יום האישה הבינלאומי: האם יש חוסר שיוויון בחברה הישראלית?. צילום: צילום מסך מתוך סרטון

יום האישה הבינלאומי: האם יש חוסר שיוויון בחברה הישראלית?

היום (שבת) מצוין ברחבי העולם יום האישה הבינלאומי, שמטרתו להעלות מודעות פוליטית וחברתית לזכויותן של הנשים. אבל האם בנות הנוער בישראל, בשנת 2014 עדיין מרגישות אפליה וחוסר שיוויון?

היום (שבת) חל יום האישה הבינלאומי. במקור יום זה היה "יום הפועלות הבינלאומי", אבל כמובן שהוא השתנה עם השנים. זהו יום שאמור להעלות על נס את המאבק של הנשים לזכויות שוות וציון ההישגים של הנשים בתחומים שונים. אבל האם אנחנו, בני הנוער שחיים בישראל בשנת 2014 עדיין מרגישים את חוסר השוויון הזה?

עוד במדור החדשות של פרוגי:

רותי טוענת שיש אפליה

אנחנו מופלות. זה מתחיל כבר בפורים עם התחפושות של הנסיכות הפסיביות והמתרפסות ואחר-כך עם הדמויות דמוי נסיכות שמרצדות על המסך בגיל מבוגר יותר. אנחנו מופלות, אבל חייבות להפסיק לדבר על זה ופשוט לקום ולעשות מעשה. לא לשבת בחיבוק ידיים, לא לקבל כעובדה את האפליה. 
 
כנערות יש לנו הזדמנות. בדור הפייסבוק יש מקום למהפכות, יש מקום להתקוממות על הסגנון המבזה שאנו נתקלות בו לפעמים. לא רק על ידי גברים, כי גברים אינם ולעולם לא היו האויב כקבוצה כפי שאנחנו לא נהיה קבוצה גדולה ומאוחדת, אלא גם מידי הנשים, מידי החברה שזקוקה לניעור. אנחנו נלחמים ונלחמות נגד עצמנו, לא נגד איוב גדול ומפחיד אחר. 
בפורים הזה תסתכלי על עצמך ותשאלי "למה? למה אני מתחפשת לדמות הזאת?" אם תתני לי תשובה אמתית, אם תסבירי לי מה כל כך מדהים בחתולה סקסית שזה מה שאת רוצה להיות בפורים זה היה מעולה. גם אם התשובה שלך תהיה "כי אני אוהבת את הגוף שלי ובפורים זאת הזדמנות להציג אותו". בעיקר אם התשובה שלך תהיה כזאת.
 
אבל אם לא תהיה תשובה, כנראה שנתקעת עם התחפושת כמו שנתקעת עם האפליה - וזה לא בסדר. יש לערער על המוסכמות כשהן לוחצות, כשהן מפחידות, כשהן מאימות עלינו כנשים, לא כקבוצה, אלא כנשים אינדיבידואליות, כאנשים, לא רק נשים, שרוצים להלחם בסקסיזם ובחברה לא שיוונית. אני מופלת, ואם את, או אתה, תופלו לרע יום אחד בגלל מוסכמות החברה, אני מקווה מאוד שיהיה לכם את הכוח לקום ולעמוד, לא משנה למה אתם מתחםשים בפורים - תפוח אדמה או חתולה סקסית.   

שנהב ובר טוענות שאין אפליה

אנחנו לא רואות איזושהי אפלייה בין בנים לבנות, לפחות בבתי הספר. בנות היום רוכשות השכלה בדיוק כמו בנים, וברוב הפעמים ההישגים שלהן הרבה יותר טובים. הן לומדות מקצועות מדעיים כמו: רובוטיקה, הנדסת תוכנה, אלקטרוניקה, פיזיקה ועוד. בנות היום הן שאפתניות, רוצות לפתח קריירה ויודעות בדיוק מה לעשות בשביל זה.

נכון שבגיל הזה אין לנו כל כך הרבה דאגות על הראש וקונפליקטים כמו שיש לנשים מבוגרות. אין לנו בית וילדים לדאוג להם שיכול לגרום לנו לא להתקבל לעבודה. אבל אנחנו מרגישות שינוי בקרב בני הנוער, לפחות בחשיבה ובתפיסה. 

הבדלים בין בנים לבנות תמיד היו ותמיד יהיו. אין מה לעשות, לא נוכל להילחם או לשנות את זה. להפך, אנחנו חושבות שיש אפילו דברים נורא יפים בהבדלים האלו. ההבדלים בין הבנים והבנות הם ברגעים ממש קטנים ובעיקר ברגעים מצחיקים. כמובן גם שאין מה לעשות ובבתי הספר יש נושאים והרצאות שמכוונים אך ורק לבנות כמו הרצאות בנושאי טיפוח וקוסמטיקה, ויש דברים שבנים יותר אוהבים כמו שיעורי ספורט.

אבל ההבנה לפחות בשנים האחרונות, שיש מקום גם לנשים, ושאישה לא פחות טובה מגבר, אין לנו ספק שתהפוך את הדור שלנו לדור טוב יותר בעתיד. אנחנו יודעות היום את המקום הטבעי שלנו ואנחנו רואים המון שיפור בנשים שלוקחות את היכולות שלהן ומקבלות בזכות ולא בחסד, תפקידי מפתח בחברה הישראלית. 

אנחנו לא צריכות להגיד לעצמנו שיש אפלייה. אנחנו לא צריכות לרצות שיעשו בשבילנו. אנחנו צריכות להבין כמה חשוב לפעול ולא לשבת בצד ולבכות על מר גורלנו. לשנות, בעיקר בגיל שלנו, את החברה. לפתח את היכולות שלנו, לתרום לקהילה ולהגיד לעצמנו בכל בוקר שאנחנו לא נופלות מבנים. לדעת להילחם ולעמוד על שלנו, לא להיות פגיעות יותר מידי. רק כך נוכל לגרום לשינוי אמתי בחברה שלנו.

תגובות