אזרחות: שיעור שהוא מבחן המציאות. צילום: Shutterstock

אזרחות: שיעור שהוא מבחן המציאות

"איך זה הגיוני שבכיתה שלי רק אחת יודעת לאיזה צד במפה הפוליטית היא משתייכת? חבריי בני דור האלפיים, הגיע זמן שנתעורר! זו נקודת הזמן בה האזרחות חייבת להפוך למציאות ולא לרק עוד שיעור במערכת השעות". טור דעה

במסגרת לימודי הבגרות, אחד ממקצועות החובה הוא אזרחות. באחד משיעורי המקצוע, המורה ירתה מושגים שונים ומשונים שנשמעים, לכאורה, קלים והגיוניים. שינון המושגים יכול להוביל לתוצאה טובה במבחן, אך האם זה מספיק טוב בשביל החיים האמיתיים, אלו שמתחילים מיד בתום בית הספר? בשיעור עצמו אנחנו חכמים גדולים, עונים נכונה על כל השאלות ואפילו מוחים על תופעות ובעיות אקטואליות. אבל למה אף אחד לא מתעל את האנרגיה הזו לעשייה של ממש? זה בדיוק מה שאני מנסה להבין.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בעוד מספר חודשים רוב תלמידי כיתות י"ב ברחבי הארץ, ימצאו את עצמם עומדים ב-ח' עם מדים ונשק, מבוהלים ומבולבלים. הרי רגע אחד היינו בחממה שנקראת תיכון ורגע אחרי כן אנחנו הולכים להגן על המדינה. מה? אנחנו רק ילדים, לא? ובכן... כבר לא. המעבר לגיל 18 מסמל עבור רבים מעבר לשלב בוגר יותר, שכולל כניסה לברים, מסיבות ואת האפשרות לעבוד במשרות מלאות. אנחנו שוכחים את החלק הכי חשוב - אנחנו, אותם ילדים בני 18, הופכים להיות אזרחים!

הולכים להגן על המדינה © דובר צה"ל

ככאלו, עלינו להבין באמת את האזרחות, הלכה למעשה. איך זה הגיוני שבכיתה שלי, כיתה של 40 תלמידים, רק אחת יודעת לאיזה צד במפה הפוליטית היא משתייכת? חבריי בני דור האלפיים, הגיע זמן שנתעורר! זו נקודת הזמן בה האזרחות חייבת להפוך למציאות ולא לרק עוד שיעור במערכת השעות.

ניתן לטעות ולטעון שאנחנו רק ילדים, אז אף אחד לא יקשיב לנו. אך תנו לי לספר לכם משהו: השינויים הכי גדולים באו מלמטה. מהאזרחים הפשוטים שרצו לעשות שינוי. לנו, בתור אזרחים חדשים יש את היכולת לשנות ולהשפיע, ועד שלא נבין את הכוח הטמון בנו, אנחנו מזלזלים בהיותנו אזרחים.

מה אני מנסה לומר פה, בעצם? למדו את האזרחות המועברת בכיתה, משום שהמושגים האלו הם החיים ממש. לא משנה אם תקבלו 70 או 100 במבחן (למרות שהמורה תחלוק עם הטענה הזו), מה שחשוב באמת הוא שנדע מי אנחנו, מה אנחנו ואיך אנחנו תורמים למדינה.

יש לנו את היכולת להשפיע
יש לנו את היכולת להשפיע © sutterstock

שבו עם עצמכם, נסו לגבש דעה פוליטית מדינית וחשבו על דעתכם בנושאים השונים שעולים לסדר היום הציבורי כמו מחאת הנכים, מחאת המורים והתלמידים, העלאת שכר השרים, עונש מוות למחבלים, חוק המרכולים, חוק ההמלצות ועוד.

למדו קצת את הפוליטיקה הישראלית והחליטו במי אתם תומכים, מפני שלפני שנשים לב יהיו בחירות מחודשות ולנו, ילדי שנות ה-2000 סוף סוף תנתן הזכות להשפיע. אל תעמדו מהצד, תשפיעו, ותראו לכולם שדור המילניום השני טוב לא פחות מקודמיו.

תגובות