ישראל והעולם, איך אנחנו קשורים לכדורגל העולמי?. צילום: ראובן שוורץ, אורן אהרוני, יועד כהן

ישראל והעולם, איך אנחנו קשורים לכדורגל העולמי?

ישנם כמה ישראלים שתקועים עמוק בתוך הכדורגל העולמי, שגרירי המדינה ואנשים מקורבים לבכירים שונים ברחבי אירופה והעולם. מי האנשים האלו?

מה משותף לז'ואו מוטיניו, ריו פרדיננד, קרלוס טבס, חאבייר מסצ'ראנו ועוד כמה שחקנים בכירים בכדורגל האירופי? הסוכן שלהם בעבר ובהווה, הוא לא אחר מאשר פיני זהבי. אחד מסוכני השחקנים המשפיעים ביותר בעולם, זהבי ידוע כאחד שלא מוותר על טובת הקליינטים שלו ומקבל בדרך כלל את מה שהוא רוצה, גם לעצמו.

עוד במדור הספורט של פרוגי:

הוא היה מעורב בהשתלטותו של רומן אברמוביץ' על צ'לסי, וברכישת פורטסמות' כמה שנים לאחר מכן, ובכך נודע גם כאחד שיכול להעביר בעלות של מועדונים, בנוסף להעברת בעלות של שחקנים. הצלחותיו בעולם הכדורגל הביאה לכתב עיתון הגארדיאן המצליח לקרוא לו "סופר - סוכן הראשון והיחיד בעולם". והוא בעצמו אומר שכל מה שהוא עושה זה להביא שני צדדים ולקבל עמלה במקרה ונחתם חוזה בינהם.

המעבר הראשון שביצע זהבי הוא מעברו של אבי כהן ז"ל לליברפול, והוא היה מעורב בכל ההעברות הגדולות של מועדון הפאר מנצ'סטר יונייטד, העברו כמו מכירתו של יאפ סתאם, ורכישתם של חואן ורון וריו פרדיננד - אותו גם ייצג. אין ספק שכיום זהבי אחד מסוכני השחקנים הגדול בעולם. כיום, הוא מתגורר בתל אביב ומשרדו נמצא בתל אביב. משם יוצאות לדרך חלק מהעסקאות הגדולות והמשפיעות בעולם הכדורגל.

זהבי, הסוכן הטוב בעולם?
זהבי, הסוכן הטוב בעולם? © יועד כהן

מקורב נוסף לרומן אברמוביץ' הוא המאמן אברהם גרנט. גרנט, שהחל את דרכו באנגליה כמנהלה הספורטיבי של פורטסמות', כאשר המאמן דאז, הארי רדנאפ, אמר שגרנט הוכנס לתפקיד הזה מאחר ובעלי פורטסמות' ואברמוביץ' חברים טובים אברמוביץ' בעצמו רצה שגרנט יצבור קצת ידע וניסיון על מנת להגיע לצ'לסי לאחר תקופת התחשלות באנגליה. שנה לאחר מכן הוא מונה למנהל הספורטיבי בצ'לסי, ועוד באותה עונה הוא הפך למאמנה.

גרנט עוד אימן את פורטסמות' ואת ווסטהאם ולמרות שירד עם שתיהן לליגה השניה באנגליה, הוא נחשב למאמן בעל דעה מוערכת באנגליה ובאירופה. רגע השיא שלו כמאמן צ'לסי היה כשהצליח להביא את צ'לסי לגמר גביע ליגת האלופות מטרה שמוריניו לא זכה להגיע אליה גם כיום בקנדציה השנייה שלו במועדון.

גרנט לצד לוזון, הצליח איפה שמוריניו נכשל
גרנט לצד לוזון, הצליח איפה שמוריניו נכשל © ראובן שוורץ

גם שחקני הכדורגל הישראלים מככבים בעולם

בנוסף לסוכני על ולמאמני על, לישראל יש גם כמה שחקנים מוערכים ברחבי אירופה. מאור מליקסון נחשב לפני שנתיים לאחד השחקנים הזרים הטובים ביותר בפולין, ונמכר בכ/900 אלף יורו לולנסיין הצרפתית. כעת, לאחר ירידת קבוצתו לליגה השניה, ישנן שמועות על חזרתו לפולין, עם מחיר של כשני מליון יורו על כרטיסו. לא פעם נקשר שמו של מליקסון במעבר לקבוצה גדולה באירופה, אך מעבר כזה עוד לא יצא לפועל. בינתיים הוא ממשיך לעשות שמות בפולין ומככב בתקשורת הספורט במדינה.

שחקן ישראלי מוערך נוסף באירופה הוא ביברס נאתכו, ששיחק ארבע שנים ברובין קאזאן הרוסית. בעונתו המלאה השניה ברוסיה, נאתכו קיבל שבחים מהתקשורת המקומית ובעונה שלאחר מכן, הוא זכה בתואר השחקן הזר הטוב ביותר, ולעיתים קרובות היה נחשב לשחקן הזר הטוב ביותר ברוסיה. גם ללא קבלת התואר כמובן. לאחר שהחוזה שלו הסתיים בקאזאן בינואר האחרון, עבר נאתכו לפאוק סלוניקי היוונית שם חתם לחצי עונה, ושם הוא בעל השכר הגבוה ביותר במועדון.

בבלגיה לעומת זאת, הסיפור שונה לחלוטין. שחקנים ישראלים מציפים את הליגה, ובנוסף להם, גיא לוזון מאמן את סטנדארד ליאז', שנמצאת כרגע בעיצומן של מאבקי האליפות. עשרות כדורגלנים ישראלים היו ונמצאים בבלגיה במהלך השנים, כשגם בעבר, שחקנים כמו אלי אוחנה ורוני רוזנטל (שהספיק לעבור אחר כך לליברפול – בגישורו של פיני זהבי) הצליחו בבלגיה, וקרוב יותר לזמננו, אליניב ברדה רשם תקופה טובה בגנק, לפני שחזר ארצה למדי הפועל באר שבע.

כיום, גיא לוזון מאמן את סטנדארד ליאז', ותחתיו משחקים טל בן חיים ודודו ביטון (שמושאל לליגה השנייה בספרד). בצד השני של מאבק האליפות, ליאור רפאלוב מוביל את קלאב ברוז' לעונה גדולה שאולי תסתיים באליפות, כאשר הדרבי הישראלי של בלגיה בין ליאז' לבין ברוז' יקבע כנראה את זהות האלופה. לאט לאט מתחוללים שינויים בישראל בתקווה להתקרב יותר ויותר לאירופה ולרמות של הליגות הבכירות בה, אך יותר מכך, ישראלים מחוללים שינויים באירופה עצמה, ונותנים כבוד לישראל ולתרבות הכדורגל שלנו בארץ.

תגובות