"יש לנו כוח": הפרויקט שמעניק לבני הנוער שיעור לחיים. צילום: תוכנית "בשביל"

"יש לנו כוח": הפרויקט שמעניק לבני הנוער שיעור לחיים

מעורבות חברתית נכנסת לחיים שלנו בצורה של התנדבות, מחאה או מחוייבות אישית. אבל יש כאלו שמאמינים כי ההתנדבות והעשייה צריכה לבוא ממקום עמוק וכזה המבין את החשיבות בתרומה לקהילה. פרויקט "בשביל", נועד בדיוק בשביל זה

המעורבות החברתית היא חלק מחיי כולנו, בין אם אנו עושים זאת בהתלהבות, בין אם רק כי אנחנו חייבים במסגרת מחוייבות אישית וחלקנו רק שומעים עליה מחברים. אך מה אם הייתה תכנית לבני נוער, שנותנת פלטפורמה לשיח, מעניקה כלים לחיים, ויותר מכל הופכת את חווית המעורבות החברתית למשמעותית ועמוקה? למען האמת, יש כזו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"בשביל", הוא פרויקט של האגודה להתנדבות במסגרתו בני נוער לומדים את משמעות המעורבות החברתית, מקבלים פורום לשיח חברתי ועוברים תהליך של העצמה אישית. "המיזם פועל על שלושה מישורים," כך מספר לנו עידו היימליך, 17, ממבשרת ציון שפעיל בפרויקט. "המישור הראשון הוא לוודא שהתלמידים מבצעים את המעורבות החברתית שלהם. השני, ללוות אותם, לראות שהם מגשימים את מלוא הפוטנציאל שלהם ולהראות להם שהם מקבלים המון בחזרה כשהם מעורבים. המישור השלישי הוא השיח. אנחנו מעבירים לבני הנוער שיעור פעם בשבוע, בו אנחנו בעיקר מעבירים תכנים של שיתוף, אקטואליה ודיונים".  טל אלקובי, 17, ממבשרת ציון שפעילה בפרויקט אף היא, הוסיפה שיש התעסקות מרובה בתחושת השייכות של התלמיד לקהילה שלו ואף לחברה הישראלית.

מעורבות מקבלת משמעות

עמנואל ירסאו, 18, מירושלים סיפר לנו כי "הלהיבה אותי הפלטפורמה הטובה לעשות שינוי, להצליח לגרום לילדים משיחות אישיות ומשיעורים פרונטאליים להגיע להבנה ולהתייחס לסוגיות שונות בחברה". אלקובי לעומתו, מסבירה שהצטרפה ממניע אחר: "אהבתי את האפשרות להיכנס לכיתה וללוות באופן אישי 10-15 תלמידים במהלך ההתנדבות שלהם, שלפעמים יכולה להיות לא פשוטה ותובענית".

© באדיבות תכנית בשביל

למה חשוב שבני נוער יהיו אחראיים לסביבה שלהם?

היימליך: "אם נסביר לבני נוער על השייכות שלהם לישוב, לקהילה ולמדינה אז הם יחוו תחושה של אחריות. כך נצליח להחדיר מוטיבציה בבני נוער שישקיעו במעורבות החברתית שלהם ויעשו מעבר ויהיה כוח גדול, צעיר ומלא מרץ שיכול לעשות דברים גדולים למען הקהילה".

מה קיבלתם מהפרויקט?

היימליך: "קיבלתי את היכולת לעמוד מול קהל, לדבר ולהעביר תוכן. בנוסף זה חיזק לי גם את ההבנה שחשוב לתרום לקהילה בה אני חי".

ירסאו: "דבר משמעותי שהפרויקט שינה בי הוא הדיבור עם בן האדם וההבנה עד כמה חייו מלאים. אני מדבר עם תלמידים שלי בשיחות אישיות ולכולם יש סיפורים אישיים, זה מרתק עד כמה נפש אחת היא עולם ומלואו".

© באדיבות תכנית בשביל

איזה מסר תרצו להעביר לבני הנוער שקוראים את הכתבה הזו?

אלקובי: "בעיקר תתחילו! אני מכירה לא מעט ילדים שלא רצו בכלל להתנדב ואחרי הפעם הראשונה התמכרו. דבר נוסף הוא לבחור את המקום שבאמת מתאים לכם ולא כי החברים הולכים או כי זה קרוב לבית,זה ללא ספק ישנה את החוויה".

היימליך: "שימו לב מה אתם מקבלים ואיך זה מפתח אתכם. "זה שאתם בני נוער לא אומר שאתם לא יכולים לעשות דברים גדולים".

 





תגובות