בלי סודות: "מפחד שמערכת יחסים תהרוס את הקשר החברי". Fotolia

בלי סודות: "מפחד שמערכת יחסים תהרוס את הקשר החברי"

יועצות מעמותת "דלת פתוחה" עונות על כל מה שרציתם לדעת על מיניות בריאה ולא העזתם לשאול

עוד בערוץ היחסים של פרוגי:

"מפחד שמערכת יחסים תהרוס את הקשר החברי"

בן 17 שואל: "היי, לאחרונה אני והחבר הכי טוב שלי הגענו למצב בו אנחנו מעט "דלוקים" אחד על השני. יש בינינו פלירטוטים קטנים ופעם אחת כמעט הגענו למצב של קיום יחסי מין. אני פוחד שנתקדם בקשר וכתוצאה מכך נגיע לסיטואציה מינית או מערכת יחסים, דבר שעלול להרוס את הקשר החברי בנינו. אני יודע שבגיל הזה הכל כל כך מבלבל ואני גם חושב שזה בלתי נמנע שנגיע בסופו של דבר למגע מיני כלשהו, איך אני יכול להתקדם מכאן?"

תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שפנית אלינו ואשתדל לסייע לך. ההתלבטות והחששות שלך מאוד מובנים וטבעיים. כפי שכתבת, אתה אכן נמצא בגיל מרגש ומבלבל, גיל של תחילת גיבוש הזהות האישית והמינית שלך. גיל של בדיקה וחקירה, ושאילת שאלות רבות, שלא תמיד יש עליהן מענה ברור ומוחלט.

לגבי החשש שלך לאבד את הקשר החברי ביניכם; חשש זה קיים בכל מערכת קשרים בין-אישיים שתיצור בחייך, עם כל בן-אדם. אין בטחון לעד בשום מערכת יחסים. אנחנו רוכשים חברים ומאבדים חברים, מתאהבים ונפרדים במהלך כל חיינו. ככל שאנחנו מתקרבים יותר, כך גדל החשש שנאבד את מה שזכינו בו, כי יש יותר מה לאבד. אבל אם אנחנו מעזים, אז הסיכוי לזכות במערכת מתגמלת ומיטיבה הוא גדול יותר. אם לא נעז, גם לא נרוויח.

לכן, אני מציעה, ש"תקשיב" לאינטואיציה שלך ולתחושות הבטן שלך ותפעל לפיהן ואולי גם תשתף אותו בהתלבטויות שלך. הסוד למערכת יחסים ושותפות היא תקשורת טובה ביניכם. כדאי לכם לדבר גם לגבי מגע מיני וגם לגבי תחושותיכם וכך תיצרו מערכת יחסים פתוחה וברורה יותר עבור שניכם. כך, גם אם תגיעו בסוף למגע מיני, כמו שאתה מתאר והוא ירגיש חרטה, הוא יוכל לשתף אותך ויחד תצליחו להבין מה נכון וטוב עבור שניכם".

© צילום: Fotolia

מחזור לא סדיר בזמן תקופה לחוצה

בת 13 שואלת: "היי, לפני שנה קיבלתי מחזור בפעם הראשונה. הוא אף פעם לא היה סדיר, אבל לאחרונה הוא מגיע פעם בשבועיים. אמא שלי חושבת שמשהו לא בסדר וזה נורא הלחיץ אותי וגרם לי להיות בחרדה. אני לא יודעת אם זה קשור אבל אני נמצאת בתקופה עמוסה בלימודים, לאחרונה תרמתי שיער והשבוע גם עשיתי חיסון פפילומה. ללכת להתייעץ עם רופא או שאני נלחצת ללא סיבה?"
 
