דעה: במקום להשקיע במאבק חסר סיכוי - תייצגו אותנו. צילום: גיל לרנר

דעה: במקום להשקיע במאבק חסר סיכוי - תייצגו אותנו

בהודעה מוזרה שהוציאה השבוע מועצת התלמידים והנוער הארצית לתקשורת, היא מאיימת להפגין מול שר התחבורה, ישראל כץ, במידה ולא ייפגש איתם, לאחר חמש שנים של סירוב. כתבתנו לא מבינה למה במועצה נזכרו להפגין רגע לפני הבחירות, ומרגישה שהמועצה לא באמת מייצגת אותה

מועצת התלמידים והנוער הארצית, הגוף הרשמי והמייצג של בני הנוער. לאור ההתנהלות שלכם בתקופה האחרונה, הרשו לי לשאול - את מי אתם מייצגים בדיוק?

"מזה כ-5 שנים מועצת התלמידים והנוער הארצית מנסה לתאם פגישה עם שר התחבורה, ישראל כץ. שיתוף הפעולה בין הגוף הרשמי שמייצג את כל בני הנוער בישראל לבין שר התחבורה הוא הכרחי. תחבורה ציבורית הינה דרכם היחידה של בני הנוער להתנייד ממקום אל מקום", אמרה יו"ר המועצה גל יוסף מוקדם יותר השבוע (ג'). 

עוד במדור החדשות של פרוגי:

בהודעה ששיגרתם נכתב: "במידה ולא תתקיים פגישה עד הפריימריז, תגיע מועצת התלמידים והנוער הארצית להפגין כנגדו בערב בחירות הפנים מפלגתיות, הפריימריז, של מפלגת הליכוד". השאלה המתבקשת היא: למה רק עכשיו? 

אני מסכימה עם הנושא של המאבק. הוזלת מחירי התחבורה הוא דבר חשוב ביותר. אין ספק שצעד כזה יכול לשפר משמעותית את חייהם ואת מצבם הכספי של בני הנוער בישראל. אבל סלחו לי, עם כל החשיבות, מול תלמידי ישראל ניצבות עכשיו שאלות קצת יותר חשובות ומשפיעות. כמו מה קורה עם רפורמת הבגרויות? האם צריך לגשת לפסיכומטרי או לא?

© רועי צוקרמן

לצערי, לא סיפקתם לנו, ציבור הבוחרים שלכם, תשובות ברורות. במקום להיאבק במשרד החינוך על חוסר הידע שהוא נותן לנו ולבקש תשובות חד משמעיות לדרך שתהיה במערכת החינוך בשנים הקרובות, אתם מתעסקים במאבק מול שר התחבורה, שספק אם יצליח עד סוף הקדנציה שלו לשנות משהו. בינתיים, תלמידי ישראל תלויים באוויר עד שיגיע שר חינוך חדש - שיש סיכוי גדול שישנה חלקים נרחבים ברפורמה או את כולה.

במקום להיאבק מול שר תחבורה בלי השפעה, בקשו מהמפלגות להכניס למצע שלהם צעדים לרווחתם של בני הנוער. תגרמו ליותר בני נוער מעל גיל 18 להצביע, ומאלו שלא לפתח תחושת אכפתיות במערכת הבחירות הנוכחית, שתגרום להם לשכנע את ההורים שלהם להצביע בבחירות הקרובות. אם אתם באמת רוצים לשנות משהו, הייתם צריכים להיזכר לפני כמה זמן. חמש שנים זה פרק זמן ארוך מאוד והתחלפו כאן שתי ממשלות מאז. 

הצעד הזה מריח קצת כמו פופוליזם, מהסוג שאנחנו שומעים מהפוליטיקאים שלנו בזמן האחרון. הרי אם שר התחבורה לא נפגש אתכם במשך חמש שנים, יכולתם להיזכר ולעשות משהו בנידון לפני שלוש שנים או שנתיים, ולא להיזכר עכשיו, רגע לפני בחירות.

