מחוץ לקופסה: למה כדאי לבחור במגמת ספרות?. צילום פרטי

מחוץ לקופסה: למה כדאי לבחור במגמת ספרות?

רגע לפני שאתם מחליטים מה יהיו המגמות שילוו אתכם בתקופת התיכון, נתנו לכתבי פרוגי לכתוב ולספר על המגמות שלהם. הפעם: מגמת ספרות - מה כל כך מיוחד בה ולמה כדאי לבחור דווקא בה? טור אישי

 אני זוכרת את עצמי בכיתה י', התלבטתי בין מגוון רחב של מגמות שבית הספר הציע לי. האפשרויות היו רחבות ולא יכולתי להתנסות בכל מגמה ומגמה כדי לדעת איפה באמת יהיה לי טוב. אבל בסופו של דבר, בחרתי להשתייך למגמת ספרות. אהבתי לקרוא ספרים, לקרוא קטעים קצרים ושירים, וכמובן שגם לכתוב ולהיות יצירתית. ידעתי שאם יש מקום שאני בוודאות אהנה להיות בה זאת מגמת ספרות. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אני שמחה על הבחירה שעשיתי. שיעורי המגמה הם דבר מיוחד עבורי, שיעורים שאין כמוהם. האווירה שממנה יוצאים לאחר השיעורים מעצימה בכל פעם מחדש.השיעורים האלה שונים לחלוטין מהשיעורים שבהם לומדים בכיתה, שבהם המורה הייתה מכתיבה את החומר כפי שהוא. למדנו דברים מינימליים שמשרד החינוך היה בוחר, לא יכולנו ללמוד או ליצור מעבר. השיעורים היו קצרים וכמעט ריקים מתוכן.

© צילום פרטי

"כל אחת מכניסה את השקפת העולם שלה"

לעומת זאת, שיעורי המגמה בשום פנים ואופן לא מתנהלים כך. אפשרויות הבחירה בחומר הלימודי רחבות הרבה יותר ולומדים על דברים שמאפיינים את חיי היום יום של אנשים, בין אם אלו סיפורים על עלייה, אהבה, משפחה, אמון, כאב, תשוקה או כל נושא אחר שתעלו על דעתכם. זה לא כזה משנה, כי כל נושא שאנחנו לומדות נוגע בכולנו.

הדיונים שאנחנו מפתחות סוערים וגועשים, כל אחת מכניסה את השקפת העולם שלה בדיונים. יש ויכוחים, מריבות, הסכמות וכן, גם התרגשות. כל אחת פותחת את לבה וחושפת בפני המגמה עולם שאף אחת לא הכירה לפני כן וזה תורם לגיבוש בינינו, התלמידות במגמה. תמיד יוצאים עם משהו חדש, תמיד יש מישהי שמקבלת על עצמה משהו בעקבות הסיפורים והשירים שלומדים בכיתה. זה מלמד אותנו להסתכל על החיים מנקודות מבט שונות, אנחנו נחשפות ונשאבות לדברים שלא היינו מכירות לפני כן וזה  מה שמייחד את המגמה שלי.

בקפה ספרות
בקפה ספרות © צילום פרטי

 "לא לומדים בה רק בשביל הציונים"

זאת לא מגמה שלומדים בה רק בשביל הציונים, אלא מגמה שמאפשרת במה להתבטאות של כל תלמידה ותלמידה, וכולן שמחות לשמוע ולהקשיב. במגמה לומדים איך לצאת מהקופסה, לומדים להסתכל על מצבים דרך ראייה רחבה ולא דרך ראיה צרה. במגמה שלנו לומדים כתיבה יוצרת ואפילו לוקחים אותנו להצגות מדהימות!

אם הייתם שואלים אותי מה אני הכי אוהבת במגמה שלי, הייתי אומרת: "קפה ספרות" מבלי לחשוב. זהו ערב שבו מזמינים סופר או משורר שיספר על מסע חייו ושידבר על יצירות שכתב. בסוף הערב תלמידות מקריאות יצירות מפרי עטו בעקבות סיפור או שיר שאותו אדם כתב. זהו ערב מעורר השראה, ומלא באווירה טובה ונעימה.

אני מאוד ממליצה על מגמת ספרות! אני תמיד מחכה לשיעורים האלה בקוצר רוח ונהנית ללמוד בהם. אלו לא שיעורים כמו לשון או מתמטיקה, שלומדים בהם דברים שטחיים, אלא אלו שיעורים שהם מעבר לזה. שום מקצוע בעיניי לא יוכל לתפוס את המקום של המגמה הזאת, שלא דומה במקצת לאף מקצוע אחר שתעלו על דעתכם.

 

תגובות