תשובת היועצת: "שלום לך, אני שמחה שאת פונה אלינו ומתייעצת. אחד השינויים הכי גדולים שלך כנערה מתבגרת הוא הופעת הווסת. בשנים הראשונות מחזוריות הווסת נוטה להיות בלתי סדירה, עם הפסקות ארוכות בין לבין אך גם המצב אותו את מתארת יכול להתרחש. כמו כן, גם דימומים קטנים יכולים להיווצר. חשוב לציין שלחץ הוא גורם שיכול לשבש את המחזור החודשי ואת קבלת הווסת. לחץ יכול לנבוע מכל מיני דברים בחיים - מחברים, מלימודים, מהמשפחה ועוד. תרומת שיער אינה פוגעת או משנה את המחזור החודשי, ולמרות שלחיסון של וירוס הפפילומה יש תופעות לוואי שונות, את מתארת מצב שקיים הרבה לפני החיסון ועל כן, לא נשמע שהוא קשור לסדירות המחזור.

לפי מה שאת מתארת וההסבר שנתנו לך השינויים נשמעים טבעיים, אך אם זה ממשיך כך והנושא מפריע לך את יכולה ללכת להתייעץ עם רופא/ה. אני ממליצה לך לשבת ולדבר עם אמא שלך ולנסות להציג לה איך את מרגישה ולהסביר לה את הלחץ שאת חווה מהסיטואציה. כל הכבוד שהלכת להתייעץ ולשתף את אמך, לפעמים גם אמא נלחצת כי היא רק רוצה בטובתך, אבל אם תשבי ותדברי עם אמא שלך זה יוכל לעזור. בריאות והצלחה".

© צילום: Adobestock

"קיימנו יחסי מין ללא אמצעי מניעה"

בת 16 שואלת: "שלום. שבוע שעבר אני ובן הזוג שלי קיימנו יחסי מין. הכל היה בסדר חוץ מהעובדה ששכחנו להשתמש באמצעי מניעה, הוא גמר בחוץ אבל אני עדיין מפחדת. חברות שלי אומרות שכדאי לי לקחת פוסטינור, מה אני אמורה לעשות?"

תשובת היועצת: "שלום לך יקירה! כל קיום יחסי מין ללא אמצעי מניעה יכול לגרום להריון. כפי שאת מתארת, לא השתמשתם באמצעי מניעה. משגל נסוג או בשם אחר "לגמור בחוץ", אינה שיטה בטוחה ויעילה למניעת הריון. לפני שהגבר 'גומר' יש פליטה מקדימה לשפיכת זרע שבתוכה עלולים להיות זרעים. על הפליטה המקדימה הזאת, אין לגבר שליטה והיא עלולה להוביל להריון. משגל נסוג אף אינו מגן מפני מחלות מין.

אני ממליצה לך ליטול פוסטינור או נורלבו (פועל עד 72 שעות לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים), ניתן להשיג ללא מרשם רופא בבתי המרקחת ברשתות הפארם או "אלה" (עד 5 ימים - 120 שעות לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים),. חיילות זכאיות ל"אלה" בחינם דרך רופא צבאי. נערות עד גיל 18 יכולות לקבל את ה"אלה" במרשם רופא בעלות של 16 ₪ - לחברות בקופות חולים מכבי וכללית, ניתן לשלוח למרכזי בריאות האישה באזור הקרוב אליהן.

במידה ואכן לקחת את אחת מהגלולות האלו יש לבצע שבועיים לאחר קיום יחסי המין הלא מוגנים, בדיקת הריון כדי לשלול הריון לחלוטין. שימי לב- תוכלי לקבל פוסטינור בחינם ובצורה חסויה ב-"דלת פתוחה", מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. בנוסף, תוכלי לעשות ב"דלת פתוחה" בדיקת הריון בחינם ובצורה חסויה. כמו כן, חשוב מאוד לתכנן את קיום יחסי מין כמו שמתכננים דברים אחרים בחיים כדי לא להיקלע למצב כמו שאת מתארת. ניתן להיערך אליהם על ידי קניית אמצעי מניעה מראש ושמירתם בחדר שלכם למקרה שתרצו לקיים יחסי מין שוב. כל טוב".

"דלת פתוחה" הוא מרכז הנותן ייעוץ לבני הנוער בכל הקשור לאהבה, גיל ההתבגרות ומיניות. ניתן לקבל ייעוץ ותמיכה בסניפי דלת פתוחה או באתר האינטרנט https://www.opendoor.org.il/.
תגובות