דעה: "חינוך מיני - לא צריך ליצור מבוכה, אלא פתיחות". צילום: טמבלר

דעה: "חינוך מיני - לא צריך ליצור מבוכה, אלא פתיחות"

כולנו זוכרים את הדיבורים, הנושאים המביכים, ההגדרות הלא מובנות והצחוקים. אבל את הדבר החשוב באמת אנחנו לא זוכרים - את החומר ומשמעותו. בגלל זה, לדעתי, אין ספק שאנו צריכים את שיעורי החינוך המיני

אלפי בני נוער בישראל לא מודעים למושג "מין בטוח". הם לא מודעים לעובדה שבקיום יחסי מין הם עלולים להידבק במחלה, לא מודעים לכך שבנות רבות נכנסות להריון וברגע אחד כל החיים שהן הכירו משתנים, לא מודעים לסכנות שבקיום יחסי מין ולא יודעים איך להגיד  "לא" לבן או בת הזוג.

בני הנוער שעוברים את השיעורים ועדיין לא יודעים דבר, הם לא הגורם האשם בסיפור הזה. אם אתם שואלים את עצמכם למה,  התשובה לדעתי היא ברורה: בית הספר שאמור לתת לתלמידים כלים להמשך הדרך, לא מייחס לנושא הזה, שעלול להציל ולשנות חיים של אדם, מספיק חשיבות.

© טמבלר

בנות רבות נכנסות להריון ללא כל תכנון קודם.  נכון לשנת 2009, 1,400 נערות צעירות נכנסות מדי שנה להריון לא רצוני. 150 מהן יולדות, והשאר עוברות הפלות. השאלה הנשאלת היא כיצד אפשר להיות אדישים לנתונים המדאיגים האלו? חייבים להרים את הכפפה ולקיים שיעורים וסדנאות לכל תלמידי החטיבות והתיכונים על ידי גורם חיצוני עם הכשרה וידע נרחב בנושא.


בעולם שבו התמימות כמעט ונעלמה ואנו חשופים למין בכל מקום, בין אם בסרטים, תכניות, אתרים ואפילו ספרים - לא ייתכן שבתי הספר לא ייתנו לעניין משקל כבד יותר. לדעתי, צריכים להעביר בבתי הספר שיעורי חינוך מיני קבועים, בהם יופרדו הבנים והבנות והם ילמדו בקבוצות קטנות, על מנת למנוע מצב של מבוכה, ליצור פתיחות בקרב התלמידים ולתת אפשרות לתלמידים להתבטא, לשאול שאלות, להקשיב ובעיקר להבין.   

© טמבלר

הפיתרון לבעיה לדעתי הוא לשים דגש בשיעורי החינוך המיני וללמד את הבנות שהן לא מוכרחות להסכים לקיים יחסי מין עם בן זוגן. המורים יצטרכו ללוות את הבנות בהחלטה של איך יודעים אם הן מוכנות ובשלות לעשות את הצעד הזה. בשיעורים יש להעביר לבנים מה הבנות מרגישות, ולגרום להם לגלות יותר סבלנות ורגישות כלפי הבנות תוך כדי שהם מכבדים את רצונותיהן.


בנוסף, דבר חשוב מבחינתי יהיה ללמד את התלמידים על אמצעי המניעה השונים ואיך להשתמש בהם. יש להראות לבנים כיצד נראה הקונדום ולהסביר על יעילותו - (הידעתם שהוא מונע היריון ב97% בלבד?) מניעת מחלות מין והריון. יש ללמד ולהסביר לשני הצדדים על הגלולות אשר אינן מונעות מחלות מין, אלא הריון בלבד. קיים גם הפוסטינור שניתן לעשות בו שימוש עד יומיים מקיום יחסי המין, וגם הוא מונע הריון, אך שימוש קבוע במוצר זה לא מומלץ. על בני הנוער להבין בשיעורים הללו להיות זהירים -  הקונדום עלול להיקרע וזה הסיכון בשימוש בו, אך הוא אמצעי המניעה המומלץ ביותר משום שהוא גם מונע הדבקות במחלות מין שונות

אם הגורמים המתאימים יפעלו ויהפכו את שיעורי החינוך המיני למועילים, מעניינים וקבועים - בני נוער יוכלו לקיים יחסי מין זהירים, ללא מחלות והריונות לא רצויים.

 

תגובות