טור דעה: ״חינוך לאהבה במקום הסתה לשנאה״. צילום מסך פייסבוק

טור דעה: ״חינוך לאהבה במקום הסתה לשנאה״

הצגת סוף שנה שהועלתה בבית ספר במזרח ירושלים ומציגה חייל ישראלי כרוצח אכזרי, מעוררת סערה שמעמיקה את הקרע הקיים בין יהודים לערבים. שיר אזרף בטור דעה: ״נקודת שפל לבית הספר, שאמור לחנך לשלום ולדו קיום במקום להסית לשנאה וגזענות״

"וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ" אמר ישיעיהו בנבואה שלו על אחרית הימים. כמה היינו רוצים שהנבואה הזאת תתגשם, כמה היינו רוצים לשבת במדינה הזאת ולחיות כולם בשלום: ערבים, יהודים, דתיים וחילונים. לדעתי, מצב כזה יכול לקרות, אבל הוא מתחיל קודם כל בחינוך - שההורים שלנו ובתי הספר מעניקים. זאת הסיבה שהעלתה בי חלחלה כששמעתי על הצגת סוף שנה שנערכה בבית ספר במזרח ירושלים.

עוד במדור החדשות של פרוגי:

בבית הספר "דיר אל חכמה" במזרח ירושלים העלו התלמידים הצגה על מחבל שמשתף פעולה עם חייל ישראלי תמורת כסף ועל רצח של ערבי בידי חייל צה״ל חובש כיפה ללא כל סיבה. בסיום ההצגה דיקלמו התלמידים טקסטים על הכיבוש הישראלי והוצגו תמונות של מחבלים. יותר מחופש הביטוי המוגזם שעבר פה את הגבול, יותר מעלילות השווא שהוצגו במופע, הדבר שהכי עורר בי זעם היה שבית הספר - המקום שאמור לחנך אותם, נתן לזה יד.

 

© צילום מסך פייסבוק

במקום שהתלמידים ייחונכו לשלום, הם לומדים להסית ולירות דברי גנאי על גזענות ועל שנאה. לא ייתכן שבית ספר, שממומן אגב, על ידי המדינה, יעודד דבר שכזה. איפה הרצון המיוחל לחיים טובים יותר לשני הצדדים?

אני יכולה להבין את התסכול של המגזר הערבי על מצבם בארץ, אבל אני לא יכולה להבין, איך אף הורה לא מחה על כך. איך בית הספר העלה על דעתו להעלות הצגה שיש בה כל כך הרבה גזענות. איך ילד בכיתה ו' אמור להבין ש"זה בצחוק"? (זאת הייתה תגובת בית הספר). וחמור מכך, איך נוכל להאשים בעתיד את אותו הילד בזריקת אבנים או בהשלכת בקבוקי תבערה? הרי לימדו אותו שזה בסדר, שזה לגיטמי, כי כל החיילים הישראלים הם רוצחים.

 

© צילום מסך פייסבוק

אני לא גזענית, חלילה, אני באמת מנסה לראות כל בן אדם כאנושי ולא לקטלג אותו כערבי או יהודי. אבל יש בי גם כעס על תוכן המופע ועל הצגה של דברים שקריים. בעיניי, צה"ל הוא צבא מוסרי, והוא עושה את עבודתו בצורה הכי שקולה שמתאפשרת, אבל אסור לשכוח שצבא זה צבא ומלחמה זו מלחמה. למרות שיש הרוגים בשני הצדדים, צה"ל לא רוצה להרוג חפים מפשע.

ההצגה, שכאמור מציגה את חיילי צהל כרוצחים ומציגה תמונות של מחבלים, היא נקודת שפל לבית הספר. אני לא מאשימה באופן כוללני את המגזר הערבי, כי ברור לי שלא חסרים ביניהם אנשים שמוחים על כך, ואפילו לא את התלמידים, הרי הם קטנים ותמימים. אבל אני לא מבינה איך אנשים שמעודדים שנאה וגזענות בבית הספר שלהם, יכולים להיקרא מחנכים.



תגובות