טור דעה: האם הדגשת לימודי המתמטיקה מוצדקת?. צילום: shutterstock

טור דעה: האם הדגשת לימודי המתמטיקה מוצדקת?

אמנם שנת הלימודים הסתיימה, אך בכל שנה מחדש עולה הסוגייה שעניינה - האם הדגשת לימודי המתמטיקה מוצדקת? היום נפתח נושא זה בטור בעד ונגד, שיבהיר לכם את הסיבות לשני הצדדים ויעזור לכם לבחור צד, אחת ולתמיד!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי

המתמטיקה צריכה להשתוות לשאר המקצועות בבית הספר • דעתה של רותם

המתמטיקה אף פעם לא היתה הצד החזק שלי, ואני בטוחה שגם לעוד רבים מכם שיושבים לפתור שעות ארוכות תרגילים שנראים כמו ג'יבריש. הדגשת המתמטיקה מבחינתי, היא לחץ של מערכת החינוך הדורשת מצוינות יתר, מבני נוער שלא בהכרח יכולים תמיד לעמוד בה. בין אם אלו במהלך השיעורים בכיתה או בבחינות הבגרות.

כל תרגיל נראה כמו ג'יבריש
כל תרגיל נראה כמו ג'יבריש © Fotolia

זוכרים את הקמפיין של משרד החינוך לעידוד 5 יח''ל מתמטיקה? הקמפיין היה מוצלח, וחלה עלייה בכמות התלמידים שעושים 5 יח"ל במתמטיקה בארץ, אך בו-זמנית יצר אפליה. הקמפיין יצר סטיגמה לגבי תלמידי 3 יח"ל, "הוציא" אותם כתלמידים שאינם טובים מספיק או לא משקיעים במקצוע.

בחירת כמות יח"ל היא בחירת התלמיד בלבד. אין קשר, האם הוא יכול להתאמץ או שהוא לא חכם מספיק בשביל יותר יח"ל. מקצוע לא אמור להפלות בין תלמידים ולתת להם תחושה שהם לא טובים מספיק.

לסיכום, אני חושבת שמתמטיקה היא קונצנזוס של בעיות בפני עצמה ללא קשר לתוכן שלה, אני בעד הפסקת הלחץ המסיבי הזה על התלמידים.

יש במתמטיקה משהו מעבר – יותר מכל מקצוע אחר • דעתה של ליאור

מתמטיקה היא חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו, החל מחישוב התשלום בשופינג, ועד פתירת בעיות הנדסיות שקורות בחיי היומיום.
נכון שלא כולם טובים במקצוע זה – כמו בכל מקצוע אחר, נכון גם שישנה השקעת משאבים רבה של משרד החינוך לעודד תלמידים ללמוד 5 יח"ל, אך זה נובע מסיבה מסוימת. הסיבה טמונה בייחודיותו של המקצוע. בשונה ממקצועות אחרים, המתמטיקה מקנה לנו יכולות חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה, סדר ועוד.

עם רצון להשקיע בלימודי המתמטיקה - כל אחד יכול להצליח
עם רצון להשקיע בלימודי המתמטיקה - כל אחד יכול להצליח © Fotolia

הדגש שבמקצוע הוא על הדרכים לפתרון הבעיות, והיופי הוא שיש יותר מדרך אחת להצליח ולפתור, כל אחד יכול לפתור בדרך שנוחה לו, עובדה שדבר זה מיושם במבחנים. למשל, אם אתם פותרים תרגיל במבחן ויש לכם טעות חישוב – לכל היותר יורידו לכם חלק קטן מציון השאלה.

זאת וגם, מקצוע המתמטיקה פותח דלתות רבות וחשובות בחיים, מעבר לנקודות הבונוס באוניברסיטה. לימודי המתמטיקה הם פתח ללימודים של מקצועות ריאלים, ופתח לעבודה בתחום משמעותי בעולם העסוקה בעתיד, בין היתר בעולם הטכנולוגי המתפתח.

לסיכום, אני חושבת שההדגשה של המתמטיקה במוסדות החינוך מוצדקת. יש לשמור על עידוד התלמידים ללימוד 5 יח"ל. השד לא כזה נורא, אלא רק דורש השקעה מצד התלמידים, כך שאם יש לכם רצון ומוטיבציה, אין ספק שתצליחו!

ומה אתם חושבים? ספרו לנו בתגובות!

תגובות