יום האוקיינוסים: העובדות המעניינות והמפתיעות. AdobeStock

יום האוקיינוסים: העובדות המעניינות והמפתיעות

האוקיינוסים מכסים כ-70% משטח כדור הארץ ועדיין אנחנו לא יודעים עליהם הרבה. לכבוד יום האוקיינוסים שחל היום (שני), אספנו בשבילכם את כל העובדות הכי מעניינות על האוקיינוסים!

האוקיינוס הוא מקווה מים מלוח גדול מאוד שמפריד בין היבשות. אבל האם אתם מכירים אותו ואת מה שנמצא בתוכו? תקראו ותגלו!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

האוקיינוסים כל כך עמוקים שהמדע לא הצליח לקבוע מהו העומק האמיתי שלהם, אבל הקרקעית המשוערת של האוקיינוסים נכון לימים אלו, היא כ-11 קילומטרים מתחת לגובה פני הים. לצורך השוואה, המקום הגבוה ביותר בעולם, הר האוורסט הוא כ-9 קילומטרים מעל גובה פני הים!

© AdobeStock

הסיבה שלא הצליחו לקבוע את העומק האמיתי היא בגלל הלחץ הרב ששורר ככל שיורדים כלפי מטה באוקיינוסים. הלחץ כל כך חזק שאפילו בשליש הדרך למעמקי האוקיינוס, מוח אנושי יתפוצץ!

אז מה נמצא שם למטה? במעמקי האוקיינוס יש בעיקר חושך וקור, עקב העובדה שקרני השמש אינן מגיעות עד לאזורים עמוקים אלו. אך עדיין, לא מעט בעלי חיים מצליחים לחיות שם. בגלל שהאזור חשוך לגמרי, צמחים אינם יכולים לחיות שם, כיוון שהם זקוקים לאור השמש לתהליכים חיוניים כמו פוטוסינתזה, ולכן בעלי החיים שחיים במעמקי האוקיינוס ניזונים בעיקר מבעלי חיים אחרים.

© AdobeStock

בעלי החיים שחיים באוקיינוסים הם נראים ממש כמו מפלצות הים שרואים בסרטים. חלקם בעלי שיניים מחודדות, לחלקם יש גולגולת שקופה שרואים דרכה את המוח שלהם וחלקם בגודל עצום. למשל דיונונים שמגיעים לאורך של 15 מטר (כמו בניין של חמש קומות) ואפילו יש עכבישים ענקיים בגודל של מיטה (!).

קרקעית הים אינה ישרה ובגובה אחיד, באזורים מסוימים יש פתחים געשיים תת-ימיים שפולטים גזים וחומרים רעילים, לעיתים נוצרות נקודות חמות כתוצאה מהפעילות הוולקנית (כשיש התפרצות געשית כשהלוחות הטקטוניים נעים מעליהם) שמשחררות לחץ רב ומים חמים מאוד לסביבה הקרה.

אך עדיין, האוקיינוסים הם תעלומה אחת גדולה בשביל בני האדם. הידעתם? האנושות אספה יותר פרטים על הירח מאשר על האוקיינוסים!

 

תגובות