעי ולחשוב על זה כמשהו שבא בכלל מהציפורים. אנחנו לא צריכים שום דבר כזה כדי להאמין שהרומנטיקה עוד חיה, חוגגת וקיימת (לפחות ב-14.2 בכל קניון ברחבי הגלובוס), ואיזו סיבה אחרת צריך כדי לחגוג אותה?

אז לסיכום - חג אהבה שמח, עזבו אתכם מהסיבה למה!

תגובות