צעירה איראנית: "הישראלים הם לא מה שהעולם חושב" . צילום: gettyimages

צעירה איראנית: "הישראלים הם לא מה שהעולם חושב"

בראיון מיוחד לפרוגי מספרת צעירה איראנית המתגוררת בטהרן איך נראים החיים בצל שלטון האייתולות, מהו היחס לנשים ועל הקושי בניהול רמת חיים מינימלית - 38 שנה מאז המהפכה האסלאמית באיראן

בכל פעם שאנו שומעים בחדשות על איראן הקונוטציה הראשונה שעולה לנו בראש היא פצצת הגרעין והסנקציות, אך מאחורי הכותרות הללו עומדים מיליוני אזרחים שקולם לא נשמע. ראיון מיוחד שערכנו עם צעירה איראנית חושף את מצבם של האזרחים שחיים ברפובליקה האסלאמית-השיעית.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"החיים פה בלתי אפשריים" 

י' (שביקשה להישאר בעילום שם) מתגוררת בטהרן ומתארת בפנינו את השגרה היומית הקשה בארצה: "החיים שלנו קשים ואנשים חווים הרבה בעיות. המחירים עולים בכל יום בעוד שההכנסה לא משתנה. הממשלה לא עושה דבר כדי לעזור לקבוצות החלשות בחברה, אלא מבודדת אותנו וקוראת לכולם אויבים". היא אף ממשיכה ואומרת כי היא נותרה חסרת תקווה באשר לשיפור המצב הכלכלי באיראן: "אני לא חושבת שהמצב הכלכלי של איראן הולך להשתנות, אלא אם היא תשנה את הדרך שלה ותנסה לפעול בצורה שונה".

י' מתייחסת גם למצב בטהרן בפן הסביבתי ומציגה לנו תמונה חשוכה, שלפיה התושבים סובלים מבחינה תברואתית, בזמן שהרשויות שותקות ולא עושות דבר בנידון: "עיריית טהרן דורשת מהתושבים לנסוע בתחבורה ציבורית במקום להשתמש בכלי הרכב האישיים שלהם. כאדם שעובד קשה בשביל להרוויח כסף ביושר ולא בגניבה, אני יכולה להעיד שהחיים פה בלתי אפשריים, אתה לא מצליח להרוויח מספיק כסף שיאפשר לנהל אורח חיים מינימלי". לדבריה, זו גם הסיבה לשחיתות בשלטון: "בגלל שהכול כל כך יקר, הרבה אנשים לוקחים שוחד וגונבים רכוש ממשלתי בשביל טובתם האישית".

יחד עם זאת, היא טוענת כי התמונה שרואים בעולם זו אינה תמונה שמשקפת את המציאות באיראן: "ראיתי תכניות על איראן ושמעתי מה אומרים עלינו. רוב הדברים שאומרים עלינו הם שקרים, נדמה שהם לא יודעים כלום עלינו. יש לי הרבה חברים זרים שמגיעים לאיראן וכשהם ביקרו כאן הם היו כל כך המומים, כי מה שהם ראו היה שונה לחלוטין ממה שהם שמעו על איראן. אומרים שאיראן אינה בטוחה ושהאנשים פה אינם מודרניים, אומרים שלנשים אין זכויות כאן,  שאיראן היא כמו אפגניסטן, עיראק או סעודיה, אבל זה לא נכון!", היא אומרת בנימה עצבנית.

© gettyimages

הנשים באיראן נהנות מזכויות?

"הרבה חברים שלי ממדינות אחרות היו בהלם כשהם גילו שנשים יכולות ללכת לבית הספר באיראן. הם חשבו שלנשים אין זכות ללמוד, לעבוד או אפילו לנהוג. איראן היא רפובליקה אסלאמית והיא מאלצת אותנו (את הנשים - ב.ס) ללבוש חיג'אב. נשים צריכות לעטות אותו, אבל אנחנו לא צריכות להתכסות כמו הנשים בסעודיה או כמו נשים מוסלמיות אחרות, אך לבישת חיג'אב היא חוק באיראן וברגע שעושים משהו נגד החוק המשטרה יכולה לעצור אותך ולשלוח אותך למאסר, מכיוון שכל עבירה כזאת כרוכה בעונשים".

