חשוב או מיותר? מטלות בית לימודיות בחופש הגדול  . צילום: Fotolia

חשוב או מיותר? מטלות בית לימודיות בחופש הגדול

החופש הגדול כבר בעיצומו, למעשה עברנו חצי ממנו, וזה בדיוק הזמן לדון בנושא מטלות הבית במהלך החופש הגדול. למרות שעבודות הקיץ הן כבר דבר מובן מאליו, במיוחד אצל שכבות הגיל הבוגרות, עלינו לעצור לרגע ולחשוב - האם הן באמת נחוצות? האם הן משיגות את המטרות שלשמן הן נוצרו? וכמה הן באמת אפקטיביות והכרחיות? טור אישי

כל חופש גדול שמגיע מביא איתו בדרך כלל לא רק המון זמן חופשי וחום אלא גם את עבודות הקיץ. כן, כן אפילו שכואב להודות בזה גם אתם כנראה הולכים בקיץ הקרוב לא רק ליהנות בים ובבריכה אלא גם לתרגל מתמטיקה, אנגלית, כימיה או היסטוריה, בין אם בשביל לשמור על "הכושר" בחודשיים ארוכים של חוסר בבחינות ושיעורים ובין אם בשביל להשלים את החומר שלא הספקתם ללמוד במהלך השנה. נדמה שעבודות הקיץ הן ממש סוג של חובה שכל מורה מביא לתלמידיו לקראת החופשה, אבל אם תשאלו אותי, עבודות הקיץ לא משיגות את התוצאה אליה הן מכוונות ולכן הן לא נחוצות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עבודות הקיץ ניתנו לתלמידים כדי שבחודשיים ארוכים ומלאים בחוסר מעש לימודי, יוכלו התלמידים לשלב קצת למידה וכך בעצם להגיע מוכנים יותר לשנה הבאה, אך בפועל המצב הקיים הוא כזה שהעבודות לא משיגות את תוצאתן. רוב התלמידים מעדיפים לסיים את כל עבודות הקיץ הרבות בתחילת החופש או בסופו ובשאר החופש נשארים במצב אשר בשבילו נותנים רוב המורים את העבודות - חוסר מעש לימודי.

© FOTOLIA

לא משנה כמה עבודות קיץ ניתנו, כאילו מקצועות ובאיזה היקף, סביר להניח שהתלמידים יחזרו לבית הספר בתחילת השנה ויצטרכו לחזור על החומר הלימודי שוב. התוצאה היא לא אפקטיבית ליותר ממספר הימים שלאחר הכנת העבודה. לכן, נדרשת מהתלמידים עבודה כפולה - גם במהלך החופש, וגם בתחילת השנה.

לא משנה כמה זמן אתם לומדים למבחן או אפילו יותר מזה, לבגרות - החומר נשכח במהרה ממש מספר דקות לאחר סיום המבחן. סביר להניח שאם נבחן אתכם היום על חומר שידעתם לדקלם מתוך שינה לפני מספר חודשים, לא תדעו לענות על רוב השאלות, וזה לא כי לא השקעתם, אלא כי החומר שאתם לומדים הוא כל כך רב ומגוון, שגם יכולת הזיכרון שלכם היא מוגבלת. אותו הדבר עם עבודות הקיץ, מכיוון שרוב התלמידים אינם פורשים אותן על פני תקופה ארוכה בחופש אלא מעדיפים לסיים אותן במספר ימים, החומר לא נשמר לתקופה וכמעט כולם צריכים ללמוד ולרענן את החומר מחדש שוב בספטמבר.

© Fotolia

שלא תבינו לא נכון, יש לעבודות הקיץ גם תפקיד מאוד חשוב בחופש הגדול, הן נותנות לנו מעין זריקה למציאות ומזכירות לכולנו שעם כל הכיף והיכולת לעשות כל מה שרק נרצה, החופש הגדול הוא בן חודשיים בלבד וחשוב שנזכור מהי למידה, אפילו אם החומר עצמו יישכח והעבודות לא ישיגו את תוצאתן בחומר הלימודי. הן מזכירות לכל תלמיד בישראל שלמרות הכל הוא עדיין תלמיד. הן עוזרות לנו לתרגל תרבות למידה, שדווקא בימים אלה, שהראש שלנו דבוק למסכים, היא כה חשובה, לא רק ללמידה במהלך השנה, אלא גם ליכולת הריכוז שלנו.

אני חושבת שעבודות הקיץ הן לא נחוצות ולא רק בגלל שהן מעיבות על שמחת החופש הגדול אלא בעיקר בגלל שהן לא משיגות את התוצאה אליה הן מכוונות, החומר הלימודי לא נקלט וכך נוצרת עבודה כפולה הן לתלמידים, והן למורים. אך למרות הכל אסור לשכוח את הדברים שעבודות הקיץ מפתחים אצל כל אחד מאיתנו, ולכן, בסופו של דבר כן הייתי רוצה שיישארו עבודות קיץ, רק בכמות הרבה יותר קטנה ממה שנהוג כיום.

תגובות