אבל הבעיה היא גדולה עוד יותר. אותה מועצת תלמידים ונוער קוראת לעצמה "נציגות", אבל למען האמת אני לא זוכרת שאי פעם הצבעתי למישהו מהמועצה הזאת, או אפילו למועצה העירונית. הנציגים נבחרים על ידי נציגים אחרים, שנבחרים על ידי נציגי המועצות האזוריות, שנבחרים על ידי המועצות העירונית, שנבחרים על ידי המועצות הבית ספריות, שרק אותם אנחנו בוחרים. אין פה שום ייצוג אמיתי שלנו. מי אמר שהתלמיד שאותו בית הספר שלי בחר, באמת ייצג את את רצוני בבחירת היו"ר?

© גיל לרנר

ומה בכלל ההשפעה של המועצה הזאת? איזו סמכות יש לה? חוץ מייצוג בוועדות מדי פעם, אין לה סמכות חוקית ממשית. שזה אומר שההשפעה שלה קטנה מאוד, אם היא קיימת בכלל. אף אחד לא מחוייב להקשיב למועצה - לא שר החינוך, לא מנכ"ל המשרד, לא מפקחים, לא מורים ולא מנהלים. אפילו לא התלמידים. אם הם מקשיבים להם, אז זה לא בנושאים חשובים באמת, כמו הרפורמות לדוגמה. 

ועוד מילה קטנה - קצת מפתיע שגוף שעד לפני מעט זמן אסר על נציגים להזדהות פוליטית, מאיים להפגין ולהתערב בפוליטיקה, במאבק חסר סיכוי למען בני הנוער. בשורה תחתונה? נזכרתם מעט מדי, מאוחר מדי. 

 

תגובת מוצעת התלמידים הארצית: "הצטערנו לקרוא את טור העמדה, חלק מהדברים המוצגים בו אינם נכונים באופן חד משמעי. המועצה הארצית מנסה לפעול בתחומים קשורים לתחבורה הציבורית מעל לחמש שנים (ולכן זו טעות לציין ״מעט מדי, מאוחר מדי״) ובכל שנה מחדש פניותנו אינן זוכות למענה מצד משרד התחבורה. אנחנו מאמינים שנושאים חשובים אלו, ביניהם מחירי התחבורה הציבורית, קווי לילה, מחירי טסטים ולימודי הנהיגה הם נושאים חשובים ביותר על סדר היום של בני הנוער. נציגי המועצה רואים לנגד עיניהם את טובת בני הנוער ופועלים לטובתם. גם בנושא זה, כל מה שנראה לנגד עינינו היה טובת הנוער. חבל שיש אנשים הבוחרים לפרש את הפעילות שלנו בצורה כל כך לא נכונה כי הדבר היחיד המקדש את הפעילות שלנו הוא זכותו של הנוער. כמו כן, בנוגע להליך הבחירות, נציגי הנוער נבחרים החל מבית ספרם אל המועצות העירוניות ומשם אל המחוזות ואל הארצית. כל הבחירות נעשות בהליך דמוקרטי וחשאי ולכן גם את, כותבת יקרה, השפעת על בחירת נציגי המועצה הארצית. בעניין הרפורמות, המועצה הארצית פועלת במגוון תחומים במקביל, ומלבד התחבורה הציבורית אנו מתמקדים בתשובות לשאלות העולות בנושא הרפורמות ומבטיחים להיות אלו הדורשים את התשובות עבור בני הנוער. לא פחות חשוב, היא סמכותה של המועצה הארצית מעוגנת בחוק. המועצה מוגדרת כגוף הרשמי המייצג של בני הנוער בישראל ומשם נגזרת זכותה לייצג בועדות בכנסת ומלבד זאת נגזרות חובתם של נבחרי הציבור, ביניהם ממשלת ישראל והגופים הכפופים לה- לענות לבקשותנו.

תגובות