אש בלי עשן: השריפה העצומה שאף אחד לא מדבר עליה . צילום: gettyimages_IL/Mario Tama

אש בלי עשן: השריפה העצומה שאף אחד לא מדבר עליה

אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא השמיע צליל? ואם ישנה שריפה עצומה ביער ואף אדם לא מדבר עליה, האם ישנה שריפה? נראה שכן. אם זאת הפעם הראשונה ששמעתם על השריפה הענקית שמתרחשת זה עתה בברזיל, אל תופתעו. נראה כי אף אחד לא מדבר עליה

כבר שלושה שבועות חלפו מאז שפרצה שריפה עצומה בגדולה באחד מיערות הגשם הגדולים בעולם ונראה כי היחידים המודעים לשריפה הם הברזילאיים אשר המכה הנוראית פרצה במדינתם. למה המצב כה עגום ולמה אף אחד לא מדבר עליו? 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ההתחממות הגלובלית וסימני האזהרה האדומים שנמצאים בכל עבר כבר לא שקופים. כבר היום, אנחנו יכולים לחוש בהשפעות ההתחממות - עומסי החום הכבדים באירופה, עליית גובה מי הים, אנטרקטיקה ההולכת ומצטמצמת מיום ליום ועוד. ועדיין, המאמצים שאנחנו עושים בכדי לשמור על כדור הארץ שואפים לאפס. נראה כי עד שההתחממות לא תפגע בנו באופן ישיר, לא נפעל למען שינוי. אז למה השריפה כה משמעותית ומהותית לעיניין קריטי זה? 

ובכן, את סיפור הפוטוסינתזה למדנו בכיתה ו'. יערות הגשם הם "מפעל היצור" של החמצן שלנו. לכן קוראים להן "הריאות של כדור הארץ" וכל פגיעה ביערות היקרים מפז יוצרים פגיעה ישירה באספקת החמצן שלנו וגם התחממות נוספת ומיותרת של כדור הארץ. כל נזק מהסוג הזה, שכבר קורה על בסיס יום יומי, לוקח לנו זמן יקר, פגיעה חמורה במשאבים וכמובן נזק בלתי הפיך לבית שלנו, כדור הארץ. 

נראה כי מה שכוכבת שערורייתית לבשה להשקה ומה שמתמודד בבחירות לכנסת פלט מעניינים אותנו יותר מאשר העתיד שלנו על כדור הארץ. מעבר לכך - כזכור, השריפה של קתדרלת נוטרדאם בפריז עוררה רעש עצום יותר מאשר נושא כה מהותי וקריטי. כ-24 שעות לאחר השריפה בפריז גויסו לא פחות מ-800 מיליון יורו לשיקןם המבנה. מצב שמעורר מעט זעם וזאת משום שלמרות שהערך התרבותי של המבנה הוא עצום, מה עם הערך של היערות? אם כל התורמים של שיקום המבנה היו תורמים כספים אלו לשיקום כדור הארץ, היינו זוכים בכדור ארץ בריא יותר וירוק יותר. 

עד כמה ההתחממות הגלובלית והאיום הסביבתי לא מעניין אותנו? עד כדי התעלמות מוחלטת מהשריפה הנוראית של יערות הגשם שבברזיל. זה עתה כבר שלושה שבועות מאז שפרצה השריפה ועדיין, כמעט ואף מקור חדשות לא דן עליה. נראה כי 'חוסר הרלוונטיות' של הנושא מונע ממנו להתפשט וכי מדובר "בעץ שנפל ביער אשר אף אחד לא שמע אותו". במאה ה-21 כל דבר עולה על סדר היום, החל ממחירי הקוטג' ועד הפרידה של מיילי סיירוס וליאם המסוורת' אך נראה כי הנושא הכי מהותי, נשכח. 

אך אולי יש עוד תקווה ודווקא היא תבוא מכיוונם של המפורסמים, שאנחנו כל כך אוהבים לכתוב ולקרוא עליהם. ג'יידן סמית', בראד פיט, ג'יזל, קים קרדשיאן וליאונרדו דיקפריו שיתפו פוסט של פעיל סביבה שעוסק בשריפה והחלו לעורר מודעות לנושא. 

תגובות