איך נראות שעות הפנאי של הצעירים?

"אנחנו הולכים לחדר הכושר ולבריכת השחייה, ומבלים יחד בקניות או בארוחה משותפת. תלמידים רבים מקדישים את זמנם הפנוי לשיעורים שונים, כמו: מוזיקה, ספורט ואמנות, ואני בדרך כלל מקדישה את הזמן שיש לי לאחר שעות הלימודים ללמידת שפות ולציור".

 הבנים והבנות לומדים יחד בבית הספר?

"בבתי הספר שלנו יש הפרדה בין הבנים והבנות, החל מבית הספר היסודי ועד התיכון, אבל באוניברסיטה אין הפרדה כמו בכל אוניברסיטה אחרת בעולם".

עד כמה רווחת תופעת העישון והשתייה בקרב בני הנוער?

"אנשים מעשנים כאן בדרך כלל ואין בעיה, אבל אסור כאן לקנות או למכור אלכוהול. אם המשטרה תופסת אנשים שעוברים על כך, היא עוצרת אותם ומחליטה איך לנהוג, בהתאם לחוק ולפשע שבוצע".

© gettyimages

לצעירים באיראן יש מידע על ישראל?

"כן, יש לנו מידע כלשהו, אבל זה מה שמוצג ונאמר בתקשורת. זה לא מידע אמיתי - בדיוק כמו מה שמוצג בתקשורת הישראלית ונאמר על איראן". י' אומרת לנו כי כיום פשוט לקבל מידע על ישראל והמערב באמצעות הטכנולוגיה: "לא קשה לקבל מידע כשאפשר להשתמש באינטרנט ובמדיה החברתית".

"הנוער האיראני חזק"

לדעתך, יש לנוער האיראני מספיק כוח כדי לחולל שינוי? יש באיראן נשים כמו מלאלה יוספזאי?

"כן, הנוער האיראני חזק. אני חושבת שכבר יש לנו נשים איראניות רבות שדומות למלאלה, כמו שירין עבאדי, עורכת דין איראנית ופעילת זכויות האדם. ב-2003 היא קיבלה פרס נובל לשלום על מאמציה למען הדמוקרטיה וזכויות האדם". למרות זאת, י' אינה מאמינה כי האיראניים יצאו למחאות ענק כפי שראינו בעבר. היא אומרת שהנוער האירני אינו מעורב מספיק: "השיח'ים המבוגרים לא יתנו לאף אחד לקחת מהם את הכוח, אבל כמובן שאם היו פוליטיקאים צעירים שיכלו לחולל מהפכה הכול היה טוב יותר".

מלאלה יוספזאי
מלאלה יוספזאי © gettyimages

את נהנית מהחיים שלך?

"לא, אני לא נהנית מהחיים שלי, אבל אני מנסה לבדר את עצמי עם הלימודים שלי ודברים אחרים עד שאוכל לעזוב את איראן. יש כל כך הרבה אנשים צעירים שעוזבים את הארץ מדי שנה בדרכים שונות ועוברים למקום עם עתיד טוב יותר, וחיים טובים יותר כדי לקבל את מה שמגיע להם".

אם היה לך את הכוח הדרוש כדי לשנות משהו במדינה שלך, מה היית עושה?

"מסירה את האילוץ ללבישת החיג'אב, עוצרת את השחיתות השלטונית ומנסה לבנות מערכת יחסים טובה עם מדינות אחרות במקום לקרוא להן 'אויבות'. אנחנו צריכים לכבד זה את זה כבני אדם ולעזור במקום להילחם".

"הישראלים הם אנשים נורמליים"

לסיום, י' מבקשת לשמור על תקווה ופונה אלינו, הישראלים בנימה חיובית: "שאהין נג'פי הוא זמר איראני ופזמונאי, שניגן ושר בקונצרט עם אביב גפן וזאת למרות שחושבים שאיראני וישראלי לא יכולים להיפגש או להיות קרובים זה לזה. הישראלים הם אנשים נורמליים כמו האחרים. הם לא מה שהעולם או איראן אומרים עליהם".

© gettyimages
 
 
 
תגובות