פעם ראשונה אצל רופא\ת נשים? אל חשש!. shutterstock

פעם ראשונה אצל רופא\ת נשים? אל חשש!

מזל-טוב, הגעתן לבגרות. יחד עם השינויים הפיזיים, צצות אצל נערות רבות גם שאלות עליהן רק הגניקולוגים מוסמכים לענות. אבל הסקרנות לא פעם מלווה בחשש, והחשיפה בביישנות טבעית. כך תעברו את המפגש הראשון שלכן עם רופא/רופאת הנשים בהצלחה

 אף אחת לא שוכחת את הפעם הראשונה שלה, בעיקר כשמדובר בביקור אצל רופא/רופאת נשים. הגוף הנערי עובר שינויים, מתמלא בהורמונים ובמצבי רוח משתנים. קשה לא פחות היא העובדה שכבר לא ניתן להתכחש למעבר שבין הילדות לנשיות המאתגרת.

עוד בערוץ היחסים של פרוגי

אל תחששו לשאול כל מה שעולה על רוחכן

כל נערה חווה את המפגש הראשון שלה מול הגניקולוג/ית ברגשות מעורבים, החל מהתרגשות וסקרנות המהולות בחששות ובפחדים, ועד אין ספור שאלות שעולות ללא הפסקה. אחרי הכל, מדובר באישה או גבר זרים אשר תוך זמן קצר ישאלו אותי שאלות אישיות שחלקן מביכות, ואולי אף יבקשו ממך לעלות על מיטת הטיפולים 'המאיימת' לצורך בדיקה וגינאלית. יש המון שאלות שאתן עלולות לשאול, איזו בדיקה תתבצע? האם היא חודרנית? כואבת? ומה צריך לשאול? האם הם יאשרו לי להשתמש באמצעי מניעה הורמונליים? ובכלל, איזה אמצעים קיימים ואיך אבחר במה להשתמש? ההורמונים יגרמו לי לעליה במשקל, או שאולי יופיעו לי פצעים ושערות על הפנים? יגדלו לי השדיים או יכאבו כמו שקרה לחברתי? אמצעי המניעה עלולים לגרום לי לעקרות או אולי לסרטן? האם אזדקק לבדיקות דם לפני השימוש? ומה אם ארצה להפסיק את הטיפול? זה בכלל אפשרי? עד כמה הטיפול בטוח למניעת הריון? האם אצטרך גם קונדום? שאלות רבות שאולי עבורכן נדמה שאין להן סוף.

© shutterstock

עם מי מגיעים לפגישה?

למפגש הראשון תוכלו להגיע עם אמכן, בני זוגכן, חברה טובה או לבדכן, ובדרך כלל סיבת הביקור תהיה אחת משתיים - כאשר ישנה בעיה הדורשת התערבות רפואית או כאשר אתן מרגישות צורך להיוועץ עם גורם שלישי.

 הפניות השכיחות ביותר נעות לרוב סביב מחזורים חזקים/חלשים מדי, כואבים או לא, מסודרים-תכופים/מאחרים, כאבי ביוץ, תסמונת טרום וסתית, כמו גם הפרשות מסוגים שונים, ריחות ותלונות על מבנה אנטומי כזה או אחר. אחרות פונות בשל פצעי בגרות מרובים, תלונות על שיעור יתר בפנים או בחלקי גוף אחרים. חלקן מבקשות להתייעץ האם להתחסן נגד וירוס הפפילומה ((HPV, לעיתים הצורך מתעורר בשל ציסטות חוזרות שמחייבות טיפול מונע, וכמובן שימוש נכון באמצעי המניעה השונים.

תקשורת חיובית עם הרופא - נחוצה

על מנת להפוך את הביקור לאירוע חיובי, יעיל ומלמד, נחוצה תקשורת חיובית עם המטופלת ושיתוף פעולה מלא. הפגישה הראשונית תתמקד בעיקר במידע כללי עלייך, על ההיסטוריה הרפואית שלך ושל משפחתך, אורח חייך, עיסוקיך, מצב בריאותך הנוכחי והרגלייך.

אחרי שביררתן את כל הפרטים, תמשיך הגניקולוגית לנושא המפגש שבעטיו פניתן אליה. בחלק גדול מהמקרים מדובר בעיקר בבירור ראשוני ללא כל צורך בבדיקה, למעט לחץ דם והתרשמות גופנית כללית. לעיתים תתקיים בדיקה חיצונית שטחית ולא חודרנית במטרה לאשר ממצאים קיימים או חסרים ולשקול בירור מעבדתי נוסף לצורך הגעה לאבחנה זו או אחרת.

© shutterstock

כשסיבת הביקור היא בחירת אמצעי מניעה יעיל, זו הזדמנות מצוינת שידריכו ותך על מחלות המין הקיימות, השלכותיהן העתידיות ודרכי מניעת ההידבקות בהן. אמצעי המניעה הקיימים הינם רבים ושונים, הן באופן הנטילה (כדורים, טבעת נרתיקית, מדבקות, התקן תוך רחמי), והן בסוגי ההורמונים והמינונים הנצרכים.

התאמת אמצעי המניעה הינה מלאכת מחשבת שחלקה מורכבת מנסיבות רפואיות, חלקה מהעדפות המטופלת וחלקה נצפית על-ידי הרופאה כחלק מתכונות גוף, מבנה, פעילות הורמונלית או בתוצאות מעבדה חריגות. חלק מאמצעי המניעה טובים במיוחד לשיעור יתר או אקנה, חלקם יעילים במקרי כאבי ראש ומיגרנות, ואילו אחרים מתאימים יותר לסובלות מירידה בחשק המיני. קיימות, כמובן, גם התאמות הנובעות ממגבלות רפואיות.

אלו אמצעי מניעה הם השכיחים ביותר?

הגלולות הן אמצעי המניעה השכיח ביותר כיום. כל הגלולות מהדור הוותיק הכילו את אותה כמות אסטרוגן, כאשר השוני ביניהן הינו במינונים ובצירוף הרכב הפרוגסטרון. בהמשך נכנסו גלולות עם אופני נטילה רציפה של 28 כדורים שבחלקן גלולות 'דמה' (פלסבו) המשלימות את החפיסה ובחלקן חומצה פולית. אולם, בשנים האחרונות אנו עדים לדור חדש של גלולות המכילות הן אסטרוגן, הדומה לאסטרוגן הטבעי המיוצר בגופינו, והן מרכיבי פרוגסטרון במינונים נמוכים, בעלי תכונות המאפשרות בטיחות גבוהה יותר במקרה של שכחה, מיעוט תופעות לוואי, השפעה על משק השומנים והסוכרים והפחתה משמעותית של כמות הווסת, לעיתים עד כדי היעדר וסת.

חשוב להדגיש כי בחירת הגלולה הניתנת למטופלת קשורה למכלול התרשמויות ומסקנות הרופאה המטפלת, בשילוב העדפות המטופלת, אך לאף אחד מהצדדים אין יכולת לדעת כיצד יגיב הגוף לגלולה הנבחרת, ולעיתים תופעות הלוואי מחייבות מעבר לגלולה אחרת, עד למציאת הגלולה המתאימה. כדי ליהנות מהגנה אופטימלית, על המטופלת להקפיד על נטילה סדירה של הגלולות מבחינת שעת נטילה וסדר רציף של ימי הנטילה, דבר המפחית תופעות לוואי ומגביר את הבטיחות מפני הריון.

 

תגובות