די לניתוק: "חוסר השקיפות של משרד החינוך מהווה מכשול לא פשוט". adobestock

די לניתוק: "חוסר השקיפות של משרד החינוך מהווה מכשול לא פשוט"

"אני קוראת למערכת החינוך ולשר החינוך - תתחשבו בנו, תשתפו אותנו. תנו לנו להיות מעורבים גם כן. ציוני הבגרות הם ציונים גורליים עבורנו, הם ישפיעו עלינו עד האוניברסיטה, ואולי גם אחרי. אנחנו רוצים לדעת מהי הבקרה שנעשית, אחרי כל החוסר וודאות הזה שאנחנו מתמודדים איתו בתקופת הבגרויות, זה המעט שאתם יכולים לעשות עבורנו" • כתבתנו ליאב רוזן בטור דעה על סערת ציוני הבגרות

ברקע ההקלות שפרסם משרד החינוך לפני מספר חודשים בנוגע לבחינות הבגרות, אמש (חמישי) פורסם כי הוא מסרב לפרסם בפני המורים ומנהלי התיכונים את החישוב לפיו יקבעו את מהימנות ציוני הבגרות – דבר שיוצר בקרב תלמידים רבים אי וודאות סביב הציונים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

כזכור, לפי המתווה הנוכחי, תלמידי התיכון אמורים להיבחן בחמש בחינות בגרות לכל היותר, בעוד שבמקצועות אלו פורסם מיקוד, צומצמה כמות החומר והבחירה הורחבה.

הסירוב של משרד החינוך לפרסם את "נוסחת הבגרויות" הוביל מורים, מנהלים ותלמידים רבים להביע מחאה בעניין. מנהלים רבים ברחבי הארץ מביעים חשש וסוברים כי המהלך הזה יפגע בציונים של תלמידים רבים. 

לדבריהם של מורים רבים, המתווה של משרד החינוך "כובל" את בתי הספר ומחייב אותם לקבוע ציונים שיותאמו לממוצע הבית-ספרי בשלוש השנים האחרונות, אחרת, הם יסומנו כחשודים במתן ציונים גבוהים ו"מנופחים" במכוון.

© צילום: fotolia

בתור תלמידת תיכון, אני לא יכולה שלא למחות גם כן על חוסר השקיפות של משרד החינוך עם התלמידים והמורים. 

אנחנו, התלמידים, משקיעים את מירב המאמצים במשך התקופה הנוכחית כדי לעבור את תקופת הבגרויות - בתנאים לא אידיאלים. אנחנו נאלצים להתמודד עם לחצים רבים, הנחיות שמשתנות מידי יום, למידה מרחוק ואפילו בידוד. חלקנו (כולל אני), נאלצים לשהות בביתנו, כיוון שבית הספר שלנו נסגר אחרי מקרה של חולי קורונה. כעת אנחנו נמצאים גם בחוסר וודאות מוחלט לגבי ציוני הבגרות שלנו. לכן, אני חושבת שהמינימום שמשרד החינוך יכול לעשות עבורנו הוא לפרסם לנו את חישוב הציונים כפי שהוא אמור להיות. 

ברור לי שאנחנו נמצאים במצב חירום שפוגע ברבדים רבים בחיים שלנו, וגם ברור לי שמשרד החינוך נאלץ גם הוא להתמודד עם דילמות רבות.  

אבל חשוב לי להבהיר שחוסר השקיפות הזו מהווה עבורנו מכשול לא פשוט.

אנ במערכת החינוך 12 שנה, אני חלק ממנה, יש לי אמון רב בה וברור לי שהיא פועלת לטובתנו. אבל אני חושבת, ויסכימו איתי תלמידים רבים, שהמערכת צריכה לתת יותר קרדיט למורים שלה, לאנשי החינוך להם היא נותנת את הסמכות ללמד ולחנך אותנו במהלך כל השנים הללו, להאמין בהם שהם לא סתם "מנפחים" ציונים עבור תלמידים ולסמוך על חלוקת האחוזים שהם מבצעים. 

