מהירות ומפורסמות: כל מה שצריך לדעת על מכוניות מרוץ. AdobeStock

מהירות ומפורסמות: כל מה שצריך לדעת על מכוניות מרוץ

הן מהירות, מסוכנות, לוהטות ומפורסמות - אנחנו כמובן מתכוונים למכוניות המירוץ. לכבוד ציון 125 שנים למירוץ הראשון, אספנו לכם שמונה עובדות מעניינות ומפתיעות במיוחד

היום, לפני 125 שנים התקיים מירוץ המכוניות הספורטיבי הראשון ומאז הוא הפך לפופולארי, עם קהל מעריצים גדול ברחבי העולם והוא אפילו מקבל ביטוי גם באופנה, מוזיקה וסרטים.  לצד הרצון התמידי להשתפר ולנצח במירוצים, מכוניות המירוץ הולכות ומשתפרות משנה לשנה, וככל שעובר הזמן אנחנו רואים דגמים חדשים ומשוכללים יותר ויותר של דגמי המכוניות השונים עולים מסלולי המירוץ,, וכל דגם וכל שכלול שנעשה, מושך עוד קצת את גבולות חוקי הפיזיקה במטרה אחת, לעבור ראשון את קו הסיום המיוחל.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אז גם עם אתם מכירים כל פרט ופרט בספורט הפופולארי הזה, וגם אם אתם חדשים לתחום, הנה לכם שמונה עובדות מפתיעות שאולי לא ידעתם על מכוניות מירוץ.

  1. חם, לוהט, רותח
  2. האגזוז של מכונית שמתחרת במירוץ פורמולה 1 מגיע לטמפרטורה כל כך גבוהה עד שאפשר להתיך בתוכו אלומיניום: הטמפרטורות בתוך האגזוז יכולות להגיע לכ1000 מעלות צלזיוס (בעוד שטמפרטורת ההתכה של אלומיניום היא רק 660 מעלות צלזיוס), בכדי שהמתכת שמרכיבה את האגזוז לא תימס מהחום הנפלט ממנו, יצרני מכוניות מירוץ משתמשים בתערובת מתכות כל נדירה ויקרה, שייצור של מערכת צינורות אחת כזו עולה יותר ממכונית רגילה שלמה.

  3. © GettyImages_IL/Mark Thompson

הרענון המהיר בעולם

  1. הזמן הממוצע שלוקח למכונית במירוץ הפורמולה 1 לעבור בתחנת השירות הוא כשלוש שניות. כפי שכל חובב מירוצים יודע, בין סיבוב לסיבוב הנהג עוצר בתחנת השירות, שם מחליפים את גלגלי המכונית, ומתקנים במקרה של בעיות, ובחצי מהזמן שקראתם את זה, עובדי תחנת השירות סיימו את עובדתם והנהג רשאי להמשיך לסיבוב הבא, ועוד אומרים שהמכוניות הן החלק המהיר פה בסיפור.

  2. הפוך גוטה, הפוך
  3. רוב מכוניות המירוץ יכולות לנסוע הפוך: בעקבות כוחות הכבידה החזקים שפועלים על גופים שזזים במהירויות הגבוהות של מכוניות מירוץ, רוב מכוניות המירוץ יכולות לנסוע הפוך מעל מהירות מסוימת, בעיקר בדגמים שבהם הגלגלים רחבים וגוף המכונית צר ודק.

  4. מאפס לחמש מאות
  5. רוב מכוניות המרוץ מסוגלות להגיע לכמעט 500 קמ"ש תוך שלוש שניות. אם להיות מדויקים, מכוניות המרוץ הטובות ביותר כיום יכולות להגיע ל-300 מייל לשעה (שזה 482 קילומטרים לשעה) תוך 3.05 שניות, וכל הזמן עובדים על דגמים חדשים שינפצו את השיא הזה.

  6. מנוע ממוצע של מכונית מרוץ יכול להגיע ל-10,000 כוחות סוס. רק לשם השוואה, מכונית רגילה מגיעה בדרך כלל ל-200 כוחות סוס בממוצע. פתאום 500 ק"מ בשלוש שניות נשמע הגיוני לחלוטין.

  7. שירות עצמי או מלא?
  8. כמות הדלק שמכונית מרוץ צורכת היא מטורפת. מכונית מרוץ רגילה צורכת בין 250 ל-300 ליטר של דלק לדקה של נסיעה. רק כדי להבין מה זה אומר, זה כאילו שתפתחו 30 מקלחות בעוצמה הכי חזקה ותתנו להם לזרום במשך דקה, רק שבמקום מים יוצא משם דלק, תחשבו על כמות הדלק שמכוניות כאלו צורכות במירוץ שלם.

  9. © GettyImages_IL/Lars Baron
  10. האימון הקשוח בעולם
  11. במהלך מרוץ ממוצע, נהג מכונית המירות ישיל מגופו 5 ק"ג של נוזלים. אמנם במבט ראשון זה נראה כאילו התפקיד היחיד של הנהג במירוצי הפורמולה 1 הוא לדאוג שהמכונית המהירה בעולם נשארת על המסלול, אבל גם עבורם מירוצים כאלו הם לא עבודה קלה. נהגי המירוץ נוהגים בחום של כ-50 מעלות צלזיוס ומופעלים על גופם כוחות חזקים יותר מאלו שמופעלים על טייסי קרב תוך כדי טיסה, הם עטופים לחלוטין בשכבות על גבי של שכבות של סרבלים חסיני אש והם בסכנת התייבשות תמידית. אולי כדאי לתת טיפה יותר קרדיט לאלו שנמצאים מאחורי ההגה של המכוניות המטורפות הללו.

  12. התרומה ליומיום
  13. אנחנו חייבים תודה ענקית לטכנולוגיות שפותחו עבור מכוניות המרוץ. כמעט כל הטכנולוגיות שנמצאות ברכבים שלנו כיום, פותחו במקור עבור מכוניות מרוץ, וכחושבים על זה, זה די הגיוני. מכוניות מרוץ צריכות לעשות כל מה שמכונית רגילה עושה, כמו להימנע מתאונות ולשמור על הנהג בטוח, פשוט במהירויות הרבה יותר גבוהות ובתנאים הרבה יותר קיצוניים. ככל שעובר הזמן והטכנולוגיות של המכוניות המהירות בעולם משתפרות, כך גם הטכנולוגיות שיוצאות לשוק בתחום פיתוח הרכב הרגיל בו כולנו משתמשים, הולכות ונעשות יותר ויותר מתוחכמות ואיכותיות. בסופו של דבר, בליבנו צריכה להיות תמיד פינה חמה לרכבי העל הללו, כי כנראה שבלעדיהם, עולם הרכב שלנו היה שונה בתכלית ממה שהוא היום.



תגובות