"לומדים בתנאים לא אידיאלים תוך חוסר וודאות מוחלט לגבי ציוני הבגרות"
"לומדים בתנאים לא אידיאלים תוך חוסר וודאות מוחלט לגבי ציוני הבגרות" © AdobeStock

אבל למרות זאת, אני עדיין מבינה את הצורך של משרד החינוך לבקר את הציונים הפנימיים שהמורים נותנים לתלמידים, שכן הציונים הפנימיים שבית הספר נותן לכל תלמיד אמורים להוות את ציוני הבגרות שלו, ומשרד החינוך חייב לפקח על הציונים, כפי שהיה מפקח אילו אלו היו בגרויות חיצוניות מטעמו.

עם זאת, איני מסכימה עם הדרך בה (ככל הנראה) הדבר יתבצע. אני חושבת שלהסתמך על ממוצעי ציוני בגרות של מחזורים קודמים זו לא בהכרח שיטה המשקפת את יכולות התלמידים של המחזור הנוכחי.

ייתכן כי צוות המורים בבית הספר השתנה מהמחזורים הקודמים, או שמא ייתכן כי התלמידים של המחזור הנוכחי הם טובים יותר או טובים פחות במקצוע ספציפי. אי אפשר להשוות ציוני מחזור אחד לציוני מחזור אחר!

כמו כן, גם השוואה בין תעודות קודמות של כל תלמיד היא לא בהכרח נכונה ומשקפת. שכן, תלמידים רבים מקבלים על עצמם אחריות ומחליטים להשקיע אף יותר לקראת הבגרויות, וייתכן שהציונים שלהם עלו השנה או לקראת הבגרויות. החלטה זו עשויה לפגוע בהם, בהשקעה שלהם ויותר חשוב- באמון שלהם במערכת.

© adobestock

משרד החינוך מתיימר להיות הוגן, לתת לכל תלמיד את הציון שמגיע לו, אבל בפועל מה שיקרה בעקבות המהלך הזה זה בדיוק ההפך- תלמידים שאמורים לקבל ציונים גבוהים יקבלו ציונים פחות טובים, ותלמידים שאמורים לקבל ציונים נמוכים יקבלו ציונים יותר טובים. יש פה חוסר הכרה ביכולת של תלמידים מסויימים להצטיין או לקבל ציונים גבוהים משאר חבריהם ולהפך.

גם האפשרות לא לערער מקוממת לא פחות, שכן, על ציוני בגרויות חיצוניות ניתן לערער, כמו כן גם על ציוני מגן.

אבל ההשלכות של המהלך הזה, אם יתבצע, לא יאחרו לבוא. תלמידים רבים שציוניהם יפגעו, יגשו במועדים הבאים להיבחן שוב - מה שיגדיל את כמות הנבחנים במועדים הבאים.

אני יכולה להעיד על עצמי אישית: אני מתכוננת ולומדת המון לבגרויות. עבדתי קשה מאוד בשביל לקבל ציונים טובים בבגרויות הפנימיות ואני משקיעה את מירב הזמן והמאמצים שלי כדי להמשיך להצליח. אבל ההחלטה הזאת של משרד החינוך מאכזבת אותי. התחושה בקרב התלמידים היא שעם כמה שננסה, נשקיע ונתאמץ - עדיין לא נקבל את הציונים שאנחנו עובדים כל כך קשה בשבילם וזה לגמרי מוציא את הרוח מהמפרשים. 

לכן אני קוראת למערכת החינוך ולשר החינוך - תתחשבו בנו, תשתפו אותנו. תנו לנו להיות מעורבים גם כן. ציוני הבגרות הם ציונים גורליים עבורנו, הם ישפיעו עלינו עד האוניברסיטה, ואולי גם אחרי. אנחנו רוצים לדעת מהי הבקרה שנעשית, אחרי כל חוסר הוודאות שאנחנו מתמודדים איתו בתקופת הבגרויות בכלל ועכשיו בתקופת הקורונה בפרט, זה המעט שאתם יכולים לעשות עבורנו.

© adobestock

 

תגובות